Rygger Sony unna digital distribusjon?

Butikker og digital distribusjon vil leve side om side, sier Sony-sjef.

Selv om Sony har dyppet tærne i en ren digital distribusjonsmodell med PSP Go som ikke kommer med UMD-drev, tror ikke Andrew House, sjef for selskapets europeiske spilldivisjon, at spill vil forsvinne fra butikkhyllene med det første.

–Allerede før PSP Go ble lansert gjorde vi det klart at det ikke var noen erstatning for PSP-3000, og at nysatsningen skal komplimentere heller enn erstatte den eksisterende plattformen og UMD-spill, sier House til Gamesindustry.biz. –Vi ser på det som utvidelse av det eksisterende markedet.”

Utvider markedet, men forhandlerne knyr

Ifølge House viser tidlige salgstall at PSP Go ikke har påvirket salget av UMD eller andre PSP-modeller i særlig grad, og at det totale salget av PSP-er har økt etter lanseringen. Dette ser han på som tegn på at det finnes forbrukere der ute som ønsker en plattform med utelukkende nedlastbare spill, og anser satsningen som bevis på at det finnes et marked.

House mener bransjen trenger å omstille seg til nye distribusjonsteknologier, og at nye markedsføringsteknikker måtte utvikles for å tjene det nye markedet. Han gjør det imidlertidig klart at butikker ville spille en stor rolle også i fremtiden, særlig for PlayStation 3.

Dette er kanskje et taktisk trekk, ettersom elektronikkjeder og spillbutikker i Nederland, Tyskland, Spania, Italia og Australia nektet å selge PSP Go så lenge Sony hadde monopol på spillsalg til plattformen. Det til tross for at analytikere som Alan Pachter har påpekt at forhandlere snart vil kjenne digitale distribusjonsplattformer puste dem nedover ryggen og at det er tåpelig av dem å engang forsøke å hindre utviklingen.

(Kilder: Gamesindustry.biz)

Siste fra forsiden