L.A. Noire løfter på skjørtet

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Det er blitt ei god stund siden vi for første, og egentlig eneste gang, hørte om L.A. Noire. Spillet ble annonsert omtrent samtidig som den høyst omdiskuterte Microsoft-Take Two-avtalen om GTAIVs tilleggspakker ble avslørt. Mange påsto derfor at spillet ville være lite mer enn et trekkplaster for Playstation 3-eiere, men siden den gang har spillet også blitt annonsert for Xbox 360. Trekkplaster eller ei, L.A. Noire virker svært spennende.

Los Angeles anno 1947.
Los Angeles anno 1947.

Det er spillbladet Game Informer som endelig kan avsløre litt av hva som venter oss i englenes by. Utviklet av Team Bondi, studioet som er ansvarlig for Playstation 2-klassikeren The Getaway, vil L.A. Noire sette oss i skoene til politimannen Cole Phelps. Og først som sist, spillere som har forventet en GTA-klone vil nok bli skuffet: "Skyt hvem du vil"-mentaliteten fra GTA vil glimre med sitt fravær ifølge utviklerne.

Med en egen agenda om å renske gatene for kriminelt avskum, vil du følge Phelps daglige arbeid som politimann. Det blir dog alt annet enn lett. I hva som loves som et historisk korrekt Los Angeles anno 1947 råder nemlig kriminalitet og korrupsjon, hvem som er fiendene er med andre ord ikke alltid gitt.

Gjennom spillet vil Phelps stige gjennom gradene og forskjellige avdelinger innad politiet. Det nevnes at man skal få prøve seg som både patruljemann, trafikkpoliti, sedelighet-politi og ikke minst, drapsetterforsker.

Hvem er morderen?
Hvem er morderen?

Rollen som drapsetterforsker nevnes som spesielt spennende av Game Informer. Som etterforsker blir det ditt ansvar å foreta både åstedsgransking, intervjuer og forhøringer av mistenkte. Åsteder vil verken vise glitrende bevis eller vise veien med store piler: Hvert åsted er laget for å se mest mulig naturlig ut. Ergo blir det opp til spilleren å bruke kløkt og skarpt syn for å plukke med seg bevis. Etter hvert som man finner bevis og kommer over andre ting relatert til en etterforskning føres det ned i Phelps notatbok. Notatboken lar spillere gå tilbake og se på bevis for å deretter gjøre koblinger mellom bevis og mistenkte.

Kanskje mer spennende er dog forhøringen av mistenkte. Utviklerne har nemlig benyttet seg av hva som kalles et revolusjonerende "motion capture"-system. Skuespillere iført både kostyme og sminke vil spille intervjuscener foran drøssevis av kameraer som dekker ethvert punkt av ansiktet. Resultatet er en slående grafisk presentasjon som fanger selv det minste blunk med øyet. Det vil bli spesielt viktig for å foreta vellykkede forhøringer: Det blir nemlig opp til spilleren å lese kroppsbevegelser og ansiktsuttrykk for å avsløre potensielle gjerningspersoner. For å oppnå avslørende reaksjoner kan spillere presse fram med enten trusler, bløffer og lignende via et dialogsystem likt det vi finner i Mass Effect-serien.

L.A. Noire koker med andre ord opp til å bli en svært spennende stortittel. Spillets fokus på både autentisitet, moralske valg og verdier og ikke minst, spennende dager som politimann virker på papiret å være en spennende kombinasjon. Vi vil utvilsomt høre mer om L.A. Noire i tiden framover, vi lover å holde deg oppdatert.

(Kilde: IGN.com)

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen