Anmeldelse

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue

Perfekt oppladning til Kingdom Hearts III

Men denne merkelige samlingen er nok likevel mest for fansen.

Square Enix

Skal vi tro utviklerne selv, må vi fortsatt vente en god stund på Kingdom Hearts III, men Square Enix vet likevel å utnytte tiden godt. I 2017 får vi nemlig ikke bare én, men hele to komplette samlepakker til PlayStation 4 – sammen vil disse, for første gang på nesten ti år, sørge for at samtlige spill i Kingdom Hearts-serien er å finne på én og samme spillkonsoll.

Rekkefølgen de dukker opp i er likevel litt merkelig: Først ut er nemlig det splitter nye Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, en samling av tre spennende opplevelser som alle er tett knyttet opp mot det kommende og siste spillet i den pågående Kingdom Hearts-sagaen.

HD-utgavene av spillene som teknisk sett kommer først i rekken, dukker på sin side ikke opp på PlayStation 4 før i mars, og sånn sett har Square Enix gjort 2.8 til en unødvendig vanskelig innfallsvinkel for eventuelle nykommere.

Slik har det likevel altså blitt, og det er Kingdom Hearts HD 2.8 som skal anmeldes her og nå.

Våkn opp! Man veksler dynamisk fram og tilbake mellom Sora og Riku i løpet av Dream Drop Distance – dra i streken for å sammenligne de to synspunktene. Våkn opp! Man veksler dynamisk fram og tilbake mellom Sora og Riku i løpet av Dream Drop Distance – dra i streken for å sammenligne de to synspunktene.
Man veksler dynamisk fram og tilbake mellom Sora og Riku i løpet av Dream Drop Distance – dra i streken for å sammenligne de to synspunktene.

Har en drøm

Samlingens første og mest omfattende bestanddel er den oppussede utgaven av Dream Drop Distance. Det forhenværende Nintendo 3DS-spillet imponerte oss allerede i 2012, og nyversjonen er like bra, om ikke bedre. Oppussingsarbeidet er nemlig omfattende og omstendelig, og det er nesten utrolig å se hvordan det tidligere kornete 3DS-bildet ter seg på PlayStation 4. Figurene er kanskje det som imponerer aller mest, mens de mange ulike Disney-verdenene glimrer med fenomenale fargespekter og interessante fiender.

At det hele kjører med en silkemyk og stødig bildefrekvens, som konstant tviholder på sekstitallet, hjelper også langt på vei. Dette er noe spillets spennende kamp- og bevegelsessystem også er svært tjent med: Det såkalte «flowmotion»-systemet, som lar hovedpersonene Sora og Riku kaste seg gjennom spillets drømmeverdener og angripe fiender med en smidighet som er forunt de fleste andre spillene i serien, fungerer ypperlig.

Som navnet tilsier flyter det rett og slett veldig godt, og det samme kan også sies for resten av spillet.

Det klassiske, actionpregede kampsystemet er lekent og lett som alltid, med en god del interessante rollespillmekanikker på si. Man veksler jevnlig mellom de to hovedpersonene, mens de tar seg fram og tilbake gjennom en rekke Disney-verdener. Den overhengende historien er lett å følge med på akkurat her, hvor Sora og Riku blir sendt til drømmeland for å bevise at de har det som skal til for å offisielt kalle seg Keyblade-mestere.

En merkelig gjeng.
Espen Jansen/Gamer.no

Mye av fokuset ligger likevel på de ulike Disney-fortellingene, og slik blir dette kanskje det enkleste sidespillet å bryne seg på for de som er nye og nysgjerrige på hva Kingdom Hearts egentlig er for noe.

Her har Square Enix også hentet filmunivers som er litt mindre kjente enn vanlig, og det med stor suksess. Ringeren i Notre Dame, Fantasia, De Tre Musketerer og Tron: Legacy byr alle på unike og spennende historier og omgivelser, og sånn sett er det vanskelig å ikke like Dream Drop Distance for det det har å by på.

Litt slåssing blir det selvfølgelig tid til.
Espen Jansen/Gamer.no

Det eneste som trekker litt ned er drømmeverdenens nye kompanjonger. Donald og Langbein har nemlig tatt seg en passe fortjent pust i bakken, og igjen står man med en rekke merksnodige drømmeskapninger som hjelper til i kamp: De såkalte «dream eater»-figurene er artige i og for seg, men det å stadig måtte bytte på, gi de nye egenskaper og kose med de fungerer langt dårligere her enn det det gjorde på Nintendo 3DS.

Mye av dette berodde på den ekstra 3DS-skjermen i 2012, og det har blitt langt mer klønete i overgangen til den ene skjermen man får bruke med PlayStation 4-utgaven.

Du må ikke sove

Da er neste del av samlepakken heldigvis laget fra bunn av for Sonys stuekonsoll, og dette er øyeblikkelig betydelig kraftigere kost. 0.2 Birth By Sleep: A Fragmentary Passage plukker opp tråden der den håndholdte PlayStation Portable-forløperen sluttet, med en av de første Keyblade-mesterne, Aqua, fanget i Kingdom Hearts-utgaven av helvetes forgård, Realm of Darkness.

Allerede kan du kanskje gjette deg fram til at denne delen av samlepakken er litt mindre tilnærmelig for nykomlinger. Lite blir forklart, og historien vil derfor virke merkelig og komplisert for de som ikke har prøvd seg på Kingdom Hearts tidligere.

