RTL Ski Jumping 2004

Jeg savner Arne Scheie. Jeg savner en og annen limerick. Jeg savner bikkja i bakken og elgen i Kollen. Jeg savner hockeysveis, snørrbrems og anorektiske våghalser. Jeg savner definitivt wienerpølser på termos. Men ellers er det ganske mye som stemmer i dette tyske hoppspillet.

Spass zusammen
Vi har knapt ramlet overende en eneste gang, men de gangene vi har vært nedi med rumpa har det ikke fått så dramatiske konsekvenser som det hadde i fjor. I ’03 var du garantert ute av konkurransen hvis du gikk overende. I år har utviklerne lagt inn flere grader av fall – fra heltryn hvor skiene flakser vilt, via varianten hvor rumpa faller nedi bakken til bare litt ustø vakling fra bein til bein. Dette er mye mer i tråd med virkeligheten, og gjør det enklere for nybegynnere å komme inn i spillet. Det virker også som om vind og vær fungerer mer realistisk i forhold til bakken og hopperne, så det lønner seg å følge med på vindmåleren og passe seg for sidevinder i lufta. Bakkene strekker seg fra K90 til K185. I de store skiflyvingsbakkene spiller vind kjempestor rolle og kan fort slenge deg rundt på siden. Resultatet er at du må tilpasse stilen etter bakkens størrelse, og at spillet blir mer variert.

Generelt er RTL Ski Jumping enklere i denne nyeste versjonen, mer tilgivende hvis du driter deg ut. Det finnes flere muligheter til å tjene penger – blant annet kan du satse gryn på hvem som skal vinne neste løp – og det deles ut flere ferdighetspoeng når du stiger i gradene. Gamer.no er også veldig tilfredse med at utviklerne har tatt seg bryet med å gjøre det enklere å spille mann mot mann. Hopp er kanskje ikke den sportsgrenen som i utgangspunktet egner seg best for flerspill, men hvis du samler sammen 8-9 kompiser, en storskjerm og noen kasser øl har du høyst original og engasjerende moro i timevis. Skihopp er en tilskuervennlig sportsgren. Det er faktisk like spennende å se på konkurrentene som å sette utfor selv.

Scooter!
I tillegg til å legge inn mye mer innhold og substans i det eneste hoppspillet på konsoll, har THQ også bestemt seg for å oppgradere utsikten en smule. Forgjengeren var ikke så veldig pen, selv om det hadde atmosfære, og i år ser bakkene heldigvis mer imponerende ut: Det virker i det hele som om utviklerne har vært litt mer inspirerte denne gangen – her er lyseffekter du finner på de fleste musikkvideoene til Scooter, flere raffe kamerakjøringer og større oppfinnsomhet i detaljene. Vi prøver ikke å påstå at RTL Ski Jumping 2004 byr på noen grafiske nyvinninger, men det ser betraktelig bedre ut enn i fjor.

Fjoråret hadde en stjernekommentator i kalkunklassen, og det er trist å høre at han er byttet ut med to urkjipe engelskmenn som ikke engang er ufrivillig morsomme – ikke vet vi hva briter har å gjøre som hoppkommentatorer, men disse to gutta går tom for plattheter cirka halvveis i den første omgangen. Hvis du er dreven i tysk kan du selvfølgelig bytte språk og kose deg med kommentatorparet Jürgen Günther og Egon Zukowski, men det hadde vært kult om det også ble lagt inn et mer troverdig kommentarspor for resten av Europa. Lydeffektene rundt arrangementene er ellers greie nok (morsomt at publikum forsøker å psyke deg ut ved å bue når du nærmer deg bakkerekord), og det er gjennomgående fin stemning i de ulike bakkene med vinden som slår i høyden, publikumsbrus langt der nede og snøen som knirker mot skiene. En slags søndagsfølelse som er sjelden i sportsspill.

RTL Ski Jumping 2004 gjør det meste riktig. Selvfølgelig preges det fortsatt av en del mangler, men den keitete produksjonen gir også noen plusspoeng for ren sjarm og særegenhet. Mange vil nok klage over at spillet byr på for lite utfordring i det lange løp, men før du kommer så langt har du et utall timer med rolige svev og usikre nedslag foran deg. Det er hyggelig å se at utviklerne faktisk har investert tid og kjærlighet i et produkt som sikkert ville solgt greit kun basert på monopolstatusen sin. Større, bedre, morsommere. Det blir en fin stilkarakter.