Sniktitt

Shadow Gambit: The Cursed Crew

Så mye kulere enn jeg hadde forventet

Shadow Gambit: The Cursed Crew ligger an til å bli enda et mesterverk fra Desperados III-gjengen.

Mimimi Games

Da Mimimi Games tidligere i år avduket sitt neste spill var jeg egentlig litt skeptisk. Utvikleren går nemlig bort fra de realistiske settingene som funket så bra i Shadow Tactics og Desperados III, til fordel for overnaturlige sjørøvere i Shadow Gambit: The Cursed Crew.

Etter å ha spilt meg gjennom demoen er jeg imidlertid frelst. Dette spillet er rett og slett kjempeartig og jeg kan nesten ikke vente på fullversjonen som slippes senere i sommer.

Kjent sanntidstaktikk

Har du spilt noen av Mimimis tidligere spill er det ingen stor overraskelse hvilken opplevelse som ligger i bunn her. Shadow Gambit byr på den samme typen sanntidstaktikk, der du klekker ut og utfører nøye kalkulerte planer for å komme deg gjennom ulike oppdrag.

Fiender oppdager deg hvis du ikke er forsiktig.
Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

Spillets lekre verden er presentert på mesterlig vis. Jeg likte spesielt at man kan studere kartet før du velger oppdrag – enten fra oven eller på kloss hold. Slik får du se hva som venter og kan velge figurer deretter.

Uansett hvilken del av spillets utstrakte verden du besøker kan du være sikker på å møte tonnevis av fiender som kun lever for å oppdage inntrengere og slå alarm om de ser deg. Som tidligere får du vite hva hver fiende ser, slik at du kan bevege deg når det er trygt og gjemme deg når du må.

Nøkkelen til suksess går gjennom sniking og perfekt timede angrep. Dette krever veldig mye prøving og feiling, samt hyppig bruk av knappene for hurtiglagring og -lasting.

Nytt for opplevelsen er en hel haug med overnaturlige evner. Som nevnt var jeg innledningsvis litt usikker på hvordan de ville passe inn, men mulighetene de åpner for er like deler spennende og megastilige.

Friheten rår

Jakten på Captain Mordechais skjulte skatt begynner med Afia Manicato. Hun fungerer på mange måter som hovedpersonen i Shadow Gambit, selv om det er mange ulike figurer man får spille som.

I stedet for å dosere ut nye figurer etter en planlagt rekkefølge, har Mimimi introdusert mer valgfrihet til denne delen av spillet. Hvem du velger å rekruttere når er stort sett opp til deg, og kommer an på hvordan du ønsker å spille.

Du kan velge hvilke figurer du låser opp, etter hva som passer spillestilen din.
Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

Akkurat for demoen skulle jeg ønske at man kunne prøve figurene før man låser dem opp. Spillet har en flott introsekvens for hver figur, der man lærer å bruke evnene deres, men denne er kun tilgjengelig for figurer du allerede har fått med deg.

I tillegg til Afia lar demoen deg låse opp to figurer. Det er nok til å få en flott smakebit på hvordan spillet fungerer, og om du ønsker er det ingen ting som hindrer deg i å starte forfra igjen og gjøre andre valg.

En herlig gjeng

Mannskapet på skuta Red Marley er svært så mangfoldig, både med tanke på hvor i verden de kommer fra og hva de kan bidra med. Designteamet og spillets forfattere har gjort en flott jobb med å skape et figurgalleri jeg faktisk bryr meg om, noe som slettes ikke var tilfellet i Desperados III.

For hvert oppdrag velger du hvem du vil ha med deg.
Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

Hver av spillets figurer er utstyrt med to forskjellige evner, som gjør dem mer eller mindre tilpasset for ulike situasjoner. For eksempel kan Afia midlertidig stanse tiden for én fiende, slik at man enten kan snike seg forbi eller storme frem for et angrep. Evne nummer to heter Blink, og med denne kan man forflytte seg usett over korte avstander.

