Tilbakeblikk

Microsoft Entertainment Pack

Ikke alle klassikere er like åpenbare.

1: Side 1
2: Side 2

Windows ble introdusert som et grafisk operativsystem for MS-DOS-baserte PC-er i 1985. På dette tidspunktet møtte Microsoft knallhard konkurranse fra Apple og Commodore, som begge hadde tatt store markedsandeler med henholdsvis Macintosh og Amiga. I tillegg kom Atari ST samme år, og selv om Microsoft forhandlet med Atari om å få Windows inn som operativsystem for maskinen endte den opp med å bruke et eksisterende operativsystem ved navn GEM.

Suksess på tredje forsøk

Det var ikke før med Windows 3 at Microsoft virkelig opplevde suksess med Windows-systemet sitt. Windows 3 kom i 1989, men det er nok de ulike variantene av Windows 3.1, som kom i 1992, de fleste husker best. Dette operativsystemet ble svært vanlig på skoler og arbeidsplasser, mye takket være Microsofts Office-programvare, og havnet også på mange PC-er i de tusen hjem. Året etter kunne Microsoft kunngjøre at de hadde solgt 25 millioner Windows-lisenser, og at Windows dermed var det mest populære grafiske operativsystemet i verden.

Windows 3.1.

Windows 3 var ingen erstatning for det tekstbaserte MS-DOS, men et tillegg. Hverdagen for en PC-spiller tidlig på nittitallet involverte kun i begrenset grad Windows 3 – datidens PC-komponenter var svært dyre, og selv om Windows 3 i dag fremstår som en lettvekter av et program, la det beslag på svært verdifulle systemressurser. Det var i tillegg begrenset hva som var mulig å få til med Windows-spill, og tanken på å kjøre datidens store PC-spill, som Doom, The Secret of Monkey Island og Dune II på Windows 3 var helt absurd.

Det skulle altså gå flere år før Windows erstattet MS-DOS som PC-brukernes spillplattform, og det er nok litt av grunnen til at Windows 3 har blitt et glemt kapittel i spillenes historie. Men det er egentlig litt trist, for spillene for dette operativsystemet var med å prege hverdagen – både hjemme, på jobb og på skolen – for svært mange mennesker. Og flere av dem er med oss den dag i dag.

Enkle opplevelser

Spillene som kom til Windows 3 måtte ha enkel grafikk, og ble ofte laget som pauseunderholdning. På mange måter minner de litt om tidlige mobilspill – her var det ikke snakk om store, timelange opplevelser man skulle leve seg inn i, men noe som var moro å spille i fem-ti minutter når man hadde et ledig øyeblikk. Man brukte ikke Windows 3 primært for å spille spill, og det visste spillskaperne.

Kunst?

En stor del av de tilgjengelige spillene var helt gratis, laget av entusiaster. Andre benyttet seg av det populære «shareware»-konseptet, hvor du etter å ha spilt en prøveversjon måtte sende penger til spillskaperen via posten, og vente på disketten med fullversjonen. Internett var tross alt fortsatt låst til store institusjoner, og det var først med 1993-lanseringen av nettleseren Mosaic at nettet begynte å ta sine spede steg inn i databrukernes bevissthet.

De kommersielle Windows 3-spillene ble stort sett lansert i samlepakker. De var vanligvis såpass små at flere spill fikk plass på samme diskett, så disse samlepakkene var en effektiv måte for brukerne å skaffe seg en god porsjon ekstra underholdning. Microsoft lanserte selv fire slike pakker, og det er den første av disse vi skal se på i denne artikkelen.

En Windows-klassiker blir født

Microsoft Entertainment Pack for Windows ble lansert i 1990, og har flere interessante spill. Først ut er det klassiske hjernetrimspillet Minesweeper, som debuterte med denne pakken. Konseptet fra Minesweeper har en lang historie, og en slags prototype fikk vi allerede med Cube – et tekstbasert BASIC-spill laget i 1978 av Jerimac Ratliff og distribuert skriftlig i bladet Creative Computing. I dag høres det nok underlig med spilldistribusjon i tekstform, men på sytti- og tidlig på åttitallet var det vanlig. Siden spill og programmer var ganske små, passet koden vanligvis inn på noen få sider. Dermed kunne leserne skrive av koden på sin egen datamaskin, og ende opp med en fungerende versjon av spillet. Det var en tidkrevende prosess som ofte involverte mye leting etter mystiske feil når programmet ikke fungerte på grunn av en tastefeil, men det var en billig måte å skaffe seg ny programvare på.

