FIFA 23

Som i fotballen generelt tar kynismen og grådigheten over i FIFA 23

Selve kampene er fremdeles gode, men alt utenfor trekker nye FIFA ned.

Haaland er selvfølgelig på plass i FIFA 23.
EA

Etter 30 år er det slutt. Jeg har vokst opp med FIFA-spillene, og selv om jeg kanskje ikke har spilt hver eneste versjon som har kommet, så har jeg vært innom veldig mange av dem. Noen av de aller beste spillminnene mine er fra «gamle dager», når jeg og kompisgjengen sykla hjem fra skolen, droppa leksene og satt oss ned for å spille nettopp FIFA.

Men nå er det slutt. FIFA-navnet skal bort, og fra neste år av så blir det EA Sports FC. FIFA 23 blir det siste i rekken, og det er i og for seg et spill som viser både det beste, og det verste med serien vi har kommet til å elske og hate.

Årlig justering

De av oss som har vært innom FIFA-spillene mer eller mindre årlig har blitt vant til denne følelsen. Jeg sitter i hvert fall hvert eneste år og vurderer sterkt om årets versjon har endret seg nok til at det egentlig er verdt å kjøpe. Det er små forbedringer fra år til år, men det er til syvende og sist bare så mye man kan endre når på fotballen. FIFA 23 har hypeord som Hypermotion 2, avansert AI-læring og andre kule teknologier som er nytt, men som til syvende og sist egentlig ikke gjør noen stor forskjell.

Løkkefotball er moro!
Gøran Solbakken/Gamer.no

FIFA 22 hadde Hypermotion og maskinlæring. I årets versjon er det bare litt bedre. Og ja, det kan til en viss grad merkes når du spiller en kamp. Hvert år så er kanskje den mest merkbare forskjellen tempoet i spillet, som i år er skrudd ned et hakk eller to. Det kjennes ikke tregt eller unaturlig ut på noen som helst måte, men jeg synes den lille justeringen EA har gjort på farten i spillet er god. Det blir litt mer metodisk, litt mer fokus på pasningsspill og litt mindre på dribling og ren fart, spesielt i angrepsfasen av spillet.

Litt om anmdelderens nivå

Vis mer

En liten disclaimer: Jeg er ikke den beste i FIFA, og når jeg spiller Ultimate Team eller andre nettmodi så er jeg langt unna toppnivået. Hvordan disse endringene påvirker de som befinner seg i de høyeste divisjonene, kan jeg ikke kommentere på.

Til tross for dette så dominerer de raskeste spillerne fremdeles, og trege spiller blir dessverre nedprioritert, til tross for at de kanskje er bedre spillere totalt sett. Fysikkmotoren, animasjonene og maskinlæringen som er forbedret gjør at spilles både ser og føles enda mer naturlig ut. Utviklerne har funnet en god balanse mellom realisme og arkade i FIFA 23, og når man faktisk sitter og spiller en fotballkamp så er dette rett og slett innmari moro.

Show me the money!

Men, og det kommer et men, det er så mange andre ting som ikke er bra i FIFA, og som egentlig ikke har vært bra på veldig, veldig mange år. FIFA Ultimate Team, som etter hvert har blitt spillseriens hovedfokus, blir bare verre og verre. Og det er synd, for i seg selv så er det lite som engasjerer mer, og som holder på meg eller andre spillere lenger enn akkurat denne modusen. Men akkurat her, som i fotballen generelt, så tar kynismen og grådigheten over så til de grader. Det er her EA skal hente pengene sine, og de skyr ingen midler for å dra ut hver minste lille krone fra lojale spillere.

Pakker, pakker og mere pakker.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Spill et par kamper, og du neddynges av notiser, røde prikker og handlinger som må gjøres. Og alle handlingene fører til en eller annen pakkeåpning der du får middelmådige kort, som igjen viser deg de litt bedre pakkene du kan få hvis du bruker penger. Og selv om en dyrere kortpakke garanterer en spiller over en viss rating, så kan du banne på at det så godt som aldri er en av de beste spillerne. Og denne gameplay-loopen der du hele tiden jakter på de beste spillerne, som fører til at du må åpne pakker, og som gjør at EA kan pushe på deg mikrotransaksjoner er nesten til å bli kvalm av.

