«Loot»-bokser

Slik vil Microsoft, Sony og Nintendo endre dagens «loot»-bokser

Nytt, massivt initiativ på gang.

Blizzard

Såkalte «loot»-bokser er blitt et svært så kontroversielt fenomen i spillverdenen, og nå har det gått så langt at alle de tre store konsollprodusentene selv har kastet seg inn på arenaen for alvor – på vegne av spillere.

Som Gamesindustry.biz rapporterer skal Nintendo, Sony og Microsoft nå ta et felles initiativ til å endre den hyppig kritiserte «loot»-bokspraksisen vi ser i dag.

Det er bransjeorganisasjonen Entertainment Software Association (ESA), som melder om det nye initiativet på sine hjemmesider. ESA representerer spillindustrien i USA.

Krever åpenhet rundt sannsynlighet

Ifølge ESA skal de tre selskapene få på plass nye retningslinjer som vil kreve at betalte «loot»-bokser i spill som utvikles for deres respektive plattformer må informere om hvor sjeldne de vilkårlige, virtuelle gjenstander er – og hvor høy sannsynlighet spillerne har for å få tak i dem.

Sony, Microsoft og Nintendo går sammen.

Akkurat når disse nye kravene skal komme på plass er ennå ikke fastsatt, men de tre konsollprodusentene sikter seg visstnok inn på 2020 for implementering av praksisen.

Kravene vil omfatte samtlige nye spill som slippes på markedet, i tillegg til eventuelle spilloppdateringer som inneholder «loot»-bokser. Den nye praksisen ser altså ikke ut til å ha tilbakevirkende kraft på eksisterende spill.

Ifølge ESA har en rekke spillutgivere allerede forpliktet seg til å være åpne om sannsynlighet omkring «loot»-bokser innen utgangen av 2020, og noen har allerede startet.

Til sammen omfatter disse utgiverne Activision Blizzard, BANDAI NAMCO Entertainment, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Take-Two Interactive, Ubisoft, Warner Bros. Interactive Entertainment og Wizards of the Coast.

Les også: Nå skal Rocket League kvitte seg helt med «loot»-bokser »

Siste fra forsiden