Aargh!

Det neste spillet i Minesveipers slektstre er Mined-Out, fra britiske Ian Andrew. Spillet ble gitt ut av Quicksilva i 1983, og her var den grunnleggende spillmekanismen på plass. Men poenget i Mined-Out var ikke å fjerne alle minene – i stedet måtte du krysse et minefelt. Mined-Out ledet så til MS-DOS-spillet Relentless Logic fra 1985, som igjen var hovedinspirasjonskilden til OS/2-spillet Minesweeper – skapt av Microsofts Curt Johnson. Dette spillet ble så overført til Windows 3 av hans kollega Robert Donner. Dermed er vi fremme ved den kjente og kjære Minesveiper-versjonen som ble fast inventar i Windows fra og med Windows 3.1.

Det er vel lite poeng i å beskrive Minesweeper for Windows 3. Versjonen for Windows 3 er nemlig så godt som prikk lik versjonene som har fulgt med alt fra til og med Windows XP. Utgavene etter det, inkludert den for Windows 8, har litt mer fargerik grafikk er spillmekanismene fortsatt de samme. Den eneste nyheten er at du nå kan spille på en blomstereng i stedet for et minefelt – et resultat av press fra blant annet den italienske International Campaign to Ban Winmine, hvor man pekte på at landminer er et stort og alvorlig problem i mange land.

Fra Russland med spillbarhet

Det andre høydepunktet i den første Microsoft Entertainment Pack er Tetris. Dette er heller ikke et spill som trenger noen særlig form for introduksjon, og historien om Tetris er så at den fortjener langt mer oppmerksomhet enn det er plass til i denne artikkelen. Kortversjonen er at spillet ble skapt i Sovjetunionen i 1984, av Alexey Pajitnov som jobbet ved det sovjetiske vitenskapsakademiet i Moskva. Spillet fant først veien til den andre siden av jernteppet via et selskap som het Spectrum Holobyte, som ga ut offisielle versjoner til Commodore 64 og IBM-baserte PC-er, men den mest kjente versjonen var det Nintendo som sto for. Da de lanserte sin Game Boy i 1989 fulgte Tetris med, og det ekstremt populære spillet skal ha sin del av æren for at Game Boy feide all konkurranse til side.

Selv GameBoy-versjonen er penere.

Da Microsoft Entertainment Pack kom i 1990 var Tetris-manien fortsatt på topp, og Windows-versjonen av Tetris er faktisk det eneste spillet som nevnes på forsiden av boksen pakken kom i. Her understrekes det også at Tetris er eiendommen til den statlige, sovjetiske organisasjonen Elektronorgtechnica, og det hadde vært artig å vite hvor mye Microsoft betalte for lisensen. At Windows 3 fikk en offisiell utgave av Tetris var i alle fall en stor nyhet, selv om spillet på dette tidspunktet var tilgjengelig på et bredt spekter av formater.

Tetris for Windows ble opprinnelig skapt av Microsofts Dave Edson i 1989, men versjonen fra Microsoft Entertainment Pack var kraftig forbedret. Når alt kommer til alt er likevel det beste man strengt tatt kan si om Windows-versjonen av Tetris at den fungerer helt greit. Her har man ikke gjort noen forsøk på å imponere brukerne med spenstig presentasjon, men leverer i stedet en helt kurant versjon av det klassiske spillet. Det var neppe noen som forventet noe mer, og de typiske Windows-brukerne var fortsatt godt voksne mennesker som ofte hadde behov for PC hjemme i jobbsammenheng. Dette var ikke en kundegruppe som hadde for vane å henge seg opp i grafikk.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden