Sonic Mega Collection Plus

Det er endelig tid for at det blå pinnsvinet Sonic nok en gang feier inn i kjellerstuene og over TV-skjermer blant landets spillinteresserte. Sega har sluppet en gavepakke for alle 90-tallsnostalgikere.

Særlig utmerker bilspillet Sonic Drift seg som dårlig. Den kjipe grafikken og ensformige baneutformingen understreker bare hvor mye som mangler i konseptet på dette spillet. Ingenting ble tilsynelatende gjort fra Segas side for å sprite opp et ellers kjedelig bilspill, og hva som har motivert spillutviklerne til nok en gang å minne seg selv på dette spillet, er totalt uforståelig for undertegnede.

Både Sonic the Hedgehog og Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine er i og for seg interessante spill på GameGear, men de er allerede inkludert i Sega Genesis-versjon i spillpakken. Genesis-versjonen har både finere grafikk, tøffere lyd og bedre spillbarhet, så GameGear-versjonen av disse spillene er unødvendig.

I tillegg til de rundt femten spillene som er inkludert i Sonic Mega Collection Plus følger alle de originale manualene med i elektronisk form. Disken inneholder også et galleri hvor en kan lese gamle Sonic-tegneserier, kikke på illustrasjoner av spillfigurer og se filmklipp fra nyere Sonicspill.

Vellykket portering
Spillene i pakken har gjennomgått minimale forandringer i overgangen til PlayStation 2-format, både på godt og vondt. Spillene vil vekke gode minner hos alle som har kjennskap til spillserien fra før, og gjensynet blir ekstra gledelig når alt i spillene er som før.

For nye spillere vil kanskje noen av de tingene som gamle fans vil nikke gjenkjennende til, være ganske irriterende. Mange "bugs" finnes fortsatt i de "nye" versjonene av spillene. For eksempel begynner spillene plutselig å gå i sakte film når en mister mange ringer på en gang, akkurat som i gamle dager. Det burde være en smal sak å unngå slike tulleproblemer med en såpass kjapp prosessor som finnes i PlayStation 2-maskinen, men det kan nesten virke som om utviklerne har ungått å fikse dette problemet for heller å få spillene så nært opp mot det opprinnelige som mulig.

Disse spillene er inkludert i spillpakken:

Genesis:

• Sonic the Hedgehog
  • Sonic the Hedgehog 2
  • Sonic the Hedgehog 3
  • Sonic & Knuckles
  • Sonic 3D Flickies' Island
  • Sonic the Hedgehog Spinball
  • Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
  • + 3 opplåsbare spill.

GameGear:

• Sonic the Hedgehog
  • Sonic Chaos
  • Sonic Drift
  • Sonic Labyrinth
  • Sonic Blast
  • Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
  • + 2 opplåsbare spill.

Sonic Mega Collection Plus er en brokete, men jevnt over bra samling gamle Sonic-spill. Det er fint å se at de opprinnelige spillene har tålt tidens tann, og fortsatt er gøyale å spille. Samtidig viser GameGear-avdelingen av denne pakken at det ikke alltid var spillopplevelsen som satt i høysetet når en utviklet spill i gamle dager heller. Sannsynligvis hadde det smarteste fra Segas side vært å kuttet ut de halvflaue GameGear-spillene til fordel for flere Genesis-spill, siden det er flere gode Sonic-spill som har blitt neglisjert i utvalget til denne samlingen. Uansett gjør de originale plattformspillene Sonic Mega Collection Plus til en interessant og god samling, både for gamle fans av spillserien og nye generasjoner som er interessert i fartsfylte, dynamiske plattformspill.