Anmeldelse

Microsoft Flight Simulator 2002

For andre gang i år har Microsoft kommet med en utgivelse som kanskje ikke engang kan kalles et spill. Simulatoren har eksistert i 20 år nå, og utnytter fortsatt maksimalt av hva PC-teknologien kan gi. Det er over 2 år siden forrige oppdatering, men Microsoft ser ut til å ha brukt tiden flittig og laget tidenes flysimulator.

Side 1
Side 2
Side 3

Air Traffic Control
En interaktiv Air Traffic Control (ATC) er for første gang presentert i Flight Simulator. Denne skal gi en realistisk kontroll over alle fly og fartøyer på flyplassene og i luftrommet. Gjennom enkle pop-up menyer kan du be om tillatelse til å blant annet taxe, ta av og lande. 10 forskjellige amerikanske stemmer er lagt inn i ATC systemet, slik at det ikke skal virke likt fra sted til sted.

ATC er ganske greit å bruke når du kommer til en stor flyplass du ikke kjenner så godt. Da er det bare å fortellet tårnet at du ikke kjenner veien til gaten, så vil de legge opp riktig rute for deg ved hjelp av veivisere på bakken. Og når du omsider kommer fram til gaten vil den til og med åpne seg, slik at passasjerene kommer seg ut.

Men denne radioen skuffer meg alikevel litt. Microsoft har sikkert brukt mange timer på å få det til å fungere, men ofte er den mer forstyrrende enn realistisk. På de fleste turer er det bare ATC på og i nærheten av de store flyplassene. Etter en liten research ser det ut til at det finnes bedre løsninger for dette. En addon med navn "ProFlight 2000" fra AETI vil gi deg mer realistisk ATC, med flere forskjellige stemmer og bedre ruteplanlegging. Til forskjell fra tidligere versjoner er nå alle andre fly i scenarioet nå styrt av AI, med egne hjerner. Disse flyene benytter seg også av den nye ATC radioen.

Det er rett og slett rått å fly en stor og tung jumbojet. En får fort respekt for de som faktisk styrer disse enorme flyene i virkeligheten, når man finner ut hvor vanskelig det er å styre skikkelig i ekstreme forhold. I normalt og pent vær er det ingen sak og fly fra sted til sted, men det vanskeligste på en reise er alltid landingen. Det krever presisjon og nøyaktighet å få til en suksessfull landing. Det er så realistisk at du antageligvis kan forsøke å ta flysertifikatet etter et par vellykkede turer.

Detaljerte boligstrøk
Grafikken er skremmende bra på det meste øyet kommer over. Det er en ren nytelse å fly over de store byene. Selv i utkantstrøkene av New York er det hus tett i tett og så detaljert at du nesten kan se skiltet på utgangsdøra. Mellom husene er det trær, og det er en bra overgang mellom tettstedene og mindre detaljert landskap. De forskjellige flyene er et flott skue, og ved å zoome kan en nesten se skruene på flykroppen. Piloten som sitter inni er også godt detaljert, men de leer riktignok aldri på seg selv uansett hvor vilt du flyr med stunt flyet.

Etter å ha tatt av med monsterflyet Boeing 747-400, som er en av de mest etterspurte flytypene i Flight Simulator, var det på tide å ta opp hjulene. En ser at alle hjulene folder seg sammen i flere trinn, før de trekkes opp under vingene og under cockpiten. En eksakt reproduksjon av mekanismen fra virkeligheten. Hvert fly har sin egen særegen lyd på motoren, det elektroniske og det mekaniske. Og lyden varierer fra hvilken kameravinkel du velger. Vinden dundrer rundt mindre fly og tordenværet braker noen mil unna. Landingshjulene lager bremsespor, røyk og lyder i det du treffer asfalten på flystripa.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden