Intervju

Intervju: Jumpgate Evolution

Onlinespill med gedigne romskipskamper

Et dypt innblikk i det kommende massive romspillet.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

– Hvilke muligheter har spillerne for å utvikle sine figurer i spillet?

– Vi har flere forskjellige muligheter for spillerne til å utvikle og avansere sine figurer. For det første kan alle gå opp i rang, noe som vil være én av måtene spillere får tilgang på nye romskip og nytt utstyr. Man kan likevel ikke gå opp i nivå, og forvente å kunne bruke det beste utstyret. Spilleren må være i besittelse av flere ting for å kunne kjøpe og bruke dette. En må også ha forskjellige lisenser, som man får gjennom å skaffe seg erfaring innen spesifikke felt. For eksempel: desto mer du tar del i kamp eller driver med handel, desto høyere grad lisenser vil du få tilgang til.

– Spillet har også et omdømmesystem, som er integrert i våre prosesser for å lage utstyr og gjøre oppdrag. Dette systemet vil gi spillere tilgang til spesielle skip, utstyr og oppdrag ettersom de forbedrer sitt forhold til forskjellige grupper, nasjoner og selskaper. Til slutt har vi medaljer og utmerkelser, som kan gi pilotene bonuser for deres dedikasjon og besluttsomhet. Vi har som du ser laget vidtrekkende systemer slik at våre spillere kan utvikle seg og få unike spillopplevelser hver gang.

Systematisert frihet

– Vil spillerne være i stand til å lære seg alle de forskjellige lisensene? Eller må de å lage forskjellige karakterer for å kunne prøve alle de forskjellige rollene?

– Med dette spillet forsøker vi å gi spillerne den friheten de ønsker seg. I andre massive onlinespill er det alltid irriterende når du lager en karakter og kommer deg langt inn i spillet, og du finner ut at du heller ønsker du hadde spilt på en annen måte, noe som betyr at du må starte helt på nytt. Vi har laget Jumpgate Evolution slik at du kan utvikle deg til å kunne få alle lisenser, alle medaljer og prøve alle typer romskip med en og samme karakter. Når det gjelder utstyrslaging må du alliere deg med et selskap, noe som avgjør hvilke gruppe du kan spesialisere deg i, men dette kan du gjøre om på når som helst, noe som gir spillerne muligheten til å utvikle sin egen spillestil og å muligheten til å forandre seg hele tiden.

– Vil spillere kunne styre enorme krigsskip i kamp?

– Dette kommer ikke til å være en del av spillet ved lansering. Vi ønsker at de tidlige delene av spillet skal fokusere på spillernes individuelle opplevelser, som består av å styre mange forskjellige romskiptyper som lette jagere og kanonskip. Vi føler at noe så stort som å styre et slagskip, og romskip som styres av flere spillere, er noe som må gjennomføres riktig. Det er noe vi kommer til å fokusere på etter Jumpgate Evolutions lansering for å gjøre det morsomst mulig.

– Hva gjør dere for å forsikre dere om at aktiviteter som utstyrslaging, utvinning av mineraler og transport vil bli like underholdende som kamp?

– En pilot kan utvikle seg gjennom hele spillet ved å kun fokusere på utstyrslaging gjennom bygging, transport og gruvedrift hvis de ønsker det. Lagingen av utstyr spiller en stor rolle når det gjelder å gi ressurser til andre sider av spillet som kamp og utforskning. Det vil alltid være ønskelig å lage nye ting slik at du kan utvikle dine evner og slik at du etter hvert kan lage noe av det beste utstyret og selge det for de beste prisene. Utstyrslaging blir også drevet frem av mange unike oppdrag innen utvinning av ressurser, transport og resirkulering. Når du allierer deg med visse selskaper og bygger deg opp et sterkt rykte hos dem, får du muligheten til å lage sjeldent utstyr som ikke kan skaffes andre steder.

Ønske om tilgjengelighet

– Vil Jumpgate Evolutions oppdragsystem bestå av den typen oppdrag som er standard i massive onlinespill, eller planlegger dere noen unike oppdrag?

– Oppdrag spiller en stor rolle når det gjelder å la pilotene oppleve spillets hovedhistorie og dens avstikkere, så vi har forsikret oss om at disse er morsomme å spille og at de tilbyr varierte og interessante ting for spillerne å ta seg til. Oppdrag i Jumpgate Evolution varierer fra bekjemping, innsamling og utforsking, til levering, snikmyrding og etterforskningsbaserte oppdrag. Spillere kan ta mange forskjellige oppdrag samtidig, og de vil tilhøre forskjellige grupper som historiebaserte oppdrag til daglige oppdrag.

– Hvor mye av spillet er beregnet for de som spiller alene, hvor mye er beregnet for grupper og hvor mye er for laug?

– Når vi så på hva vi ønsket å oppnå med Jumpgate Evolution, lå tilgjengelighet og et vidt spektrum av spillere med forskjellige spillestiler høyt oppe på vår ønskeliste. Vi har balansert solo- og gruppespilling, slik at spillere kan utvikle seg gjennom hele spillet ved velge enten det ene eller det andre. De vanskeligere prøvelsene vil kun grupper av piloter være i stand til å overvinne. Selv godt utstyrte skvadroner (laug, red. anmerkning) og erfarne piloter vil trenge mye strategisk tenkning hvis de skal bekjempe store bosser, hvis ikke vil de raskt bli utslettet.

– Hvor mye av spillet vil bli delt inn i instanser?

– Svært lite av spillet vil være basert på instanser. Det ligger et stort fokus på bruken av spillets sprangporter, som transporterer spillerne fra en sektor til en annen, akkurat som om de skulle bli transportert gjennom ormehull. De eneste virkelig sanne instansene er de vi har laget for spiller-mot-spiller og som vi kaller Battlespace-instanser. Disse er basert på en mekanikk som lar pilotene hoppe inn og spille for en time eller to, samtidig som vi gjør dem tilgjengelige for alle som et verktøy for å samle store antall spillere i en og samme sektor.

– Hva mer kan dere fortelle om disse spiller-mot-spiller-instansene?

– Battlespace-instansene er målbaserte scenarier laget slik at piloter kan dra rett inn i intense kamper. Ett av disse scenariene vi tester for øyeblikket gir spillerne muligheten til å oppleve nærkamp til døden hvor målet er å drepe flest motstandere for din nasjon. Det er en rask og morsom måte for spillere å avansere, spille med venner og få noen fine belønninger. Vi planlegger å ha mange slike Battlespace-instanser ved spillets lansering, og vi ønsker at disse skal fungere som et tillegg til den viktige spiller-mot-spiller-kampen som foregår på verdensbasis som handler om sektorkontroll.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden