Mass Effect

Mass Effect er uten tvil det beste science fiction-spillet som er laget – noensinne. Takk, BioWare.

1: First page
2: New page

Gruppementalitet

Alle figurene har spesialegenskaper, enten gjennom sine våpen- og rustningsoppgraderinger, eller via eget spesialutstyr. Du kan selv få tilgang til Jedi-lignende angrep om du spesialiserer deg i ulike klasser. Hvis du har valgt å gå soldatveien er det alltid en fordel å ta med seg i hvert fall én medhjelper som kan kaste, dytte og tankekontrollere motstandere. Kamper der samspillet mellom soldat og «tryllekunstner» fungerer er helt fabelaktige, og tar umiddelbart tankene tilbake til Star Wars: Knights of the Old Republic. Forskjellen er at det meste skjer i sanntid i Mass Effect. Det er et gruppebasert skytespill i tredje person med rollespillelementer. Pauser kan du kun ta ved våpenbytte og når du skal velge spesialegenskaper.

Kamp er et lagspill

• action
  • xbox 360
  • Mass Effect
  • rollespill

Rollespillelementene i Mass Effect er enkle, men de hever likevel totalopplevelsen betraktelig. Vi har vært inne på indirekte faktorer, slik som oppgraderinger til rustning og våpen. Gruppen samler også erfaringspoeng hele tiden, og går alltid opp i nivå sammen. Ved hver nivåhevning får man et visst antall poeng å fordele på sine ferdigheter. Slik blir du bedre i for eksempel hagla, medisinbruk eller spesialklassene du har valgt. Figurene blir unike takket være dine valg, og tilpasses din måte å løse konflikter på.

I kamp merker du raskt denne fremgangen. Du blir stødigere på labben, du klarer å stå i mot våpenets rekyl og du kan selvsagt dra frem et spesialangrep eller to fra ermet. Du blir også bedre i medisinbruk, og du kan helbrede deg selv og andre med jevne mellomrom i kamp. Husk at denne evnen ikke kan brukes uten det medisinske stoffet medigel, så det er et lite taktisk element i når og hvem du skal helbrede. Skulle kampene likevel bli for vanskelig er det bare å endre på vanskelighetsgraden, dette gir en dramatisk forskjell under kamp – til tider blir det pinlig lett. Mitt tips er derfor at man holder seg til «Normal», da får spillet den varigheten det fortjener.

Erfaring er også viktig i det rike dialogsystemet. I Mass Effect går nemlig mye av tiden med til å snakke med venner og fiender. Under dialoger får du en rekke valgmuligheter. Disse valgene får kanskje ikke store konsekvenser for historien underveis, men de er i seg selv så interessante at de hever spillopplevelsen. Enkelte valg blir også helt avgjørende for andres liv og død, noe som selvsagt skaper ekstra spenning. Du utvikler også taleferdigheter etter hvert som du går opp i nivå, og litt ut i spillet kan du både bruke sjarm og trusler for å oppnå det du vil med din samtalepartner. Alt i alt fungerer dialogsystemet veldig godt, selv om det repeterer seg selv litt i enkelte sekvenser.

Det er et mylder av spennende raser i Mass Effect.

Dine viktige avgjørelser, som ofte blir tatt via disse dialogene, påvirker om du beveger deg mot den gode eller mørke siden av menneskeheten. Den gode heter Paragon, mens den «onde» går under navnet Renegade. Ved første gjennomspilling gikk jeg virkelig inn for å være god, et lam bevæpnet til tennene. Folk flest likte meg, så jeg gjorde nok sakene mine riktig. Andre gang jeg startet fra begynnelsen var jeg slem og brysk, og bevegde meg mot Renegade-skalaen. Jeg ble litt skuffet over at mitt skifte i oppførsel påvirket omverdenen min i liten grad. Dermed ser det ut til at Paragon/Renegade-målestokken er der i all hovedsak for personlig bruk. Litt synd, en mer aktiv bruk av denne funksjonen hadde løftet spillet enda mer.

Ms. Universe

Universet i Mass Effect er slående vakkert og detaljrikt, her har ikke BioWare overlatt noe til tilfeldighetene. De ulike brettene er varierte og spennende, i tillegg til at mellomsekvensene er interessante og pene å se på. Enkelte ting kunne likevel vært bedre, slik som mimikken i ansiktene på personer som snakker sammen. Og hvorfor ser nesten alle ut som de er smådopa under samtaler, øynene er jo alltid halvveis lukket igjen. Under intense kamper vil man også oppleve litt hakking, og ved sceneskifter kommer teksturene på diverse objekter alt for sent. Dette er en kosmetisk nedtur, men jeg synes ikke det har noen innvirking på innlevelsen i spillet.

Det er mye grafikk i Mass Effect, og på gigantiske brett kreves det en del lasting. BioWare har maskert dette på en litt merkverdig måte: heiser! Dette er trolig det nærmeste du kommer en heissimulator på Xbox 360, og det verste er at enkelte av dem tar skikkelig lang tid også – en paradoks når du tenker på all høyteknologien rundt deg. Denne løsningen er likevel bedre enn kjedelige og stillestående lasteskjermer, og flyten i spillet er sikret.

Kjæledyr eller fiende? Vanskelig valg.

For å gjøre det ekstra episk å spille Mass Effect har BioWare lagt på et støyfilter. Dette fungerte dårlig på min HD-klare TV, det ble litt vel kornete etter min smak. Mitt tips er at dere skrur av dette filteret, eller i hvert fall tar en kikk på hvordan spillet fremstår med og uten. Du bør også være klar over at man ikke kan lagre spillet under kamp og at mellomsekvenser ikke kan hoppes over. Slikt irriterer, spesielt om du har en vanskelig strid rett før en lengre filmscene – da frister det å kjøre lett vanskelighetsgrad for å unngå frustrerende repetisjon.

Mass Effect er et av de spillene som har imponert meg mest med sitt stemmeskuespill noen sinne, her er det langt mellom svakhetstegnene. Samtalene serveres av seriøse skuespillere som virkelig går inn med overbevisning og innlevelse. Dialogene er en nytelse når man har tatt denne oppgaven såpass seriøst. Musikken gjør også jobben, selv om den kanskje er litt mer anonym enn den burde være – det er tross alt universets skjebne som står på spill her. Miljølydene er bunnsolide, spesielt under skuddvekslinger. Disse bidrar stort til at vi får kaotiske kamper i beste Star Wars-stil.

Det hadde sikkert vært mulig å skrive en episk roman om innholdet i Mass Effect, men jeg setter punktum nå. Det du har lest i denne omtalen representerer bare en brøkdel av det du vil oppleve når spillet slippes førstkommende fredag. Her har du mye spenning og dramatikk å se frem til! Historiene er fantastiske, kampene underholdende og dialogene interessante og fordypende – her må du forberede deg på hyppig gåsehud. Spillet er ikke problemfritt, men en litt slett kunstig intelligens hos allierte og annet småplukk gjør ikke annet enn å forhindre denne klassikeren å få den absolutte toppkarakteren. Mass Effect overgår nemlig sin glimrende fetter Knights of the Old Republic på omtrent alle felter. Jeg er frelst, dette er min nye religion.

Takk igjen, BioWare, for at dere har gitt oss den nye science fiction-kongen!

Merk: Mass Effect kommer i salg fredag 23. november, eksklusivt for Xbox 360.

1: First page