Sniktitt

Robert Ludlum's: The Bourne Conspiracy

Friskt filmspill

Jason Bourne klarer de utroligste ting. Kan han også bryte filmspillenes ufyselige statistikk?

MALLORCA (Gamer.no): Spill basert på filmer eller TV-serier har med få unntak stort sett vært en tragedie. Et av problemene er hastverket slike titler ofte er utsatt for. Det som derimot later til å være erkefienden til disse spillene, er at de så til de grader blir tvunget inn i filmens svært stramme rammer – spilldesign som er foreldet og ikke særlig givende.

Se klipp fra spillet

Vis større

Video: Robert Ludlum's: The Bourne Conspiracy #3

Stikkord:
  • action
  • spill
  • xbox 360
  • playstation 3
  • jason bourne
  • The Bourne Conspiracy
  • robert ludlum


The Bourne Conspiracy er ikke som andre filmspill. Ja, det er riktignok et tredjepersons actionspill, men det kommer ut flere år etter at den første filmen ble lansert, og det følger ei heller dens handling slavisk. En god del av folkene som har laget filmene har vært involvert i utviklingen av spillet, som etter sigende skal være løst basert på filmen The Bourne Identity, som igjen er løst basert på boka.

CIA = Konspirasjon

Jason Bourne er en amerikansk agent (spilt av Matt Damon i filmene) som er offer for en intern konspirasjon i CIA. Siden han ikke vet hva som skjer, må han samtidig med å flykte fra andre agenter, også nøste opp ledetråder om hvorfor noen er ute etter ham. I tillegg til de actionfylte scenene vi kjenner fra filmen, vil vi også bli supplert med tilbakeblikk, hvor Jason Bourne husker tilbake på sin karriere som agent. Et friskt pust som supplerer til den originale historien.

Hvor har så du tenkt deg?

Det første som gjør at man fatter interesse for spillet, er den utradisjonelle kameraføringen, en effekt vi også har sett filmene benytte. I spillet bytter kameraet vinkel forholdsvis ofte. Dette, kombinert med en jevnt over god grafisk side, gjør at du ofte tror at du befinner deg i en mellomsekvens. Den konstante endringen var veldig frisk da vi fikk demonstrert spillet, men det kan kanskje bli litt mye i lengden.

Jason Bourne er en moderne superagent. Han er ikke spesielt glad i skytevåpen, men svært flink til å benytte kroppen sin og omgivelsene som våpen. Som en mann på flukt havner du ofte i basketak, og slåssing later til å være hakket viktigere enn skyting i dette spillet.

Kontekstsensitiv juling

I slåsskampene veksler du mellom lette og tunge slag, og du kan lade opp kombinasjoner som blir svært kraftige. Når du havner i nærkamp følger spillet estetikken og mekanikken til et boksespill. Det loves på samme måte som i Splinter Cell: Convition også stor grad av kontekstsensitivitet i miljøene. Dette gjør at du kan takle fiender på høyst spektakulære måter, enten dette er å smelle hodet deres i en arkivskuff, eller kjøre dem inn i et strømskap for grilling.

Jason Bourne er snar med å by på juling.

I tillegg til en helsemåler, fylles nedre venstre del av skjermen med en adrenalinmåler. Ved å få til kombinasjoner og utføre oppgaver så fort som mulig, opparbeider du deg adrenalin som du kan bruke på nedleggelser. Avhengig av hvor mye adrenalin du har opparbeidet deg, vil du ha mulighet til å legge ned inntil tre fiender på en gang. En nedleggelse foregår som en sanntidshandling, og går ut på at du trykker på rette knapper når du blir bedt om det, likt spill som God of War og Heavenly Sword. Hvis du har funnet de rette knappene, vil Jason Bourne bruke det som er rundt seg, og legge fienden(e) i bakken.

Det finnes både slåsse- og skytenedleggelser. Hvis du er på et brett hvor skyting er en viktig del av gameplayet, samler du opp adrenalin på samme måte som ellers. Når du da får til en nedleggelse, senker spillet tempoet mens du ser kulen gå mot offeret, likt det noen år gamle skytespillet Sniper. En flott effekt som gir deg følelsen av å ha klart noe stort.

Et øye for løsninger

Les også
Anmeldelse: Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy

En annen og viktig side av spillet er Bourne-intuisjonen. Denne brukes i skuddvekslinger og slåsskamper så vel som når du er på flukt. Denne egenskapen ligner veldig mye på måten man ser ting på i Digital Illusions' Mirror's Edge. Ved et knappetrykk aktiverer du Bournes egen intuisjon, og denne gjør spesielle elementer av miljøene tydeligere, slik at du lettere kan se hva du bør gjøre. Dette kan være alt fra en eksplosiv tønne du bør skyte på, til et vindu du bør benytte når du flykter.

Flytt deg sjæl!

The Bourne Conspiracy ligner veldig mye på actionspillet man regnet med når det skulle lages spill på tittelen. Du skal gjennom en rekke ulike brett, og flesteparten av disse stammer som tidligere nevnt fra filmene. Scenen med biljakten i Paris er også med, men denne var ikke særlig sjarmerende. Her skal du kjøre en Cooper Mini gjennom et Paris som er fullt av usynlige vegger og klumsete design. High Moon Studios burde holdt seg til Jason Bourne til fots, ettersom de later til å beherske dette mye bedre.

Utviklerne har styrt unna flerspillermodus, og også dette gjør at håpet mitt høyner. De signaliserer dermed et ønske om å fokusere på enspillerdelen og gjøre den så god som overhodet mulig – i skarp kontrast til en del bakgårdsutviklere som bare slenger på en slik modus for å kunne skrive «flerspiller» på spilleska.

Konklusjon

The Bourne Conspiracy har potensialet til å kunne bryte en statistikk som er mørkere enn natta selv, siden filmspill med svært få unntak aldri blir gode spill. Til tross for at kjøreoppdraget så veldig påklistret ut, overbeviste kameraføringen og en tilsynelatende god slåssedel, men det gjenstår å se om det fungerer like godt når man får prøve det selv.

En «Robert Ludlum's» slengt på tittelen har neppe samme effekt eller kvalitetsstempel som «Tom Clancy's», men en plass må også Robert starte. En demo vil være å finne på Xbox Live Marketplace og Playstation Store 26. mai, rundt en måned før spillets utgivelse.

Siste fra forsiden