Ultimate Team, og egentlig FIFA-spillene generelt, har blitt mer og mer masete for hvert eneste år som går. Og med det så mener jeg at spillene pusher så mye informasjon på deg hele tiden, det kommer notiser og ting du må gjøre noe med, som trigger en ny ting og en ny ting hele tiden. Og grensesnittet og menyene i spillet er rett og slett dårlige og lite intuitive. De krever altfor mange trykk og handlinger for å gjøre selv den minste ting. Jeg forstår at dette kanskje er et forsøk på å holde på spillerens interesse, men det gjør akkurat det motsatte for meg i hvert fall.

Fanfarer og fyrverkeri for nesten alt du får.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Nytt i Ultimate Team i år er FUT Moments, der du kan spille små utfordringer med laget ditt for å få noen belønninger. Egentlig en ganske ålreit nyvinning som de har hatt lignende av i andre spill, men i FIFA 23 trekkes denne også ned av helt idiotiske menyer du må trykke deg forbi. De har også endret på kjemi-systemet i Ultimate Team for første gang på lenge, der du nå får ulike nivåer avhengig av kjemien med spillerne rundt. En helt ålreit endring som ikke revolusjonerer på noen som helst måte.

Utover dette er og blir dette FIFA, både på godt og vondt. Den kunstige intelligensen og justeringene som gjøres hvert år er gode, men ganske minimale. Keeperne virker å være tidvis litt smartere i FIFA 23, mens de tidvis også virker helt ødelagte og gjør idiotiske ting fremdeles. Fysikkmotoren fungerer stort sett veldig godt, men det oppstår fremdeles merkelige situasjoner nesten i hver eneste kamp. Utviklerne har endelig greid å fikse sklitaklinger slik at de ikke automatisk blir frispark og rødt kort, men noe man faktisk kan driste seg til å prøve på fra tid til annen.

Den morsomste og kanskje teiteste nyheten er «Power Shots», et skudd der du holder inn de to skulderknappene, som fører til at spilleren din lader opp et kjempeskudd. Her kan du dra på med noen skikkelige kongemål, mens det andre ganger ender opp som innkast på motsatt side av banen. Kjempeurealistisk, og sammen med et par andre småting så mistenker jeg at disse blir justert og dempet litt. Men de hjelper til med å dra ned realismen et lite hakk, noe som gjør at selve kampene i FIFA 23 holder seg underholdende.

FIFA 23 er nesten akkurat som de tidligere årlige utgivelse av serien. En rekke små eller litt større endringer som er helt på grensen nok til å legitimere kjøp av nytt spill. Satt mot hverandre så er forskjellene på den grønne matta ikke veldig store, men de bidrar til at det føles litt «fresht» ut.

Haaland gjør som han pleier.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Ultimate Team og maset om å kjøpe kortpakker er fortsatt en stor del av FIFA, og det er fortsatt like kvalmt. Jeg digger Ultimate Team, jeg digger å bygge opp laget mitt med spillere jeg liker, og som passer bra sammen, men jeg begynner så smått å hate denne modusen nå. Den er kvalmende fokusert på kortpakker og å tilfredsstille suget etter nye ting. Alle pakkeåpninger hauses opp, og det er rett og slett vanskelig å ha det moro her lenger.

Og det er synd, for når du først spiller en kamp er FIFA 23 det beste du kan spille. Aller best er det når du spiller med gode venner over nett, noe som er enda enklere nå som det er kryssplattform. Men jeg håper det gjøres noen radikale endringer i fokus sammen med navnebyttet, for FIFA-serien har gjort jobben sin nå.

FIFA 23 hadde vært betydelig bedre dersom man kunne utelukke alt utenfor selve kampene. Men det kan man ikke, og da blir den endelige dommen ikke helt der oppe.

6
/10