ANMELDELSE: New Super Mario Bros. Wii
Anmeldelse

New Super Mario Bros. Wii

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Noe av det jeg liker best med spill, er sånt som dette. Uansett hvor langt den tekniske utviklingen har kommet, demonstrerer spill som New Super Mario Bros. Wii et meget viktig poeng: Hvis man skal ende opp med et bra resultat, må man ha en enkel og knallgod ide til å begynne med. Marios spesialitet – hopping – fenger fortsatt.

Mario er tilbake, og han har med seg venner.
Mario er tilbake, og han har med seg venner.

Sproing

Hopping har selvfølgelig alltid vært sentralt i Super Mario Bros.-opplevelsen, og det er ikke annerledes i denne nyeste utgaven. Rent teknisk sett er dette en direkte oppfølger til New Super Mario Bros. som ble utgitt i 2006, og dermed dukker de fleste elementene derfra opp også her.

Som vanlig er prinsesse Fersken kidnappet, og Mario må ut på tokt for å redde henne. Vi får de sedvanlige åtte verdenene, fylt med forskjellige baner som må forseres med løping og hopping før ferskenfrøkna kan fraktes hjem igjen.

Akkurat som tidligere vises hver verden som et enkelt kart hvor du planlegger veien videre, møter små ekstra utfordringer i form av vandrende fiender, og ikke minst vinner hjelpemidler til bruk ved behov.

Strukturmessig har denne Wii-utgaven mye til felles med Super Mario Bros. 3, klassikeren fra 1991. Koopa-barna er tilbake, og de kanonlastede luftskipene deres har også en gjesteopptreden. Kan denne nye utfordreren måle seg med den gamle favoritten?

Det er tett mellom utfordringene i Soppriket.
Det er tett mellom utfordringene i Soppriket.

Pingvindress og propellue

Det spørsmålet er egentlig ikke så relevant. Selv om spillene har mye til felles, har Wii-utgaven gått i en annen retning. Her låner Nintendo fra flere forskjellige Mario-spill, blander det med noen nye påfunn, og rister det sammen til en unik blanding.

Stikkordet her er dybde. Et ankepunkt ved DS-forgjengeren var at det var for enkelt og uensartet. Wii-versjonen har løst problemet ved å skjære vekk noen meningsløse ting. Samtidig får vi et gjensyn med andre gamle favoritter, som ildblomsten og Marios dinosaurkompis Yoshi.

Flere nye leketøy finnes også. Pingvindressen er latterlig moro å leke med - den lar deg svømme bedre, gir bedre grep på isen og lar deg skli på magen for å angripe fiender. Dette i tillegg til at du kan kapsle inn fiender i isblokker, som igjen kan brukes som kastevåpen eller improviserte stiger.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen