Lego Harry Potter: Years 1-4

Magi for store og små

Humoristisk Harry gjør sin beste spillopptreden så langt.

Harry Potter er antakelig det største kulturfenomenet verden har sett på årevis. Den herlige bokserien har gjort forfatter Rowling søkkrik, og det faktum at de mange filmene gang etter gang setter kinorekorder viser at universet denne fantasifulle kvinnen har skapt er alt annet enn en døgnflue.

Dessverre har det skortet på gode Harry Potter-spill. De som har blitt sluppet til nå har kanskje ikke alltid vært horribelt dårlige, men spillene har likevel lidd kraftig av filmspill-syndromet. Lego Harry Potter søker å unngå fallgruvene filmspillene har gått i.

Høydepunkter fra filmene

Det første av antakelig flere Lego Harry Potter er ikke knyttet til én av filmene, men tar for seg de største øyeblikkene fra de fire første filmene i rask rekkefølge, en slags «greatest hits»-samling med andre ord.

Rent spillmessig har Lego Harry Potter Years 1-4 mye til felles med de andre spillene i Lego-serien. Du løper rundt i kjente og kjære miljø fra bøkene og svinger tryllestaven på alt som ser skjevt på deg. Spillet gjør sitt beste i å distrahere deg med alle slags mynter og smårusk som faller ut fra hver krik og krok, og galleonene du samler kan brukes i selveste Diagon Alleys-butikkene.

Samlemanien kan fort gripe tak, spesielt siden det er mye morsomt å bruke pengene på. Du kan bruke de hardt oppsparte midlene dine på nye spillbare karakterer, sjeldne gull-legoblokker eller morsomme trylleformularer, for å nevne noe. Disse formlene kan brukes når som helst, på hvem som helst i hele spillverdenen, og virkningen kan være alt i fra tvungen break-dans til spontan skallethet eller formler som krymper hodet til ofrene dine.

Enkelt, men sjarmerende

Spillet er stappfullt med bittesmå tenkeoppgaver. Dessverre kan disse bli både litt gjentakende og litt for enkle. Dette er ikke spillet man spiller for utfordringens skyld: Lego Harry Potter er trivelig og morsomt men det skorter på rent spillmessige høydepunkt. Tempoet i spillet er for det meste møysommelig og avslappende, med heller lite ordentlig slåssing. Har du en kompis å spille med i stua er det dog mulig å regissere egne trollmannsdueller når som helst, ofte med hysteriske og kaotiske utfall.

En stor del av fornøyelsen med disse spillene er å oppleve hvordan kjente øyeblikk fra filmene gjenskapes med de firkantede Lego-figurene og deres sjarmerende grynting og mumling. Lego Harry Potter Years 1-4 skuffer på ingen måte her.

Humoren Lego-serien tidligere har blitt kjent for har blitt videreutviklet ytterligere og skreddersydd for Harry Potter-verdenen, og resultatet er overbevisende. Smilene vil antakelig sitte klistret i ansiktene både på de som spiller og de som bare ser på.

Stilen er rett og slett utrolig bedårende. Harry, Hermione, Ron og de andre får gjennom sine enkle, men effektive ansiktsuttrykk og sin hysteriske miming og gestikulering mer sjel enn andre spillhelter som er gjengitt større detalj, og det er i og for seg en prestasjon.

Rask gjennomgang

Anmeldelse:

Undertegnede er selv en nesten religiøs fan av bøkene, og i mye mindre grad filmene – men selv i mitt mest kritiske humør er det lite jeg har å utsette på det rent historiemessige. Når ett spill skal ta for seg fire filmer virker det uunngåelig at mye blir kuttet underveis. Likevel er det få hendelser fra bøkene eller filmene jeg griper meg selv i å savne underveis i spillet.

Det bør likevel sies at dette er et spill for de som er kjent med handlingen til de forskjellige filmene. Andre vil ha vansker for å henge med i de plottmessige svingene. Selv om utviklerne gjør et formidabelt forsøk på å fortelle historien uten ord er det enkelte nyanser, forklaringer og poenger som rett og slett ikke kan mimes, gryntes eller veives frem.

Det blir for eksempel aldri forklart hva Den Vises Stein fra den første filmen egentlig er, og det skal godt gjøres å få med seg at Harry mistenkes for å være Salazar Smygards arving i nummer to.

Ikke minst derfor er Lego Harry Potter først og fremst et spill fans av bøkene og filmene vil sette pris på. Lego-tolkningen av store og uforglemmelige øyeblikk fra filmene er nok morsomst for de som vet hvordan ting egentlig skjedde. Et par detaljer har blitt forandret for humorens og formatets skyld, og med et par unntak fungerer dette meget godt.

Mange vil nok antakelig dømme Lego Harry Potter nedenom og hjem som et barnespill, og joda, spillet er svært barnevennlig. Men barnevennlig og barnslig er to vidt forskjellige ting. Man kan dra paralleller til stilen og humoren Pixars beste animasjonsfilmer har. Barn vil helst sikkert kose seg glugg i hjel med de fargerike karakterene og de morsomme lydene og gestikuleringen Harry og gjengen lirer av seg, mens voksne vil i tillegg kunne nyte spillets mer subtile humoristiske sans og avhengighetsskapende gameplay.

Lego Harry Potter Years 1-4 er et svært hyggelig gjensyn med de tryllestav-svingende vennene våre på Hogwarts skole. Jeg vil faktisk umiddelbart utrope spillet som det beste Harry Potter-spillet til nå, selv om det ikke er en pris som henger så ekstremt høyt.

Enkelte vil nok ikke takle det lave tempoet, eller den sukkersøte fremstillingen. Men spesielt de som allerede er trollbundet av dette bokstavelig talt magiske universet vil nok kunne finne massevis av glede i dette spillet.

Lego Harry Potter: Years 1-4 finnes allerede på markedet til Playstation 3, Xbox 360, Playstation Portable, DS, Wii og Windows-PCer.