Den grønne goblinen Styx legger ut på nye, mer dødelige eventyr til neste år, melder Cyanide i en pressemelding. I Styx: Shards of Darkness lover utvikleren et større budsjett, større ideer og større ambisjoner, og en hovedfigur som er langt mer smidig enn i seriens forrige spill.
Spillet bygger videre på historien fra Styx: Master of Shadows, og denne gangen må vår kortvokste antihelt infiltrere byen Körangar for å avdekke en sammensvergelse mellom alver og dverger. Ifølge Cyanide vil Shards of Darkness by på en mer kompleks historie i en langt større verden.
Spillet utvikles for PC, PlayStation 4 og Xbox One, og hva spillmekanikkene angår lover utvikleren en bevegelsesfrihet uten sidestykke, samt en rekke nye egenskaper som forbedrer og utvider snikefunksjonene fra spillets forgjenger.
![](https://i.bo3.no/image/71173/original.jpg?c=0&h=282&w=500)
Stor valgfrihet
Etter et trøblete samarbeid med orken Arkail i rollespillet Of Orcs and Men gikk Styx solo og byttet like godt sjanger i snikespillet Styx: Master of Shadows. Spillet finner sted i et enormt tårn ved navn Akenash, der Styx må bruke sniking og akrobatikk for å komme seg til toppen.
Takket være den noe uortodokse hovedfiguren opplevde vår anmelder spillet som et forfriskende avbrekk fra mange spill der man i rollen som spillets helt alltid må redde dagen. På tross av noen problemer med til tider upresise kontroller ble han imponert over spillets valgfrihet:
– Ved siden av det spennende utgangspunktet byr spillet på en svært innbydende verden full av utfordringer, der du er fri til å finne din egen vei i til dels svært store områder, skrev Øystein Furevik i fjor.
Nå kan du gjenoppleve snikingen i Deus Ex i ny drakt.
Deus Ex Revision pusser opp det 15 år gamle spillet »