Xbox - Grand Theft Auto 3

Microsoft sa nei til Grand Theft Auto 3 på den første Xbox-konsollen

Kunne blitt konsolleksklusiv.

Microsofts Power On-dokumentar forteller historien om utvikling og lansering av den opprinnelige Xbox-konsollen. Dokumentaren avslører en rekke interessante detaljer om arbeidet rundt konsollen, som da selskapet takket nei til Grand Theft Auto 3.

Grand Theft Auto 3 kunne blitt konsolleksklusiv for Xbox, men i stedet endte det med suksess for Sony og PlayStation 2.
Rockstar Games

Den besynderlige historien dukket opp som del av dokumentarens tredje episode – som du kan se i videovinduet over. Her forteller tidligere Xbox Game Studios-folk om jakten på spill til Xbox, som inkluderte reiser over hele verden på leting etter spillselskaper å jobbe med.

Et av selskapene som tok kontakt var Rockstar (den gang DMA Design), som hadde planer om å konvertere sin todimensjonale Grand Theft Auto-serie til 3D. Toppene hos Microsoft lot seg imidlertid ikke imponere.

– De syntes spillet var komplisert, de skjønte ikke brukergrensesnittet og de mente det var basert på en serie som ikke hadde vært veldig vellykket. Overraskende nok ble det avvist.

I stedet var det Sony som snappet opp det som skulle bli en kjempesuksess for PlayStation 2. Grand Theft Auto 3 solgte 14,5 millioner eksemplarer og var det mest solgte spillet i lanseringsåret 2001, og ville vært det mest solgte i 2002 om det ikke hadde vært for Grand Theft Auto: Vice City.

Historien er én av flere feilsteg som Microsoft har åpnet opp om i forbindelse med 20-årsjubileet til Xbox. I sitt digitale Xbox-museum snakket selskapet også om den beryktede Red Ring of Death – feilen som nesten ødela lanseringen av Xbox 360.

LES OGSÅ: Ny trailer for TV-serien om Halo avduket »

Siste fra forsiden