Feature

Lyssverd og piskeslag fra LucasArts

Star Wars og Indiana Jones

Vi dro til San Francisco for å se på høstspillene fra Star Wars-gjengen.

1: Side 1
2: Side 2

SAN FRANCISCO (Gamer.no): De sitter på en haug med lisenser, og er ikke redd for å bruke dem. Enten utvikles spillene internt, eller så får andre oppgaven med å realisere ulike fantasiunivers under LucasArts-paraplyen. Gamer.no tok turen til San Francisco for å besøke LucasArts, LucasFilm og Industrial Light and Magic. Hva kan vi vente av utvikleren denne høsten?

Yoda vokter porten utenfor LucasArts-bygget i San Francisco. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

La det være helt klart, dette er selskaper som tar jobben sin veldig seriøst. Vi var både på hovedkvarteret i selve San Francisco og på gigantiske Big Rock/Skywalker Ranch i dalstrøkene nord for storbyen. Profesjonalitet gjennomsyrer hele organisasjonen, og med George Lucas som den øverste kreative leder er det neppe mye som overlates til tilfeldighetene. Dessuten er det vel ikke alle forunt å ha gigantiske THX-kinosaler som en del av kontorlandskapet?

Star Wars: The Clone Wars: Repulic Heroes

Med Yoda som en inviterende vokter utenfor portene ble vi altså vist høstspillene fra LucasArts. Allerede i oktober får vi servert Star Wars: The Clone Wars: Republic Heroes. Dette er et tredjepersons actionspill som krydres med plattformelementer og lett gåteløsning, og du kan selvsagt styre dine egne helter fra serien/filmene. Dessuten er du ikke bare bundet til å styre Jedi-riddere. Spillet er nemlig todelt. Den ene delen fokuserer på nærkamp med lyssverd, mens den andre setter deg i rollen som laserskytende klonesoldat.

Hvis du velger rollen som for eksempel Anakin Skywalker er det naturligvis sverdaction og bruken av Kraften som står i sentrum. Det er lagt stor vekt på at spillet skal være ukomplisert, så et par knappetrykk holder både for å angripe med sverd og eksempelvis dytte fiender over skrenter med Kraften. Man kan også ta over styringen av robotenheter, for så å bruke deres våpen mot fiender og for å løse gåter.

Gammer'n gjør en slett jobb, se hvem jeg møtte på i lobbyen! (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Som klone endres spillopplevelsen totalt. Her er alt enda mer actionfylt, og det er helt tydelig at LucasArts har blitt inspirert av gamle arkadeskytere her. Du bruker nemlig høyre stikke både til å sikte og skyte. Dermed kan du fyre av i 360 grader samtidig som du beveger deg fritt rundt. Videre kan du også bruke våpen som rakettkastere og granater, samt ta dekning og hacke datamaskiner. Klonene kan også bruke kjøretøy på enkelte brett, og variasjonen er slik sett sikret.

Visuelt har Republic Heroes naturligvis tatt mye fra animasjonsfilmen med samme navn, og utviklerne priser LucasFilm for måten man har samarbeidet på prosjektet.

– Det har vært fantastisk å jobbe med LucasFilm, og det var flott at vi fikk involvere dem tidlig i prosjektet – selv om de har vært veldig opptatte. Det er stort for oss også, fordi George (Lucas) er så involvert i serien/filmen at vi kan være sikre på at spillet også følger hans visjoner, sier produsent på Republic Heroes, Vince Kudirka, til Gamer.no.

Mye kloning

Som et resultat er animasjoner, modeller og mellomsekvenser veldig like de vi finner i den tegnede serien. Selv om miljøene på langt nær ser like bra ut, er også disse stemningsskapende og fine å se på i spillform.

Kloneaction i Republic Heroes.

Spillet legger til rette for at man skal samarbeide, og det er hele tiden mulig for to stykker å dele på moroa. Selv når du spiller alene har du en datastyrt kollega med deg, noe som er en nødvendighet for å løse gåter. Lego Star Wars har nok utvilsomt vært en inspirasjonsfaktor her.

Les også
Anmeldelse: The Force Unleashed: Ultimate Sith Edition

– Ja, vi har nok tatt ut mange sider fra deres dreiebok, de har gjort mange ting veldig bra – da spesielt når det kommer til kameravinkler og nivådesign. Lego-spillene er imidlertid sentrert rundt det å løse gåter, vårt fokus er enda mer på ren action, forteller Kudirka.

Når du går igjennom spillet samler du poeng, disse kan du brukes til å oppgradere figuren din med nye angrep og evner, pluss morsomme masker som representerer litt mer perifere Star Wars-figurer.

