Leserinnlegg

Kulturministeren om Mitt Barn Lebensborns BAFTA-pris

– Kjære, Sarepta og Teknopilot. Gratulerer med Bafta-prisen. Jeg og hele Norge er stolte av dere

Kulturminister Trine Skei Grande er stolt over BAFTA-prisen til My Child Lebensborn.
Foto. Eivind Von Døhlen, Gamer.no – illustrasjon fra My Child Lebensborn. Montasje av Gamer.no

Kulturministerens innlegg ble først publisert hos Dagens Næringsliv. Vi har fått tillatelse fra Venstre til å gjengi det her på Gamer.no.

Forsider hadde blitt ryddet, og det hadde vært på alles lepper. Nå har det nettopp skjedd. Under radaren har det norskproduserte spillet «Mitt barn Lebensborn» vunnet britenes Oscar – Bafta. Det skal vi feire.

Til stående applaus mottok Catharina Bøhler fra Sarepta og Elin Festøy fra Teknopilot Bafta-prisen i London. I konkurranse med en hel verden gikk deres spill «Mitt barn Lebensborn» til topps i kategorien Games Beyond Entertainment. Det er nivået norsk spillutvikling ligger på. Og når jeg reiser rundt og besøker spillstudioer og datatreff forstår jeg hvorfor vi er i verdenstoppen, det er det på tide at flere får øynene opp for.

I min tid som kulturminister har jeg vært opptatt av at spill ikke bare er spill. For noen er spill å skru på verden og for andre, som meg, er spill å skru av verden. Men spill er også kunst og kultur. Det er ferdigheter, læring og pedagogikk. I vårt lille land har vi noen av de flinkeste spillprodusentene i verden. Både på Hamar og i Bergen har vi verdensledende spillmiljøer som er helt i frontlinjen og lager nyskapende spillopplevelser som vekker stor begeistring verden over. Når vi vet at dataspill er et av verdens mest innbringende kulturprodukt, og hver tredje nordmann spiller hver eneste dag, hvorfor skaper ikke det større blest?

Når vi vet at dataspill er et av verdens mest innbringende kulturprodukt, og hver tredje nordmann spiller hver eneste dag, hvorfor skaper ikke det større blest?
Trine Skei Grande

Når Sarepta og Teknopilot nå gikk til topps, er det et godt eksempel på hva spill kan være. De fleste av oss har opplevd hvordan en god roman eller dokumentarfilm kan sette dype spor og gi oss innsikt vi ikke hadde fra før. Det kan dataspill også gjøre. Fra Hamar har en gjeng flinke folk laget et sterkt og bevegende spill om hvordan enkelte norske tyskerbarn ble behandlet etter annen verdenskrig. Et tema som dessverre fremdeles er veldig aktuelt, nå med barn som vokser opp i krig. Spill kan opplyse oss og bidra til å rette søkelyset mot underbelyst tematikk.

Som varslet i Kulturmeldingen jeg presenterte før jul, skal vi lage en dataspillstrategi. Der skal vi blant annet se nærmere på rammevilkår for spillbransjen og sette mål for spillpolitikken. Det gjør vi ikke bare fordi det er en bransje i stor vekst, men også fordi vi allerede har noen av verdens ledende spillmiljøer her i landet. Det skal vi politikere støtte opp om. Samtidig vil jeg oppfordre alle til å bli flinkere til å feire den norske spillkulturen. Catharina, Elin og de andre flinke folkene i Sarepta og Teknopilot har laget et spill som engasjerer, formidler, og som holder så høy kvalitet at det vinner en av spillverdenens mest prestisjefylte priser. Det fortjener de oppmerksomhet for. Og her kommer det fra dataspillministeren: Kjære, Sarepta og Teknopilot – gratulerer med Bafta-prisen. Jeg og hele Norge er stolte av dere.

Siste fra forsiden