Ole Gunnar Solskjær investerer i norsk e-sportselskap

Manchester United-manager Ole Gunnar Solskjær kjøper seg inn i norske Ulti Agency

– Dette sprer idrettsglede over hele verden, sier Solskjær i en uttalelse fra selskapet.

Ole Gunnar Solskjær investerer i norsk e-sportselskap
Tor Atle H. Kleven (CC BY-SA 3.0)

I takt med en økende publikumsmasse som vier tid til å se på e-sport, fortsetter også trenden hvor tradisjonelle idrettslag og idrettspersonligheter melder sitt inntog i e-sporten. Trenden har også fått fotfeste her til lands, og nylig kunne det norske agentbyrået Ulti Agency meddele at Manchester United-manager Ole Gunnar Solskjær samt fotballagenten Jim Solbakken kjøper 12,5 prosent av selskapet hver.

Fra venstre: Asgeir Kvalvik, Jim Solbakken og Frank Spjelkavik Berget i Ulti Agency.
Espen Solli/Ulti Agency

– E-sport har blitt større enn noen ville turt å spå for bare få år siden. Dette sprer idrettsglede over hele verden. Det synes jeg er spennende, Ulti Agency er et selskap med store planer. Her handler det om å se spillerne og gi de en sjanse, og så gjør det ikke noe at dette kommer opp i min hjemby, Kristiansund, sier Ole Gunnar Solskjær i en uttalelse fra selskapet.

LES OGSÅ: Gikk fra 5. divisjon til 1. divisjon på to år

– En anerkjennelse til e-sporten

Asgeir Kvalvik i Ulti Agency.
Ulti Agency

Daglig leder i Ulti Agency, Asgeir Kvalvik, representerer allerede flere internasjonale utøvere, deriblant CSGO-spiller Joakim «jkaem» Myrbostad. Han er ikke i tvil om at selskapets to nye eiere kan bidra til en økt satsing og en større stall av talenter.

– Vi er veldig stolte av å få inn Ole Gunnar og Jim som store eiere. Det er en anerkjennelse til e-sporten, og dette er eiere som har erfaringer, engasjement og kunnskap som virkelig vil bidra til å løfte oss og definere hele feltet vårt. Vi har store ambisjoner og mulighetene er uendelige i et svært spennende marked, sier Kvalvik.

LES OGSÅ: «Zeves» signerer for Apeks - blir klubbens trener og spillerutvikler

Mangel på støtteapparat

Det er ikke mangel på hverken spiller eller klubber innen e-sport. Det som derimot henger etter i utviklingen er infrastrukturen rundt klubbene, og støtteapparatet rundt. Fotballagent Jim Solbakken drar frem kombinasjonen av erfaring fra tradisjonell sport og engasjement for e-sport som en nøkkelkomponent i Ulti Agency.

– Jeg har lenge hatt lyst til å gjøre noe innen e-sport, men det må være med riktige folk og på en måte som tilfører sporten noe. Det har vi funnet her. Ulti Agency har tyngde, erfaring og kunnskap fra tradisjonell sport - og kombinerer det med forståelse og engasjement for e-sport. Mulighetene er ubegrenset. Det er allerede et tusentall profesjonelle utøvere i verden. Det vokser frem sterke og mektige organisasjoner og lag, men det er bare et knippe seriøse agenter som støtter spillerne. Der har både Ulti Agency, og vi som eiere mye å tilføre. I tillegg ser vi at fotballklubbene også satser tungt på e-sport, som gjør dette ekstra interessant, sier Jim Solbakken.

Siste fra forsiden