Scene it? Lights, Camera, Action

Filmelskere har endelig fått spillbabyen de har drømt om. En litt rar og slitsom baby, vel og merke.

Buzz har allerede vært en quiz-favoritt på PlayStation 2 i flere år, og undertegnede kan skryte over å være nærmest uslåelig i slike konkurranser under festlige lag. Nå vil Microsoft ta quiz-sjangeren inn i neste generasjon med sitt Scene it? Lights, Camera, Action (heretter bare Scene it?) til 360. Her fokuseres det på film, i all hovedsak av den amerikanske sorten. Det er om å gjøre ha raske fingre for å hevde seg med de trådløse quizkontrollerne. Kontrollere som for øvrig er helt skamløst kopiert fra de du kjenner fra PS2-konkurrenten – men her slipper du heldigvis det hersens ledningsrotet.

Veldig amerikansk trailer

Trailer: Scene it? Lights, Camera, Action

• xbox 360
  • festspill
  • flerspiller
  • quiz
  • buzz

Omvisning

Der Buzz ber deg velge en spillfigur og ta plass i TV-studio, er Scene it? en rundreise på et svært amerikanskinspirert filmstudio. Her har hver modus sin egen bygning og område, og variasjonen av oppgaver er god. Her kan du løse rebuser, se filmklipp og svare på hukommelsesspørsmål, og vise dine evner i hurtigsvarquiz. De fleste modusene er relativt interessante og ikke minst utfordrende, men det er likevel noen som er direkte svake og kjedelige – slik som én der du skal gjette hvilken rekkefølge fire filmer ble gitt ut.

Alt har en tidsfrist, og jo lengre tid du bruker jo mindre poeng får du utdelt. Dermed er det alltid lønnsomt å være rask på labben, selv om det innimellom koster deg det riktige svaret. Spillet har grovt sett tre moduser. «Short play», «long play» og «party play». De to førstnevnte er like, med unntak av lengden, og passer bra for 1-4 spillere. «Party play» forutsetter nesten at man er fire stykker, og klarer ikke å levere like bra som de to andre modusene. Spesielt siden ventetiden blir lang om man er tre eller mindre som spiller, fordi tiden går helt til alle har svart – og da må man vente forgjeves på spillere som ikke deltar.

Modusene er delt opp i ulike runder, der du får bonuspoeng mellom slagene. Du kan for eksempel hanke inn dyrbare poeng ved å ha det raskeste korrekte svaret, det høyeste antallet riktige svar, og det treigeste (!) riktige svaret. Etter et visst antall runder med poengsanking kommer «Final cut», selve finalen. Her kan du samle enorme poengsummer ved å lenke sammen riktige svar, og det er fint at spillet aldri blir avgjort før aller siste runde. Spenningen lever hele tiden.

Det fantes pene damer i gamle dager også.

Likevel er det flere faktorer som gjør at denne spenningen dras ut, og i enkelte tilfeller, dør på stedet. Hyppig lasting er ett problem, svarte lasteskjermer som stadig vekk dukker opp er ikke spesielt underholdende. Dessuten kjøres det små mellomsekvenser mellom hver bidige modus, akkompagnert av en uhyre irriterende fortellerstemme. Disse sekvensene kan ikke hoppes over, og de stykker helt klart opp spillopplevelsen. Dessuten føles mange av modusene avstumpet og korte, selv på «long play». Når du endelig har det litt moro blir du brått avbrutt, for så å bli kastet ut i nok en kjedelig og repeterende mellomsekvens.

Grafisk er Scene it? heller ikke noe sjarmtroll, den visuelle opplevelsen er pregløs og utdatert. Det virker som om utgiverne ikke har bestemt seg for om de skal levere realistisk eller karikert grafikk. De ekte filmklippene vi får se er derimot av skyhøy kvalitet, og det samme kan sies om lydbildet. Det skulle riktignok bare mangle at man leverer skikkelig innhold fra Hollywood i et spill som dette.

Det er også en skam at spillet ikke er oversatt til norsk. Jeg kan tenke meg at dette blir svært kjedelig for folk som ikke er over middels gode i engelsk. Suksess avhenger jo ofte av hvor fort du leser, og da vil erfarne språkbrukere alltid vinne – selv om de nødvendigvis ikke kan mest om film. Spillet har også ganske mange oppgaver som tar utgangspunkt i eldre filmer, så dette er definitivt ikke et spill for den yngre garde. For dem er fortsatt Buzz-spillene det soleklart beste alternativet.

To riktige og to gale svar.

Kontrollhimmel

Noe av det beste med Scene it? er faktisk kontrollerne. Disse er nærmest en blåkopi av Buzz-kontrolleren, og fungerer utmerket i et spill som dette. Best av alt: de er trådløse! Du slipper at bikkja tror det er lakrissnører som ligger overalt på gulvet, eller at bestemor snubler og deiser over glassbordet. Selv om kontrollerne baserer seg på infrarød teknologi er responstiden god, og du kan sitte langt unna den eksterne mottakeren uten at det forringer signalkvaliteten. Man kan også spille Scene it? med tradisjonelle kontroller, men det er på langt nær like morsomt.

Den siste Buzz-utgaven har hele 5000 spørsmål og oppgaver, mens Scene it? bare har 1800. Dette er for få, men spillet har heldigvis en funksjon som ikke gir veldig mye repetisjon av oppgaver. Som i Buzz lagrer spillet nemlig hele tiden oppgavene du har fått, og har dermed et solid rulleringssystem. Dette sikrer friske utfordringer hver gang du spiller.

For dere som jakter gamerpoeng er Scene it? et svært lurt kjøp. Her får du uhyre godt betalt, og poengene ruller inn på gamerscoren din. Etter et par runder var jeg faktisk oppe i 400 poeng allerede, og la merke til at du nesten er garantert ny gevinst etter hver eneste runde. Det borger ikke akkurat for at spillet er enormt holdbart når utviklerne har valgt å være såpass sjenerøse med disse poengene.

En annen ting jeg reagerte på er at spillet ikke har noen form for nettspilling. Scene it? burde jo passe som hånd i hanske for dueller over Xbox Live, med skikkelige rangeringslister og større turneringer – forutsatt at nettlinjene er stabile, vel og merke. Tenk deg å være Norges beste på filmquiz! Vi får håpe at man kommer med nedlastbare oppgaver som et plaster på såret, slik at vi hele tiden har et ferskt produkt i DVD-drevet. Vi simpelthen få mer enn 1800 spørsmål, og Live-oppdateringen kan bli Microsofts nødutgang.

Hvem kan dette være?

Som en erfaren quizkonge er det med blandende følelser jeg spiller Scene it? Lights, Camera, Action på Xbox 360. Oppgavene og de ulike modusene er i seg selv ganske gode, og det bør være perfekt for de filminteresserte. Likevel svikter mye rundt selve spørsmålsstillingen. Mellomsekvenser og lasteskjermer gir deg mye venting i et spill som burde være raskt og en anelse mer intenst. Her handler det jo om å ydmyke kompiser med dine enorme kunnskaper, og da tar all dødtiden mye av brodden av opplevelsen. Jeg kjedet meg i hvert fall flere ganger under Scene it?, og det er slett ikke et bra tegn. La oss håpe en eventuell ny utgave lærer av disse svakhetene, for quiz blir vi aldri lei av!