Som jeg hadde forventet på forhånd gjør de overnaturlige evnene at det tidvis blir svært enkelt å komme seg gjennom oppdragene. Dette var imidlertid et bevisst valg fra utvikleren, for å gjøre opplevelsen mer tilgjengelig for alle.

På den annen side er mulighetene nærmest uendelige. For drevne sanntidstaktikere er det så mye å leke seg med, og selv med et begrenset figurutvalg hadde jeg det kjempegøy idet jeg prøvde meg frem i demoens tre oppdrag.

Den perfekte plan

Moroa begynner for alvor når man lærer å kombinere flere evner fra flere figurer. Kanskje kan Afia blinke seg opp og knerte han fyren som står oppe i utkikkstårnet, samtidig som Toya distraherer én fiende med fløyta si og spretter frem fra skyggene for å drepe en annen.

Lynraskt. Lydløst. Ingen så noe. Ingen hørte noe.

På sitt beste er Shadow Gambit en fryd for både hjernen og øynene. Lite er bedre enn å se en plan fungere perfekt, og når angrepene er såpass kule som de er i dette spillet blir alt bare bedre. Se for eksempel Shadow Step-evnen til Toya.

Akkurat hva som er Shadow Gambits «beste» kommer helt an på den som spiller. Her får man leke seg i en eneste stor sandkasse, der du bestemmer veien gjennom oppdrag og hva som må gjøres for å komme i mål.

Er du forsiktig kan du snike deg helt innpå intetanende fiender. God natt.
Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

Selv har jeg for vane å bruke lang tid på å snike meg rundt og posisjonere så mange figurer som mulig i rett posisjon til å knerte flest mulig fiender på en gang. For den med litt mindre tålmodighet går det helt fint an å være raskere med drapene eller ofte bare la fiendene være i fred og snike seg forbi.

Valgfriheten i spilling strekker seg også til tilpasning av vanskelighetsgrad. Her bestemmer du ting som hvor raskt fiender ser deg eller hvor mye helse figurene dine har dersom de skulle bli angrepet.

Første gang gjennom demoen holdt standard vanskelighet helt fint. For min neste gjennomspilling skrudde jeg alt opp på fullt for en ekstra utfordring. Gjenspillingsverdien i Shadow Gambit er høy, og det er vel verdt tiden din å spille gjennom oppdrag på nytt for å prøve nye strategier eller andre vanskelighetsgrader.

Konklusjon

Mimimi vet å lage sanntidstaktikk og med Shadow Gambit: The Cursed Crew ser studioet ut til å sitte på nok en vinner. Min innledende skepsis til valget av setting – overnaturlig pirateventyr – forsvant så snart jeg faktisk fikk prøve dette selv.

Jeg gleder meg til å se mer.
Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

Demoen gir bare en liten smakebit på den endelige opplevelsen, men det jeg har prøvd så langt lover knakende godt.

Figurene man får spille som er stilige, evnene deres enda kulere og – best av alt – du får velge i hvilken rekkefølge du låser dem opp. Akkurat som i Desperados III er det opp til deg å velge hvordan du spiller, og mulighetene her virker nærmest endeløse.

Innsatsen du legger inn belønnes med vanvittig tilfredsstillende spilløyeblikk. Det er bare så deilig når en plan lykkes, og jeg kommer uten tvil å spille demoen flere ganger for å se hvilke andre løsninger jeg kan snekre sammen.

Du kan prøve demoen selv som del av Steam Next Fest fra 19. juni. Shadow Gambit: The Cursed Crew lanseres 17. august, for PC, PlayStation 5 og Xbox Series X/S.

Liker du sanntidstaktikk? Da bør du absolutt sjekke ut Desperados III. Alternativt er Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp et flott alternativ for en litt annen type taktisk spilling.

Siste fra forsiden