Masahiro Sakurai - Dolby

Masahiro Sakurai kuttet Dolby Surround fra et Kirby-spill så spillere slapp å vente på logoen

Illustrasjonsbilde fra Kirby's Return to Dreamland Deluxe.
Nintendo

Utviklerveteranen Masahiro Sakurai hater å kaste bort tiden til spillere. Ifølge mannen bak Kirby og Super Smash Bros. teller hvert eneste sekund med dødtid, som var grunnen til at han i 2003 valgte å droppe Dolby Surround-lyd i Kirby Air Ride.

Under et direktesendt 10-årsjubileum for Arcade Archives i helgen, var både Sakurai og Platinum Games-grunnlegger Hideki Kamiya på plass. Det var der Sakurai fortalte den besynderlige Kirby-historien (via Automaton Media) som altså skjedde for over 20 år siden.

Racingspillet Kirby Air Ride for GameCube skulle nemlig ha surround-lyd fra Dolby. For å kunne benytte seg av teknologien måtte spillet imidlertid vise Dolby-logoen i ett sekund. Det ble for mye for sjefsdesigneren.

– Jeg blir virkelig lei meg når brukere er nødt til å vente. Hvis du tar ett sekund fra hver bruker, betyr det at du tar 10 000 sekunder fra 10 000 mennesker. Jo mer dette gjentas år etter år, jo mer av spillernes tid går tapt på grunn av deg, forklarte Sakurai.

Masahiro Sakurai (til venstre) og Platinum-grunnlegger Hideki Kamiya.
Hamster Corporation

Filosofien ble også benyttet under utviklingen av Super Smash Bros. Ifølge Sakurai er menyene nemlig designet slik at spillere bare kan hamre på A-knappen for å begrense ventetiden mellom kamper så mye som mulig.

Hva fremtiden til både Super Smash Bros. og Sakurais utviklerkarriere angår er mye enda uklart. Utvikleren selv har tidligere sagt at han er delvis pensjonert, men at han fortsatt jobber med spill. Hvorvidt det arbeidet vil inkludere et nytt Super Smash var han usikker på da han uttalte seg om serien for noen år siden.

LES OGSÅ: Her er det neste spillet fra Monkey Island-skaperen »

Siste fra forsiden