Middels blir bra?

Det første spillet fra dette tegnede universet var Star Wars: Clone Wars: Lightsaber Duels, et middelmådig slåssespill til Wii. Selv om man ikke traff spikeren helt på hodet med den tittelen, har man tatt med noen elementer videre i Republic Heroes.

– Vi tok flere animasjoner fra Lightsaber Duels, både i generell bevegelse og ansiktsanimasjoner. De gjorde en veldig god jobb der, så også med effektene i spillet. Men vi har et mye større spill, så Lightsaber Duels fungerte som et slags fundament i så måte, sier produsenten.

Gamle kjenninger samarbeider.

Selv om vi snakker om et spill som er skreddersydd for to spillere lokalt, er det ikke til å stikke under stol at man også skal kunne nyte dette alene. Da har man med seg en datastyrt kollega, og Kudirka innrømmer at dette har vært en stor utfordring for utviklerne:

– Den kunstige intelligensen var en utfordring for oss siden dette i utgangspunktet er et samarbeidsspill. Når du spiller alene er det jo en nødvendighet å ha en partner som faktisk spiller litt smart. Derfor har vi jobbet veldig hardt med dette, og den kunstige intelligensen har blitt ganske så avansert.

Star Wars: The Force Unleashed: Ultimate Sith Edition

For litt over et år siden så det som ifølge LucasArts er det raskest selgende Star Wars-spillet noen sinne dagens lys. The Force Unleashed fokuserte 100 prosent på bruken av Kraften, og hadde særs mange imponerende fysikkeffekter. Litt senere i høst vil vi få en slags utvidet samleutgave av spillet, kalt Ultimate Sith Edition. Spillet kommer i en lekker metallboks, men hva mer kan vi vente oss av denne utgaven?

Denne fyren kødder du ikke med, harry navn til tross.

– De som lagde det originale The Force Unleashed fortsatte å jobbe med ekstrainnhold til spillet umiddelbart etter at det kom ut. Først kom Jedi-tempelet tidligere i år, så kom Tatoonie-brettet nylig. Så jobbes det nå med et Hoth-brett som blir eksklusivt til Ultimate Sith Edition, sier The Force Unleashed-produsent Cameron Suey til Gamer.no.

Og han bryter ut:

– Jeg synes ekstrabrettene er helt spesielle, det er noe av det mest actionfylte og vakre innholdet vi har skapt! Vi ville gjerne at alt dette innholdet skulle samles på et sted for de som aldri har spilt spillet før eller for de som ikke har opplevd de nye brettene.

Hoth-brettet forteller en såkalt kontrafaktisk historie om slaget på vinterplaneten. Her er Darth Vader-lærling Starkiller hovedrolleinnehaver, og han tar seg gjennom kjente miljøer midt i kampens hete.

Grillmat til folket.

– Hoth-nivået er rundt en time-halvannen langt, med helt nye fiender og en sjefskamp over tre deler mot selveste Luke Skywalker. Det hele er veldig kinematisk og «levende». Starkiller har alt av krefter og er mektig, han har vokst og endret seg siden originalspillet, forteller Suey.

Mektig

Dermed slipper du å bygge opp figuren din ved å spille gjennom alle originalbrettene. Vi forsøkte oss litt som Starkiller i snøen, og det er utvilsomt en deilig følelse å styre en såpass mektig Sith mot horder av fiender. Dessuten er det ikke ueffent å kunne gi sutrekoppen Luke en aldri så liten dask på stumpen.

– Hvordan er det å servere spillere historier som aldri skjedde i filmene?

– Jeg synes det er veldig interessant å jobbe slik, med å presentere en alternativ historie. Det er ganske mye utrolig som skjer og overraskende vendinger i disse ekstrabrettene.

LucasArts' Cameron Suey. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Suey og teamet hans har imidlertid måtte jobbe opp mot de som vil bevare Star Wars-universet best mulig, men her fikk man overraskende mye støtte:

– Ja, vi må hele tiden jobbe veldig tett med lisensavdelingen for å ikke ødelegge balansen i Star Wars-universet. Vi gjør det veldig klart at dette er et alternativt univers, og da får vi mye frihet fra lisensavdelingen til å skape nytt innhold.

Pakken vil i tillegg til Xbox 360 og PlayStation 3 også komme til Mac og PC, slik at man når en helt nytt publikum. Spillet skal stort sett være identisk, men Suey selv har blitt imponert over hvordan man bruker musen aktivt for å gjøre gripetriks. Dette skal føles langt mer naturlig her enn med håndkontroll, forteller han.

Vi gleder oss til å få kloa i musa og teste selv.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden