Nintendo Switch OLED - Forbrukerrådet

Ny Switch-modell har visstnok den samme Joy-Con-feilen – Forbrukerrådet reagerer

– Slett behandling av egne kunder.

Nintendo

Fredag 8. oktober lanserer Nintendo sin nye Switch-modell – med OLED-skjerm, litt forbedret lyd og en mer solid bordstøtte. Det den tilsynelatende ikke byr på er en løsning på Joy-Con-problemene som har plaget hybridkonsollen helt siden den kom på markedet i 2017.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet

Da Nintendo avduket den nye Switch-modellen i juli, var det mange som lurte på nettopp hva selskapet hadde gjort for å fikse såkalt «drifting». Dette er et problem som gjør at analogspaken registrerer bevegelse uten at spilleren rører ved den.

Basert på uttalelser fra Nintendo og undersøkelser gjort av nettstedet iFixit har selskapet imidlertid ikke gjort noen endringer i produksjonen. Dermed ligger nye kunder an til å oppleve de samme problemene, som får juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til å reagere.

– Vi er skuffet over at Nintendo ikke har gjort noe med svakheten når Switchen kommer i ny versjon. Det betyr at forbrukere som kjøper den nye konsollen må være klar over at feilen kan oppstå i produktet de kjøper, sier Iversen i en pressemelding.

Gamer.no har tatt kontakt med Nintendo for å få en kommentar, og oppdaterer saken om vi hører mer.

Klagde inn Nintendo til EU-kommisjonen

Forbrukerrådet var blant flere aktører som i slutten av 2020 ba Switch-eiere å melde fra om Joy-Con-trøbbel. Totalt kom det inn 25 000 klager fra ulike land i Europa, hvorav 1600 kom fra norske kunder.

Det endte med at Nintendo ble klaget inn til EU-kommisjonen, med krav om at konsollmakeren måtte tilby gratis reparasjon av feilen og at produksjon av Joy-Con-kontrollerne ble endret. Nintendo avviste ansvaret, og ni måneder senere har det enda ikke skjedd noe.

– Dette er ikke bare slett behandling av egne kunder, men har opplagt også en negativ miljømessig side ved at det blir produsert et utall av kontrollere som må repareres eller kasseres, påpeker Iversen.

Forbrukerrådet minner om at kunder har rett på gratis reparasjon eller ny vare uten kostnad dersom kontrolleren har en fabrikasjonsfeil. Iversen ber derfor om at alle som opplever at Joy-Con-kontrollerne streiker er påpasselige med å si fra til butikken, eller direkte til Nintendos norske importør – Bergsala AS.

– Vi anbefaler alle som opplever feil ved sine håndkontrollere å klage på dette med det samme feilen oppstår. Hvis du venter for lenge, kan det være «game over» med tanke rettighetene dine, sier Iversen.

LES OGSÅ: Flere utviklere skal ha fått verktøy for å lage 4K-spill til Switch »

Siste fra forsiden