Locomotion

Det er på tide å finne frem trommer og basuner. Transport Tycoon har fått en oppføgler som fortjener både virvler og fanfarer. Chris Sawyer leverer varene igjen, og det til fulle.

Mange småtriks
En enkel øvingsdel viser de mest grunnleggende funksjonene, men det er rikelig med smarte triks du må lese manualen eller plage en venn for å finne ut av. En rekke oppdrag av forskjellig vanskelighetsgrad burde by på motstand for alle og enhver. Disse kan tas i valgfri rekkefølge, og rekorder lagres slik at du kan bli fristet til å gjøre samme oppdrag flere ganger. Noen brett genereres dessuten på nytt ved hver start. Selvsagt kan du også skape egne landskap og oppdrag. Valgmulighetene er enorme. Hvilke kjøretøy som blir tilgjengelig, antall byer, byenes størrelse, hvilke bedrifter, oppstartsår og sluttmål er bare en liten smak på hvilken saftig biff du kan sette tenna i. En liten bråte oppdrag er alt tilgjengelig på nettet, og flere skal det bli. Hvem blir førstemann til å forevige Norgeskartet?

Det er ingen revolusjoner i Locomotion, men det er en imponerende samling av små forbedringer i forhold til Transport Tycoon. Flere av dem var du trolig ikke klar over at du savnet. Ikke før nå i alle fall. Mer avanserte signaler, mulighet for å kjøre to eller flere lokomotiv i samme tog, smalsporet jernbane, strømførende skinne, lastebiler med tilhenger, tildeling av mellompunkter for å detaljstyre ruter og enveiskjørte motorveier. Noen forenklinger er riktignok også gjennomført. Garasjene er fjernet, men kjøretøy eldes fortsatt og må byttes ut. Byene tilbyr ingen form for subsidiering lenger, og det finnes ingen mulighet for å kjøre reklamekampanjer eller på annen måte påvirke byene. Det er heller ingen mulighet for å kjøpe opp motstanderne.

Du vil selvfølgelig brife med dine managerferdigheter, og hva passer da bedre enn en skikkelig duell? Dessverre støtter ikke Locomotion flere enn to spillere i flerspillerdelen, men de to kan til gjengjeld ha det storveis. For å koble deg til noen må du vite deres IP-adresse, og selv om GameSpy følger med på CD-en og blir omtalt i manualen, støtter dette programmet rett og slett ikke Locomotion. Det er heller ikke sikkert at det noen gang vil gjøre det. Det er derfor først og fremst venner og kjente du trolig kommer til å spille mot, enten via lokalt nettverk eller over Internett. Lagring underveis er selvsagt mulig, slik at dere kan spille svært lange spill om ønskelig.

Flerspillerdelen finner sted på de samme brettene som enspillerdelen, og datastyrte motstandere kan være med om ønskelig. Fri tilgang til motstandernes statistikker og et vindu som viser hvor på kartet han (tilgi meg, likestillingsombudet og Kvinnegruppa Ottar) ser, gjør at det er enkelt å holde oversikt over situasjonen.

Kristine Lilands synspunkter
Locomotion er etterlengtet av både nye og gamle spillere, og det innfrir over all forventning. Enhver som kjøper det har mange, mange timer med topp underholdning og tidsfordriv foran seg, enten det er i enspiller- eller flerspillermodus. Brukersnittet er enkelt og greit å lære seg, og du kan boltre deg i en mengde ulike transportområder i forskjellige tidsepoker. Det er riktignok ikke et spill for de ensidig grafikkfokuserte, men for de som har spille-, bygge- og skaperglede i fokus. Så hvis du leter etter noe å gjøre alle de regntunge høstdagene vi har foran oss, skal du få tre stikkord: Chris Sawyer’s Locomotion.

Locomotion er nesten for godt til å være sant. Chris Sawyer har i all hovedsak skapt spillet alene, kun med litt hjelp fra en grafiker og en musiker. Den gode Transport Tycoon-følelsen er bevart, samtidig som en rekke ting blir forbedret. De største svakhetene er at noen muligheter er fjernet, og at flerspillerdelen kun støtter to spillere. Vi får håpe dette blir forandret i en oppgradering, men spillet er uansett helt genialt rett ut av esken. Maken til konsentrert moro skal du lete lenge etter. Dette er beviset på at det fortsatt er mulig å lage gode spill med begrensede midler, og uten å bruke grafikk som lokkemiddel. Locomotion danker ut alle konkurrenter og bleke Transport Tycoon-kopier, og det til under tohundrelappen. Her er det rett og slett ingen tid å miste. Kjøp, kjøp, kjøp!

Leser du enda? Jeg trodde jeg var klar nok, men du burde altså være på full fart mot nærmeste spillbutikk nå. Har du ikke råd er det sikkert mulig å tigge seg til et par hundre kroner på veien.