Den nye informasjonen fra GameSpy er basert på samtaler de har hatt med folk i spillindustrien som arbeider med spill til Xbox 2. Disse har blant annet delt informasjon om utviklingsmaskinene sine og hva det er Microsoft har fortalt dem om målsetningen for den ferdige maskinen. Informasjonen bør dermed tas med en viss klype salt, selv om den virker relativt troverdig.
I forhold til prosessorkraft ser det ut til at Xbox 2 vil komme med en CPU bestående av tre PowerPC-kjerner som hver kjører på 3 GHz. Hver av disse skal kunne takle to instruksjoner per "cycle", har en 32 KB-stor "L1-cache" og en 32 KB-stor "cache" for instruksjoner. Kjernene deler også en "L2-cache" på 1 MB. GameSpy forteller til sist at utviklingssystemene av typen "Alpha 2" har to slike kjerner i stedet for tre.
Når det gjelder grafikken, vil Xbox 2 komme med en GPU som er en generasjon etter ATI X800, med en klokkehastighet på 500MHz og støtte for Shader 3.0. I forhold til minne ser det ut til at Xbox 2 vil ha 256 MB RAM, men GameSpy påpeker at dette ikke må sammenlignes med RAM-størrelser på PC. Dagens Xbox har tross alt kun 64 MB RAM, og se hva den klarer å gjøre.
GameSpy forteller også at systemet vil benytte seg av DVD-9-plater hvor hver plate kan ha opp til 7 GB med data. For brukerdata vil Xbox 2 benytte seg av minnekort i størrelser fra 64 MB til 1024 MB. Ryktene om at harddisken vil bli regnet som tilleggsutstyr ser ut til å være korrekte.
En overraskende detalj er at systemet ser ut til å komme med et USB 2.0-digitalkamera (som kan produsere bilder på 1.2 megapixler samt VGA-video). Systemet vil ikke ha noen egen lydbrikker - lydkompressjon er det prosessoren som tar seg av, og resten er det programvaren (X3DAudio) som står for.
GameSpy forteller også at Microsoft krever at alle Xbox 2-spill skal være "Live Enabled" (slik at de har en eller annen form for støtte av Xbox Live), og at utviklere blir instruert til å lage spillene deres for høyoppløsning (720p, 1280x720, 16:9-format), med 5.1 surroundlyd.