Halo-tilhengere fikk mye nytt å glede seg til i går, da Microsoft kunngjorde to helt nye prosjekter. Det første var fra den verdenskjente filmregissøren Peter Jacksons nye studio, Wingnut Interactive, og er en helt ny "Halo-serie" for Xbox 360. Jackson kom selv på scenen i X06 for å kunngjøre det nye prosjektet, og fortalte at det vil gi oss en helt ny underholdningstype - en filmaktig spillopplevelse.
Spillet vil utvikles i samarbeid med Halo-seriens skaper, Bungie, og Jackson fortalte at Halo-universet passet perfekt for det nye spillstudioet hans. Det er imidlertid ikke det eneste prosjektet de jobber med for Microsoft, og vi kan også se frem til et helt originalt prosjekt fra Wingnut Interactive.
Den andre store Halo-kunngjøringen omhandlet sanntidsstrategispillet Halo Wars, fra Ensemble Studios (kjent for Age of Empires-serien for PC). Dette spillet har designes spesielt for Xbox 360, og lar deg ta kontroll over menneskenes UNSC-styrker og oppleve Halo-universet fra et helt nytt perspektiv. Interessant nok var Halo opprinnelig ment som et sanntidsstrategispill, så med Halo Wars går serien tilbake til røttene.
Handlingen i Halo Wars foregår før det første Halo-spillet, og omhandler UNSC sitt første møte med Covenant. Du får lede en gruppe fra Spirit of Fire, fra tidlige trefninger til store og avgjørende slag i krigen mot Covenant. Ensemble hinter også om at Covenant-styrkene vil være spillbare, men ellers gir de svært få detaljer om selve spillet.
De sier imidlertid at det faktum at spillet er Xbox 360-eksklusivt har tillatt dem å bygge gameplayet opp fra grunnen av, i stedet for å prøve å presse et PC-basert sanntidssgameplay inn i et konsollsystem, noe de mener ville ha ført til alt for mange kompromisser. De hevder de har tatt de beste aspektene av sanntidsstrategispill, og fått dem til å fungere perfekt på Xbox 360.