Aquas ferd i 2.8 er kort, strabasiøs og fornøyelig.
Espen Jansen/Gamer.no

Rent mekanisk er det likevel en spennende spillopplevelse, hvor man veksler mellom å slåss mot mørke skapninger, fyre av heftig magi og løse enkle gåter. Man får langt mindre valgfrihet hva Aquas ferdigheter angår, men dette gjør spillet opp for ved å la deg endre på figurens utseende etter hvert som man låser opp og fullfører ulike utfordringer.

Visuelt er det lite å klage på, med enormt vakre omgivelser, flotte animasjoner og spektakulære effekter. De tradisjonelle Heartless-fiendene – som i utgangspunktet bare er runde, mørke klumper med bein, antenner og lysende øyne – bringes for eksempel til live på en måte som får det til å kile i magen for en som har fulgt Kingdom Hearts-serien i snart 15 år, og alt dette lover svært godt for Kingdom Hearts III.

Og her ligger også litt av problemet med 0.2 Birth By Sleep: A Fragmentary Passage: Det er, som Square Enix også har anerkjent fra første stund, lite mer enn et kompakt mellomkapittel i Kingdom Hearts-sagaen. Man kan fint spille gjennom denne biten på tre-fire timer. På den tiden får vi selvfølgelig et spennende innblikk i Aquas reise gjennom mørkets verden (og hvordan det hele henger finfint sammen med andre spill i serien) men ellers er dette mer som en omfattende demo for Kingdom Hearts III å regne.

En veldig god demo, sant nok, men likevel ikke helt nok til å slukke tørsten etter det Square Enix og Tetsuya Nomura egentlig arbeider med.

Effektporno.
Espen Jansen/Gamer.no

For lenge, lenge siden

Den tredje og siste biten av Kingdom Hearts HD 2.8 er (som har blitt tradisjon med disse Kingdom Hearts-pakkene) en film. Kingdom Hearts HD 1.5 fikk filmutgaven av 358/2 Days, Kingdom Hearts HD 2.5 fikk filmutgaven av Re:coded og med Kingdom Hearts HD 2.8 får vi en film som baserer seg på mobilspillet Kingdom Hearts Unchained χ.

Filmen, som går under tilnavnet Kingdom Hearts χ Back Cover, forteller således om det som foregikk lenge, lenge før det originale Kingdom Hearts. Her herjer en intern konflikt mellom de aller første Keyblade-mesterne, og det politiske spillet som preger den drøyt timeslange filmsnutten er overraskende interessant.

De kappekledde hovedpersonene er overraskende interessante, mye takket være eksepsjonelt stemmeskuespill.
Square Enix

Selve handlingen er nokså snever og kompakt, men jeg merket likevel fort at jeg ble kraftig revet med av det intrikate plottet — en finfin dramathriller med andre ord.

Det fantastiske animasjonsarbeidet skal få sin del av æren, men det er først og fremst det fremragende stemmeskuespillerarbeidet som virkelig driver opplevelsen. Her skorter det ikke på følelsesladde og mektige replikker, og de maskerte hovedpersonene får etter hvert veldig tydelige og håndfaste personligheter.

Historien når flere spennende klimaks i løpet av den relativt korte spilletiden, men når det hele er over sitter man egentlig igjen med flere spørsmål enn svar. Flere av svarene er utvilsomt noe Sora og kompani kommer til å finne ut av i løpet av Kingdom Hearts III, men man sitter likevel litt skuffet og fortumlet igjen når rulleteksten først ruller over skjermen.

Konklusjon

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue holder det det lover, og kommer med tre solide Kingdom Hearts-opplevelser, hvorav alle ser ut til å lede direkte opp mot det kommende Kingdom Hearts III.

Sånn sett kommer det ikke som noen direkte overraskelse at de som er nysgjerrige på den 15 år gamle actionrollespillserien, men ikke har brynt seg på noen av spillene tidligere, vil forstå svært lite av det overhengende plottet.

Tro meg, Aqua venter også på Kingdom Hearts III.
Espen Jansen/Gamer.no

At to tredjedeler av pakken dermed kun belager seg på slik forkunnskap, fører til at dette er en opplevelse som er mest for den harde kjerne. Hvorfor Square Enix har valgt å gjøre det slik, når de om bare et par måneder har tenkt til å lansere en komplett PlayStation 4-kolleksjon av alle de andre spillene i serien, er ikke godt å si, men slik har det altså blitt.

2.8 er likevel en svært kompetent samling, hvor tilhengere av serien får bryne seg på tre svært spennende titler: HD-utgaven av Dream Drop Distance er bunnsolid fra start til slutt, med kule Disney-verdener og finslipte mekanikker; 0.2 Birth By Sleep: A Fragmentary Passage fungerer delvis som et spennende mellomkapittel med Aqua i hovedrollen og delvis som en nydelig demo som viser hva Kingdom Hearts III kan komme til å bli; mens filmutgaven av Unchained χ er overraskende godt skrevet og stemmegitt.

Ingen av opplevelsene er helt feilfrie i og for seg selv, men sett som én sammenhengende pakke er dette likevel en nesten perfekt oppladning til det endelige slaget i Kingdom Hearts-trilogien. Nå er det bare å vente.

Vil du oppleve Kingdom Hearts fra starten av, kommer Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 ReMIX til PlayStation 4 i mars. Les vår anmeldelse av PlayStation 3-utgaven av 1.5 her.

8
/10
Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
To knallgode actionrollespill og én spennende film, men mest for fansen.

Siste fra forsiden