Tilbakeblikk

Microsoft Entertainment Pack

Ikke alle klassikere er like åpenbare.

1: Side 1
2: Side 2

Kortspill og hjernetrim

Den typiske Windows-brukeren kommer også til syne i pakkens to neste spill, kortspillene Golf og Cruel. Dette er begge typiske kabalspill, der spilleren må forsøke å arrangere kortene på en slik måte at kabalen går opp. Slike spill har vært vanlige så lenge det har eksistert datamaskiner å spille dem på, og de passet Windows 3-plattformen godt. Presentasjonen var enkel og effektiv, og spillene bruker standardkortstokkene vi også kjenner fra kabalvarianten Klondike, et av to spill som fulgte med originalutgaven av Windows 3 (og som har vært med i alle Windows-utgavene siden). Kabalspill kan være god hjernetrim, selv de noen ganger preges av tilfeldigheter. Golf og Cruel fungerte som gode pausespill for de som ville ha litt mer avanserte regler enn i Klondike-varianten.

Velkjente spillekort.

Hjernetrimmeren Pegged har mange likhetstrekk med kabalspillene, da den er basert på et tradisjonelt enspillerspill med en lang historie. En fysisk utgave av spillet er faktisk avbildet på et tresnitt av den franske prinsessen Anne de Rohan-Chabot fra 1697, og sjansene er store for at konseptet er langt eldre. Her presenteres du for et brett med kuler, og målet er å fjerne alle unntatt én. Du fjerner kuler ved å «hoppe over dem» med andre kuler. Windows 3-versjonen av spillet kommer med syv forskjellige spilloppsett, og du skal være god om du klarer å fullføre alle sammen. Presentasjonen er imidlertid ekstremt enkel, og de som allerede hadde prøvd 1988-spillet Kikugi på Amiga fniste nok litt da de så denne utgaven. Men som med alle spillene i denne pakken er det ikke presentasjonen som er viktigst, og Pegged gjorde jobben sin på en effektiv måte.

Klassiker med østlige røtter

Fra Pegged går ferden til Taipei, nok et enspillerspill med svært gamle røtter. Dette spillet benytter seg av brikkene fra det eldgamle kinesiske spillet Mahjong, men bruker ikke Mahjongs regler. Poenget er rett og slett å fjerne alle brikkene fra spillbrettet, og dette gjør du ved å matche to og to like brikker. Problemet er at en brikke må være «fri» for å kunne fjernes – det vil si, den må ikke ha noen brikker over seg og en av sidene må være helt åpne.

Taipei-konseptet dukket først opp på datamaskinen i 1981, da en person ved navn Brodie Lockhard laget spillet Mah-Jongg på det amerikanske undervisningssystemet PLATO. Dette systemet ble introdusert så tidlig som på sekstitallet, og selv om det var ment for læring huset det mye av den tidlige innovasjonen i dataspillenes verden. Alt fra grafiske rollespill til flysimulatorer så for første gang dagens lys på PLATO – men det er en historie for en senere anledning. Lockhard har i alle fall forklart at Mah-Jongg var basert på et gammelt kinesisk hjernetrimspill som het «skilpadden», og det ble raskt populært hos PLATOs brukere.

Dette spillet er fortsatt moro.

Det var imidlertid ikke før i 1986 at spillet tok av. Da ledet nemlig Lockhard utviklingen av en ny versjon, hos den store spillutgiveren Activision. Det nye spillet het Shanghai, og ble en vanvittig suksess på både hjemmedatamaskin og konsoll. Spillet skal ha solgt over ti millioner kopier, og havnet på hele 30 forskjellige plattformer. Etter denne suksessen var det bare et spørsmål om tid før kloningen tok til, og et av resultatene var nettopp Taipei. Med Shanghai i mente skjønner du kanskje hvorfor det fikk akkurat det navnet. Taipei ble faktisk skapt i 1987, for den aller første versjonen av Windows. Da var det et gratisspill, og det fortsatte det å være helt til Taipei 3.10 for Windows 3. Versjonen som havnet i Microsoft Entertainment Pack hadde enkelte mindre oppgraderinger. Spillskaper Dave Norris lanserte forøvrig nok en oppgradert versjon i 1991, da som «shareware.

Tripp trapp tresko i tre dimensjoner

Pakkens siste spill heter TicTactics, og er en tredimensjonal variant av tradisjonsrike Tripp trapp tresko. Det er mulig å spille på et standard 3x3-rutenett, men spillet blir først interessant når du spiller på tre slike rutenett lagt over hverandre og dermed får en «kube» med 3x3x3 ruter. Den mest utfordrende utgaven er på 4x4x4 ruter. Den tidligste kjente varianten av dette spillet ble, i likhet med det tidligere nevnte Cube, distribuert i tekstform. Koden man måtte skrive inn befant seg i David Ahls svært populære syttitallsbok BASIC Computer Games, hvor det står at spillet opprinnelig stammer fra Dartmouth College i USA. Men originalspillet var verken særlig brukervennlig eller noen fryd for øyet.

Spillet ble klonet flere ganger, og dukket blant annet opp på Windows 1, som et av de første spillene for systemet. Microsoft Entertainment Pack-versjonen ble laget av Robert Donner og Curt Johnson, og skilter med svært enkel presentasjon og en datamotstander som ikke krever alt for mye kløkt for å slå.

Tror datamaskinen har overtaket.

Helt til slutt har vi IdleWild. Dette var ikke et spill, men en samling forskjellige skjermsparere. For moderne spillere høres det nok rart ut at en skjermsparer kan være underholdning, men i datamaskinens ungdom var det lett å la seg fascinere av ting som beveget seg på skjemen. IdleWild-skjermsparerne inkluderte alt fra en versjon av det populære «spillet» Game of Life til dansende linjer og den klassiske stjernezoomen. IdleWild ble et fast innslag i Microsoft Entertainment Pack, og var med i alle samlingene.

Suksessen fortsatte

Microsoft Entertainment Pack fikk tre oppfølgere. Det viktigste spillet i pakke nummer to er kanskje kortspillet FreeCell, som i likhet med Minesweeper fra originalpakken ble et fast innslag i senere Windows-utgivelser. Pakkens «største» spill var imidlertid Pipe Dream, en klassisk hjernetrimmer som opprinnelig stammet fra Amiga. Opprinnelig het det Pipe Mania, men fikk navnet Pipe Dream da det ble overført til en rekke andre plattformer – inkludert Windows 3 – av ingen ringere enn Lucasfilm Games. Konseptet fra dette spillet lever fortsatt, og er blant annet å finne i BioShock, der minispillet for hacking er en kloning av Pipe Dream.

Pakke nummer tre inkluderte det som kanskje må være det peneste spillet i hele serien, nemlig Fuji Golf. Dette er et tredjepersons golfspill av den typen som var så populær på PC på åtti- og nittitallet, og som kan spores tilbake til 1986-spillet Leaderboard Golf fra Links-skaperne Access Software. Fuji Golf stammet faktisk fra Japan, og ble skapt av Chiki Nagai hos ANK Software Co. Ltd. Et annet kjent spill fra Microsoft Entertainment Pack 3 er SkiFree – et enkelt, men svært vanedannende skispill de aller fleste Windows 3-brukere har vært innom. SkiFree har i seg selv en lang historie, som du kan lese på spillets offisielle nettsted. Der kan du også laste ned en gratis versjon som fungerer på moderne operativsystemer.

Fuji Golf så jo riktig så pent ut.

Høydepunktet i den siste pakken var sannsynligvis Chip's Challenge, som var nok et spill Microsoft hentet fra en annen utgiver. Spillet kom fra den tidligere storutgiveren Epyx, som ble startet så langt tilbake som i 1977 under navnet Automated Solutions. Det var en storsuksess på flere plattformer, og det ble også laget en oppfølger. Denne ble imidlertid aldri gitt ut, takket være en konflikt mellom spillskaper Chuck Sommerville og Epyx. Sommerville kjørte forøvrig nylig en vellykket Kickstarter-kampanje for å lage en PC-versjon av den spirituelle oppfølgeren Chuck's Challenge.

Microsoft laget også en femte pakke, med det de mente var de beste spillene fra hele serien. Flere av spillene dukket faktisk også opp på Nintendo-konsollen Game Boy Color, i en samlepakke som kun het Microsoft Entertainment Pack. Spillene har i stor grad holdt seg kompatible med nyere versjoner av Windows, men siden de opprinnelig er 16 bit-spill vil de ikke uten videre fungere på 64 bit-versjoner av Windows. Det finnes imidlertid noen måter å løse dette på, og en av dem er faktisk å bruke DOS-emulatoren DosBox. Hvis du har tilgang på installasjonsfilene til Windows 3 kan du installere Windows 3 i DosBox, på samme måte som du ville installert det på en gammel MS-DOS-basert PC.

Les også: Slik startet spilleventyret for LucasArts
Les også: Vi sjekker om Linux kan erstatte Windows som spillplattform

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden