Kommentar

2021 oppsummert: Sony

Sony har, på papiret, hatt et fantastisk år

Skimter vi mørke skyer på horisonten for Sony?

Sony har hatt et over gjennomsnittlig godt lanseringsår. Men selv markedsledende PlayStation vil måtte endre kurs etter pandemien.
Audun Rodem, Gamer.no

PlayStation 5 er Sonys raskest selgende konsoll til nå. I juli passerte de 10 millioner solgte konsoller, og i oktober kunne det japanske spillselskapet oppjustere tallet til 13,4 millioner. Slik sett har 2021 vært et fantastisk år for spillgiganten, men det var også noen skjær i sjøen.

Dette har vært Sonys år. Sosial distansering og nedstenging har utvidet det tradisjonelle dataspillmarkedet. Ikke overraskende var PlayStation 5, oppfølgeren til den mest populære konsollen i forrige generasjon, en klar favoritt.

En solid lansering

Nye konsoller har ofte et litt slapt første år. Sony har derimot hatt et av sine beste lanseringsår, blant annet på grunn av følgende:

  • Eksklusive spill. I 2021 har vi fått Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart og Deathloop. I tillegg kommer selvfølgelig spill som også kan spilles på PlayStation 4. Det er ikke den største spillsamlingen, men det gjør ikke så veldig mye fordi ...

  • ... The PS Plus Collection, et arkiv med noen av de mest essensielle populære PlayStation-spillene fra de siste årene til alle nye PS Plus-abonnenter, var en genistrek.

  • Apropos eldre spill: Sony har endelig fått dreisen på bakoverkompabilitet igjen. Det er nemlig noen fordeler ved å holde seg til en kjent maskinvarearkitektur.

  • Play at Home-initiativet, hvor Sony ga bort flere av de største spillsuksessene fra de siste årene, var ikke bare trivelig gjort. Det var også smart merkevarebygging.

  • Sony lefler i økende grad med PC-markedet, og har omdøpt satsingen sin til PlayStation PC. Det tyder på en sterkere tilstedeværelse i dette segmentet fremover.
Deathloop var ekslusivt for PlayStation 5, et av de beste nye spillene fra 2021 ... og laget av Microsoft-eide Arcane Studios.
Arcane Studios/Bethesda Softworks

Lovende teknologi

Sony lyktes også langt på vei med å vise frem det unike ved deres nye konsoll, og at PlayStation 5 symboliserer et større brudd med foregående generasjon enn det PlayStation 4 gjorde før den. Der Microsoft har satset (kanskje litt for) trygt med den på papiret kraftigere Xbox Series X, har Sony noen ess i ermet:

  • DualSense-kontrolleren, med sin unike, haptiske feedback kan muligens endre måten vi spiller spillene våre på.

  • Sonys Tempest 3D-lydteknologi overbeviser virkelig. Her er mulighetene for enda mer oppslukende spillopplevelser i fremtiden til stede.

  • Ved å inkludere VR-spill i PS Plus-pakken, samt de stadige ryktene om den kommende PlayStation VR 2, er det mye som tyder at Sony tar grep om VR-markedet.

  • Ifølge etterrettelige Bloomberg skal spillabonnementstjenesten PS Now gå inn som en del av et dyrere PlayStation Plus-abonnement. Et fungerende, strømbart spillbibliotek er en forutsetning for å kunne møte den økende konkurransen fra Microsofts Game Pass.

Vent litt, merker du noe rart her? Når vi skal oppsummere 2021 for Sony og PlayStation 5, handler det i stor grad om løfter, rykter og ting vi fremdeles venter på. For selv om Sony har hatt et økonomisk bunnsolid nivå, og PlayStation 5 er så ettertraktet at både mennesker og dataprogrammer har tømt nettbutikkene på minutter hver gang en ny forsyning maskiner legges ut for salg. Men når det kommer til hva Sony egentlig har levert, er PlayStation 5s første leveår helt på det jevne. Få spill, spennende muligheter – og et rikholdig bibliotek med eldre spill som redder dagen.

Frem til nå har det vært gratis å oppgradere til PlayStation 5-versjoner av spill som The Last of Us: Part II. Men fremover vil Sony ta betalt for dette.
Naughty Dog

Pandemi-problemer

Korona-pandemien har påvirket spillbransjen på flere måter, og her sliter alle konsollprodusentene med de samme utfordringene. Men fordi PlayStation 5 er markedsledende, blir det ekstra tydelig her.

  • Nye spill lar vente på seg. Pandemien har ført til lange forsinkelser. Nå vil spill fra tredjepartsutviklere bøte på dette, men det er fremdeles mye usikkerhet knyttet til hvordan 2022 blir for Sony. Eller 2023, for den saks skyld. Og de har (foreløpig) ikke en abonnementstjeneste på nivå med Game Pass å støtte seg til.

  • Rekordmange konsoller solgt, men markedet er ikke i nærheten av å være mettet. Sony har (i likhet med Nintendo) bygget sin business på konsollsalg, og det er unektelig et problem at folk flest ikke kan få tak i konsollen deres. Flere analytikere spår at mange må belage seg på å vente helt til 2023 før PlayStation 5 er å oppdrive i vanlige butikker. Greit nok så lenge man allerede håver inn penger, men er det så sikkert at kjøperne er villige til å vente helt til da?
Les også
Test: PlayStation 5

Pandemien har avslørt at måten man produserer teknologi på, kanskje ikke er så levedyktig som man lenge trodde. For at det kostnadsbesparende just in time-prinsippet skal fungere, er man avhengig av at en rekke underleverandører hele tiden klarer å levere det de skal. Når ett ledd i kjeden svikter, ryker hele opplegget. Det finnes en måte å løse dette på, nemlig ved at selskaper som Sony tar kontroll over større deler av produksjonskjeden selv, samt øker lagerkapasiteten. Men dette koster skjorten, og vil innebære økte priser for forbrukerne.

Ratchet & Clank: Rift Apart var kanskje ikke særlig nyskapende, men herlig underholdende likevel.
Insomniac Games/Sony Interactive Entertainment

Trenger en ny strategi

Sony har, på papiret, hatt et fantastisk år. PlayStation 5 er den mest solgte (og fremdeles mest ettertraktede) konsollen, og de har klart å lansere flere eksklusive spill som appellerer til en bredere kundegruppe. Men fordi Sony fremdeles i stor grad er bundet til fysiske konsoller, er selskapet mer utsatt enn andre aktører.

«2-0 er en farlig ledelse», sier mange fotballkommentatorer når de begynner å gå tom for ting å kritisere. Kanskje dette er en lignende situasjon, hvor den markedsledende aktøren utsettes for ekstra kritisk blikk. Men slik det ser ut nå har den japanske underholdningsgiganten alt å vinne på å legge seg nærmere strategien til deres største konkurrent, Microsoft. Og som tidligere nevnt er det flere ting som tyder på at det er den veien det går. Det store spørsmålet er hvorvidt det ellers så konservative Sony klarer å endre kurs raskt nok.

Siste fra forsiden