Logitech Cordless MediaBoard Pro

Elegant konsolltastatur

Logitechs nye PlayStation 3-tastatur lar deg skrive og surfe fra sofakroken, fullstendig trådløst.

I gode, gamle dager trengte vi bare et digitalt styrekryss og to knapper for å kontrollere konsollene våre. Slik er det ikke lenger. Spillene har gjerne flere funksjoner enn vi har fingre, og stadig oftere er det aktuelt å skrive tekst, enten det er i forbindelse med topplister, skrive inn adresser i en nettleser eller å sende beskjeder til venner. Hvem har vel ikke revet av seg hår i frustrasjon over hvor knotete det er å skrive ved hjelp av styrestikka? Logitech Cordless MediaBoard Pro tar sikte på å spare deg pengene du har satt av til hårtransplantasjon.

Smått, men godt.

Fullstendig trådløst

Logitech har fått mye skryt for sine enkle tastatur med flate taster, lignende de man finner på bærbare PC-er. Derfor er det gledelig å se at de har satset på en slik løsning også på dette tastaturet. I det hele tatt minner det en hel del om Logitech Ultra X Flat, men den nummeriske delen er byttet ut med en styreflate og museknapper. Dessuten følger det Bluetooth-standarden, og benytter dermed konsollens innebygde mottaker. Det er en gledelig forbedring i forhold til Logitech Cordless MediaBoard, som er avhengig en egen mottaker. Det innebærer også at tastaturet fungerer sammen med andre enheter, for eksempel stue-PC-en, eller en PlayStation 3 med Linux. Det drives av to vanlige AA-batterier. Vi har ikke hatt anledning til å teste levetiden, men den burde være relativt god.

Tastaturet erstatter ikke en PlayStation 3-kontroller fullstendig. Det har riktignok de mest brukte knappene, men det er mange som mangler. Runding finner du på Esc-tasten, trekant og firkant er plassert på F1 og F2, mens krysset sitter på Enter-tasten. Med en slik løsning er det vanskelig å forstå at man ikke kunne funnet plass til flere av knappene. Det er for eksempel synd at systemknappen mangler, slik at man ikke kan skru av eller på konsollen fra tastaturet. Start og Select er heller ikke å finne. Ikke noe stort savn kanskje, men verdt å merke seg.

Tastaturet har lite dilldall, men fem medieknapper ligger pent og pyntelig skjult i ei list helt øverst. Foruten «forrige», «start/pause» og «neste», dreier det seg om henholdsvis en generell menyknapp og en knapp som tar deg til menyen når du ser film på DVD eller Blu-ray. Ingen fjernkontrollerstatter altså, men det er jo alltids greit å kunne bytte låt i en fei, selv om du surfer eller skriver e-post.

Ikke norsk tastatur

Sort og lekkert.

Cordless MediaBoard Pro kommer dessverre ikke i norsk utgave. Du kan selvsagt skrive norske tegn likevel, men tegnene på tastene stemmer da dårlig overens med de bokstavene du faktisk skriver. Mange av oss kan leve med det, men det er like fullt kritikkverdig. Ja, vi er et lite land, men tastaturet vårt er vitterlig ikke så ulikt det svenske og danske at det burde være noen umulig oppgave å gi oss en lokalisert versjon. Det er heller ikke første gang norske spillere blir avspist slik. Det samme var tilfelle med spilltastaturene Logitech G11 og Logitech G15 til PC (den nye versjonen av G15 kommer imidlertid i norsk versjon).

Selve tastene er matte, men ellers er tastaturet blankt. Det blir fort fullt av fettmerker, men ser unektelig temmelig lekkert ut. Tastene er som nevnt av den flate sorten, og både behagelige og stille i bruk. De føles likevel en anelse slarkete i forhold til andre Logitech-tastatur av samme type. Tastenes vandring er også noe lengre. Det virker på ingen måte billig, men det er jo likevel underlig at kvalitetsfølelsen skal være lavere enn på Logitechs egne (riktignok trådbaserte) PC-tastatur til en fjerdedel av prisen.

Cordless MediaBoard Pro sin største svakhet er styreflaten, som dessverre er i minste laget. Kantene rundt den er også litt høye, slik at det er vanskelig å utnytte den fullstendig. Resultatet er at man ofte må løfte på fingeren en gang eller to, for å bevege pekeren dit man vil. Likevel er det milevis bedre enn å styre musepekeren med en analog stikke.

Lavprofil.

Vi er vant til kvalitetsprodukter fra Logitech. Det får vi servert også denne gangen, men Cordless MediaBoard Pro etterlater en bittersøt bismak. Det er et godt tastatur, som klarer alle oppgaver tilfredsstillende. Det kobler seg raskt til konsollen, og er smertefritt å plukke frem når du har behov for å skrive inn en nettadresse, et navn eller en melding. Det fungerer også helt kurant til småoppgaver på en stue-PC, enten det er en PlayStation 3 med Linux eller noe helt annet. Men det er langt fra perfekt. Det kunne lett blitt så mye bedre, uten at det hadde trengt å koste stort mer. Gi oss de samme tastene som på Logitech Ultra X Flat, flere PlayStation-knapper og en anelse større styreflate. For ikke å snakke om norske «klistremerker» på tastene. Mer skal det ikke til.

Nytt Rockstar-spill eksklusivt for PS3