Feature

Spillåret 2018 - Andreas Bjørnbekk

Om mulig er jeg mer spent på spillåret 2018 enn jeg var på 2017

En krigsgud, en cowboy og en Keyblade-mester er på vei.

Rockstar Games, Privat, montasje Gamer.no
1: Side 1
2: Side 2
EA

Anthem

Sjanger: Rollespill, Action, Eventyr
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: BioWare
Kommer: 2018

Det er svært delte meninger om Mass Effect: Andromeda, men faktum er at utvikleren bak den opprinnelige Mass Effect-trilogien ikke jobbet på dette spillet, men på Anthem, som blir sluppet i år. At Bioware tar steget ut i et helt nytt univers er noe jeg er positiv til, for selv om enda et Mass Effect kunne gjort seg, lider flere underholdningsmedier av altfor mange oppfølgere og spinoffer, og resirkulerte ideer. Derfor er Anthem så spennende.

Anthem foregår i et sci-fi-univers der Freelancers – en type agenter, dusør- eller lykkejegere – forlater sivilisasjonen for å utforske den mystiske jungelen utenfor. Ved første øyekast minner det nok om en krysning av Mass Effect og Destiny, der du sammen med venner operer i en såkalt ”shared world” hvor man jobber sammen mot diverse mål. Det aller tøffeste er imidlertid at Anthem virker som et spill der man virkelig får dra på oppdagelsesferd med andre. Med ”virkelig” mener jeg sammenlignet med Destiny, hvor det er altfor lite å gjøre, og hvor områdene virker oppdagede nærmest før du ankommer. Anthems verden på sin side fremstår som utemmet, enormt, vakkert og mystisk på samme tid, og skal vi dømme etter den eneste gameplay-traileren vi har, er det mye vi kan glede oss til. Forhåpentligvis får vi ikke et spill fullt av loot-bokser og tapte muligheter.

Sony Computer Entertainment

Dreams

Sjanger: Eventyr, Plattform
System: PlayStation 4
Utvikler: Media Molecule
Kommer: 2018

LittleBigPlanet ble et av de største fenomenene på PlayStation 3. Etter to fenomenale spill og en liten attpåklatt, har Media Molecule fått et velfortjent rykte som en kvalitetsutvikler. Det er helt greit at det ser ut som vi har tatt endelig farvel med LittleBigPlanet-universet, for utviklerens neste prosjekt ser kanskje mer spenennde ut enn noen gang.

Dreams er et spill som følger LittleBigPlanets idé om å lage egne brett mens man bruker spillets mekanismer til å skape en så morsom og kreativ opplevelse som mulig. Mens LBP bare fungerte på an X-Y-akse, vil Dreams være mye mer variert, og spilleren vil få tilgang til akkurat de samme verktøyene og mulighetene utviklerne selv har brukt i spillet. Variasjonen virker endeløs, og som noe mye mer mystisk og abstrakt enn noe av det vi har sett fra tidligere Media Molecule-spill, være det LittleBigPlanet eller Tearaway. Selv om jeg er spent på å lage mine helt egne baner, er nok det jeg gleder meg aller mest til et fenomenalt spill å dele med venner.

Deep Silver

Metro Exodus

Sjanger: Action, Rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: 4A Games
Kommer: Høsten 2018

Det tok meg lang tid før jeg ble kjent med Metro-universet, men remaster-utgaven sugde meg kjapt inn. Et unikt univers, litt tunge mekanismer og en helt annen pacing enn andre førstepersonsskytespill var det forfriskende å spille en spillserie som tok spilleren seriøst. Metro tok seg tid og fokuserte på spenning og overlevelse, noe som kjennetegner seriens skitne, deprimerende univers.

Les også
Anmeldelse: Red Dead Redemption 2

Derfor er det også så spennende at vi endelig får et nytt Metro å dykke inn i. Det er for så vidt nok av post-apokalyptiske spill der ute, men Metro tar sjangeren og gjør den til sin egen, som kan bli ekstra kult å se i Exodus. Nye våpen, kjente og ukjente fiender, samt et sterkt figurgalleri er noe jeg forventer. Jeg gleder meg til å utforske metroen og ruinene ovenfor, og håper vi får se mer av hvordan menneskenes siste sivilisasjon(er) fungerer, og kanskje til og med nye mekanismer knyttet til figur-interaksjoner og lignende.

Square Enix

Kingdom Hearts III

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One
Utvikler: Square Enix
Kommer: 2018

Okei, nå håper jeg dette er året. Kingdom Hearts har vært med meg siden begynnelsen, og selv om jeg ikke har giddet å kjøpe en Nintendo DS bare for å spille alle spin-off-spillene med rare navn, ser jeg på Kingdom Hearts som en av mine favorittserier, og Kingdom Hearts 1 og 2 som to av de beste og morsomste spillene jeg har i samlingen min. Nå i ettertid eier jeg selvfølgelig Kingdom Hearts 1.5, 2.5 og 2.8.

Kingdom Hearts skal jo egentlig ikke funke. Final Fantasy og Disney i samme univers? Det blir nok ikke mer fan-klimaks for barn og voksne som vokste opp med både Tarzan og Tidus. Kingdom Hearts er kjent for sin intrikate fortelling, morsomme figurer og fantastiske lydspor, men kanskje aller best er kampsystemet og de lettvinte bevegelsene. Sora er lett på tå, hopper, spretter, snurrer og ruller, og med sin lojale Keyblade hogger, kutter og stikker han igjennom alt fra Heartless til Nobodies. Selv magi er med. Etter 2016s Final Fantasy XV frykter jeg at Square-Enix vil ødelegge enda en kjær spillserie for meg, men håpet lever. Kingdom Hearts III kan bli årets beste spill – så lenge utvikleren holder seg tro mot røttene sine.

Capcom

Monster Hunter: World

Sjanger: Rollespill, Eventyr
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: Capcom
Kommer: 26. januar 2018

Hva er det som ikke frister med tanken om en åpen verden fylt til randen av drager, dinosaurer og andre monstre? Veldig lite. Det vil si, det må jo selvfølgelig gjøres riktig. Ark: Survival Evolved viser at det skal mer til en bare et kult konsept å skape et spill som når helt til topp, og kanskje vil Monster Hunter: World vise hvem som er sjef.

Monster Hunter: World ser ut som noe helt annet. Et enspillerspill med en innebygget fortelling, med figurer du lærer å kjenne på din vei, et utallig antall våpen og rustningskombinasjoner som skal gjøre oppgaven enklere og morsommere, og synes av enorme skapninger som selvfølgelig skal felles. Igjen er det likevel noe å frykte; at vi får typiske anime-figurer som ødelegger alvoret i spillet, og som jeg mener fjerner mye av et spills troverdighet innlevelsesnivå. Det spørs imidlertid om hvor seriøst spillet ønsker å ta seg selv. Hvis utvikler Capcom makter å holde seg unna fristelsen som skrikende gutter og jenter utgjør, eller klarer å finne en fin balanse, er jeg klar for en helt ny opplevelse i Monster Hunter: World.

Hva gleder du deg til i året som kommer? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden