Feature

Månedens beste mobilspill

November skuffer heller ikke, her er det masse bra å velge mellom.

Sparklite.
Side 1
Side 2

Sparklite

Sjanger: Action
System: iOS, Android
Utvikler: Playdigious

Sparklite
iPhone
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris

Last ned Sparklite: iOS, Android. Pris: 75 kroner

Jeg liker veldig godt roguelike-spill, men de kan (og bør) være ganske irriterende på samme tid. Det er et eller annet med spenningen i at ethvert «run» kan ta slutt når som helst, gleden i å oppdage noe nytt, eller følelsen det gir når du endelig greier en boss.

Sparklite greier å tilfredsstille noen av disse punktene, men det er ikke et perfekt spill. Du reiser ned til en planet for å forhindre den store, stygge slemmingen i å utvinne alle de dyrebare materialene. Dette gjør du ved å utforske og bekjempe monstre. Underveis samler du sammen Sparklite, som brukes til å oppgradere utstyret ditt. Du finner også utstyr og egenskaper som gjør at du får låst opp nye områder.

Progresjonen er helt grei, men den er litt klønete i at du kan få til et skikkelig bra run, men møte en vegg fordi du ikke har en gjenstand eller egenskap. Får du denne, må du så avbryte tidlig en annen gang for å sikre deg nevnte gjenstand, slik at du igjen må starte på nytt for å få låst opp dette stedet eller slått den bossen. Det blir litt lite intuitivt og bryter opp spillet litt for mye.

Til tross for dette og at kontrollene på berøringsskjerm ikke er de beste (men veldig bra med kontroller hvis du har det), er fortsatt Sparklite et underholdende spill du kan synke mange timer i.

Hundred Days

Sjanger: Strategi
System: iOS, Android
Utvikler: Pixmain

Hundred Days
Android
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris

Last ned Hundred Days: iOS, Android. Pris: 65 kroner.

Jeg tror ikke jeg er alene om å på et eller annet tidspunkt drømt å eie en vingård i Toscana eller Sør-Frankrike. Nå skal ikke jeg si at Hundred Days oppfyller den drømmen på noen som helst måte, men her får du i det minste et managment-spill der du skal starte, bygge opp og drive en vingård.

Og det er ikke bare lett. Spillet kommer med en overraskende god historiedel, som også fungerer veldig godt som en introduksjon og opplæring i spillets mekanikker. Den er ikke veldig lang, men du kan velge å bare fortsette i sandkasse-modusen, du kan starte på nytt med den nye kunnskapen din, eller spille en av de mange utfordringene i spillet, der du har begrenset med tid på å fullføre visse mål.

Menyene og oppsettet i spillet er bra, men kan oppleves som litt lite og kronglete på en telefon. Dette er ganske kjent for de aller fleste meny-tunge spill av denne sorten, så jeg vil anbefale et nettbrett. Mekanikkene er gode, måten du bygger ut på, produserer vin og alle de ulike elementene i spillet passer bra sammen.

Det er dog litt lite variasjon når i utfordringene etter hvert som du lærer deg spillet, og det blir litt mer plankekjøring etter et par forsøk. Men fram til da er det mye moro i vinland.

Plan B from Outer Space

Sjanger: Eventyr
System: iOS, Android
Utvikler: Assemble Entertainment

Plan B from Outer Space
iPhone
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris

Last ned Plan B from Outer Space: iOS, Android. Pris: 65 kroner.

I dette tekstbaserte eventyrspillet fortelles en historie om deg som hovedperson som kræsjlander på en fremmed planet, og må navigere deg uoppdaget gjennom romvesenene som bor der. Tvisten her er at du er et faktisk romvesen, og du har landet på Jorda. Nærmere bestemt Bavaria i Sør-Tyskland.

Hele spillet er tekstbasert, så hvis du aldri har likt spill av denne typen så liker du ikke dette heller. Men det er mye å like her. Dialogene og teksten er velskrevet og humoristisk, og mye av valgene du tar setter deg i noen herlige situasjoner. De visuelle bildene som følger med er vellaget, og jeg likte tonen i spillet veldig godt.

Totalt sett så vil jeg tro det tok meg rundt 2 timer å fullføre spillet den første gangen. Jeg spilte en gang til for å se om det skjedde store endringer ved å ta andre valg, og det er tydeligvis noen måter man kan feile på. Men gåtene er ikke vanskelige, og man ser ut til å styres mer eller mindre den samme veien uansett. Ikke mye gjenspillbarhet å finne, men et par timer med god underholdning er det i hvert fall.

Doors: Paradox

Sjanger: Puzzle
System: iOS, Android
Utvikler: Snapbreak Games

Doors: Paradox
Les mer
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris

Last ned Doors: Paradox: iOS, Android. Pris: Gratis, 55 kroner for fullversjon.

Enda et spill litt i samme sjanger som tidligere nevnte Moncage, men med en litt annen vri. Her har man til og med en ganske ålreit historie gjennom spillets gang, noe som ikke er helt typisk for hjernetrim-spill av denne sorten.

Det er en evig kamp mellom Chaos og Order, og du befinner deg midt i denne kampen. Ditt bidrag er å løse en hel del ulike gåter og oppgaver i det som kan minne litt om små escaperooms. Du får 8 ulike brett gratis, og kan kjøpe deg tilgang til 8 til. Da får du testet og sett om det er noe for deg for du eventuelt bruker noe penger her.

Jeg liker at de ulike stedene har forskjellig tematikk, det øker variasjonen og gjør at det ikke føles så likt. Gåtene er akkurat passe vanskelige, uten at jeg stod fast nevneverdig lenge på noen av de. Litt trykking her og der på skjermen uten å helt ha en plan fungerte til og med noen ganger.

Doors: Paradox er et vellaget og litt annerledes puzzle-spill med en historie det er verdt å spille seg igjennom.

Tales of Luminaria

Sjanger: Rollespill
System: iOS, Android
Utvikler: Bandai Namco

Tales of Luminaria
Android
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris

Last ned Tales of Luminaria: iOS, Android. Pris: Gratis, med mikrotransaksjoner

Jeg har aldri kommet meg helt inn i Tales-spillene tidligere, men med Tales of Arise som nylig kom på konsoller og PC ble jeg endelig grepet av universet og spillserien. Og da passet det perfekt at et nytt spill i serien, Tales of Luminaria, ploppet ned på mobilen min.

Dette er dog ikke et tradisjonelt Tales-spill, og utviklerne har gjort et par modige valg. Først og fremst så skal vi her følge historien til 21 ulike figurer. Historiene deres slippes ukentlig, og ikke alle historiene eller avslutningene er på plass enda. Så hvis du vil se alt med en gang så er det kanskje lurt å vente litt. Jeg liker strukturen, da kan jeg spille litt nytt hver uke, og nyte historiene litt over tid.

Den første historien, som også fungerer litt som en slags opplæring, er den dårligste så langt. Litt dumt, men flere av de andre som er klare nå er vesentlig bedre, både med tanke på kamper og selve historien.

Utivklerne har valgt å ha spille ikke i landskapsmodus, noe jeg ikke er helt fan av. Kameraet er låst bak figuren, dette for å gjøre det mulig å spille med en finger, men jeg hadde helst sett at de hadde gjort akkurat dette litt mer tradisjonelt. Men det fungerer, og kampene er uansett morsomme og akkurat passe flashy.

Tales of Luminaria er et annerledes, men fortsatt underholdende spill i den kjente serien.

Side 1
Side 2

Les også

Siste fra forsiden