Anmeldelse

Mario Party 4

Er du en av dem som pleier å arrangere fester hvor gjestene pleier å unnskylde seg med at de skal på jobb tidlig neste morgen, når klokken egentlig bare er halv syv på en lørdag? Eller er du en av de taperne som "slenger sammen" 80-talls-fester tre ganger i måneden? Vel, nå er det kommet en kur for dere begge.

Side 1
Side 2
Side 3

Serien som startet på Nintendo 64-konsollet, er nå kommet til GameCube for å lyse opp firmafester, vennefester, eller fester der du ikke har en bange anelse hvem som befinner seg i stuen din. Takket være denne gledesprederen av et spill, som jeg garanterer vil få hvilket som helst menneske til å smile lattermildt med mindre de lider av alvorlige depresjoner, kan nå festene dine være reddet. Og alt dette uten metanol-holdig sprit, eller tømmermenn. Nintendos Mario-franchise blir aldri gammel, og om ikke mindre blir den mer og mer satt pris på av tilhengere verden over, hver eneste gang det kommer ut noe nytt. Mario Party 4 gjør akkurat det som det setter ut til å gjøre, og det føles nesten rart å kunne prise et brettspill/arcade-spill såpass høyt opp i skyene.

Brettspill, sa du?
For de som er ukjente med Mario Party-serien, har de muligens fått det forestilt seg at spillene kun er digitale brettspill. Hvorfor spille Ludo på TV-en, når du kan sitte rundt et bord og ha det i ekte 3D? Neida, Mario Party er ikke bare brettspill, men den delen av det som er det, er i mine øyne svært godt gjennomført. Spillet er hovedsaklig et brettspill, koblet sammen med et hav av såkalte "mini-games". Dette er småspill som kan inkludere alt fra å måtte få basketballen i kurven flest ganger, fange flest sommerfugler, eller unngå å bli spist av gigantiske kanonkuler. Spillet er naturligvis profilert av alle de karakteristiske figurene fra Nintendo-figurene slik som Mario, Luigi, Donkey Kong, Yoshi, Princess Peach, og så videre.

Mario Party 4 kan spilles på to måter; i "party-modus", "og i "story-modus". Førstnevnte lar deg og dine venner spille på hvilket som helst av de fem forskjellige spillebrettene. Her kan du enten spille alene mot tre CPU-styrte figurer, eller mot tre medmennesker. Sistnevnte lar deg gjøre akkurat det samme mot tre forskjellige CPU-styrte figurer, men hvis du vinner får du en liten presang. Presangen varierer ettersom hvilken figur du spiller, og du kan når som helst se over alle de presangene du har vunnet i det såkalte "Prize Room". Likevel, Mario Party er akkurat det; et partyspill, og nytes derfor best i samkvem med andre mennesker. Akkurat slik som sinnabrus på fest, formodentligvis. Men selv om Mario Party 4 er hovedsaklig et multiplayerspill, er også singeplayerdelen temmelig bra utført, og takket være muligheten til å kunne modifisere vanskelighetsgraden til de CPU-styrte figurene, vil du alltid kunne finne utfordring her.

La oss ta utgangspunktet i "party-modus", ettersom det er helt identisk med "story-modus", bortsett fra at vinneren ikke får en presang, men heller god gammeldags hyllest (og den absolutt naturlige, og verdsatte tittelen - "Party Star"). Før spillet begynner velger alle spillerne hvilken figur de vil spille, og hvis dere ikke er fire menneskespillere, kan du velge hvilke CPU-styrte figurer dere vil spille mot. Fire spillere må være med uansett, verken mer eller mindre. Bortsett fra å velge forskjellige spilleregler slik som hvor mange runder som skal spilles, må du velge et av de fem brettene du vil spille på. Hvert av brettene har en såkalt guide-karakter, hvor også disse er velkjente Nintendo-karakterer; Toad, Shy Guy, Koopa, Goomba og Boo.

Brettene er for all del vilt forskjellige. Shy Guys brett er satt i jungelen, Goombas på et casino, Boos i et spøkelseshus, Koopas i et strand-paradis, og Toads i en fornøyelsespark. Det er ikke bare utseendet som er forskjellig fra bane til bane. Det er også annerledes musikk, for ikke å nevne hendelser. For eksempel kan Shy Guy oversvømme broer på sin bane, mens Koopa vil innkreve penger fra deg for å bygge et strandhotell hvis du lander på spesielle ruter. Det finnes også figurer, slik som en stor gribb, som kan fly deg rundt på brettet. Da vil perspektivet forandrers slik at du ser flyturen fra bak fuglen, mens du hele tiden kan samle opp penger på turen over brettet. Det er klart dette skaper en morsom dynamikk på brettet. Dette var bare for å nevne litt, og banene er så å si spekket med forskjellige hendelser som hver gir banen sitt spesielle preg, og profil. Straks du har valgt bane, og definert spillereglene, er alt klart for tidenes fest!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden