Neverwinter Nights pusses opp

Den grafiske overhalingen inkluderer utvidelsene og er bakoverkompatibel med lagringsfiler og mods.

Beamdog forteller tirsdag at Neverwinter Nights er det neste spillet som havner på oppussingsbenken, inkludert utvidelsene Shadows of Undrentide og Hordes of the Underdark. Rollespillet får den forventede grafiske oppdateringen, med et grensesnitt som er optimalisert for høyere oppløsninger og mer avanserte grafikkinnstillinger. Hvordan dette ser ut kan du se i traileren øverst.

Mest viktig er det nok likevel at oppussingen har støtte for gamle lagringsfiler, moduler og modifikasjoner. Noe av det som gjør Neverwinter Nights litt annerledes er at man kunne lage sine egne kampanjer – kalt moduler – og spille disse med venner over nett. Dette innebærer servere som kan romme 96 spillere, inkludert plass til en Dungeon Master som kan styre det hele om man ønsker det.

Beamdog har gjort seg kjente for å pusse opp eldre Dungeons & Dragons-rollespill, og særlig de som ble laget av Black Isle og BioWare på slutten av nittitallet og begynnelsen av totusentallet. Så langt har de lagt et nytt lag med maling på Baldur's Gate, Baldur's Gate II, Icewind Dale og Planescape: Torment, samt lagt inn en del nytt innhold i disse spillene.

En slippdato er ikke klar ennå.

Mye skryt av oss

Neverwinter Nights snek seg opprinnelig inn i spillbutikkene i 2002. I likhet med flere av selskapets andre rollespill fra den tiden brukte utviklerne det velkjente Forgotten Realms-universet og Dungeons & Dragons-regelsettet som bakteppe for rollespillet. Utvidelsespakkene Shadows of Undrentide og Hordes of the Underdark kom i henholdsvis 2003 og 2004, med mer innhold og nye historier som hovedtrekkplastrene.

Her på bruket scoret det opprinnelige spillet svært høyt da det kom. Vår anmelder kastet en nier på tierterningen og kalte det et skikkelig kvalitetsrollepsill.

– I en sjanger som inneholder så mange spill av såpass variert kvalitet, har Neverwinter Nights marsjert inn og plassert seiers-flagget midt mellom panna til spill slik som Dungeon Siege og Diablo. Selv om ikke grafikken kan måle seg med spill slik som Unreal 2, eller for den saks skyld Morrowind, har likevel Neverwinter Nights blitt en milepæl innen spill basert på isometriske-synsvinkler, mente vår anmelder.

Han fulgte også opp med å skryte av både Shadows of Undrentide og Hordes of the Underdark de to neste årene.

(Kilde: Game Informer)

Siste fra forsiden