Feature

Lyssverd og piskeslag fra LucasArts

Star Wars og Indiana Jones

Vi dro til San Francisco for å se på høstspillene fra Star Wars-gjengen.

1: Side 1
2: Side 2

Star Wars: Battlefront: Elite Squadron

LucasArts har også noe for de som liker bærbar action. 20. november kommer nemlig Star Wars: Battlefront: Elite Squadron til PSP og DS. På Sonys konsoll kan man nyte kamper med opptil 16 spillere over trådløst nett. Poenget er å fange såkalte kontrollpunkt på kartet, ikke ulikt det vi så i forgjengerne på PC og stasjonære konsoller. Det er altså et tredjepersons skytespill med tungt fokus på flerspiller, et Battlefield i verdensrommet.

Fisk mot klone, rått parti?

De to tidligere spillene fokuserte på kamp på henholdsvis bakkenivå og i rommet. På PSP får vi en kombinasjon av disse. Du kan nemlig angripe romskip fra bakkenivå, med blant annet Ion-kanoner. For å skyte med disse må du fakke et nærliggende kontrollpunkt, derfor er samarbeid viktig. Det er jo liten nytte å ha en gigakanon mellombeina når motstanderen din blåse hue av deg med en liten laserfis sekunder senere.

Du kan også hoppe om bord i jagerromskip for å utfolde deg i det sorte tomrom, og her går transporten begge veier. Du kan fly mellom brett på en måte, avhengig om av hva slags action du vil ha. På bakkenivå er Elite Squadron en nedskalert versjon av de vi fikk servert på stasjonære konsoller, og det blir spennende å se hvor godt man lykkes med å skape en oppslutning rundt spillet. For min del ble nemlig kontrollsystemet en smule upresist, og da kan en tittel av denne typen raskt brekke ryggen.

På DS er kampene langt mindre og arkadeinspirert. Du ser det hele fra et fugleperspektiv og det føltes nesten som jeg spilte gode, gamle Gauntlet eller noe slikt der jeg suste rundt i labyrintlignende miljøer. Det lille jeg testet var imidlertid ikke like underholdende som klassikeren, men det blir spennende å se mer av Elite Squadron på Nintendos lille bærbare.

Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues

Vent litt. Kom det ikke et Lego-spill basert på de tre første Indiana Jones-filmene i fjor? Jo, men Lucasarts/Traveller’s Tales har laget alt på nytt, og kastet med den omstridte fjerdefilmen i samme slengen. Resultatet er Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues, som kommer i november til alt som kan krype og gå av formater.

Mannen, og pisken, er tilbake.

– Hvorfor et nytt spill allerede nå?

– Rett og slett fordi det første spillet hadde stor suksess. Det solgte vel fem millioner eksemplarer og folk elsket det. Nå har vi også en ny historie å fortelle med The Kingdom of the Crystal Skull. Dessuten forteller vi de tre første filmene om igjen, men på en ny måte. Slik sett har vi ikke resirkulert noe fra det første spillet, sier prosjektleder Kellam Eanes til Gamer.no.

Vi testet litt av oppfølgeren, og la merke til en rekke nyheter. Den såkalte huben er mye større, og fordelt på flere øyer du kan bruke et fly for å farte mellom. Eventyrene og gåtene er mange også her, ikke bare på brettene som har en tilhørighet til filmene.

Sjefskamper er også nytt i denne utgaven. Her må to samarbeide for å felle store beist av noen fiender, og dette virker å være en god nyvinning for serien. Selv om du bare får én kamp per film, er det utvilsomt friskt å kunne gjøre noe annet en å denge løs på små legofiender hele tiden.

Nøkkel i tenninga

Les også
Anmeldelse: The Force Unleashed: Ultimate Sith Edition

Bilkjøring blir også sentralt i The Adventure Continues. Spillet kommer med flere kjøretøy (og hester) som enkelt kan bordes for øyeblikkelig bruk. Jeg kjørte litt rundt med Indiana, og kontrollene krever nok litt tilvenning – det er ikke bare lett å kjøre bil med fugleperspektiv som utgangspunkt.

De såkalte hubene er gigantiske.

En av de største nyvinningene i min bok er imidlertid splitscreen-støtten. Denne er ikke bare nyttig, den er også utrolig lekker løst. Skillelinjen er nemlig dynamisk, og endres hele tiden i forhold til hvor du og din kollega befinner dere. Når dere er nærme hverandre smeltes alt til én skjerm, veldig lekkert!

– For oss er delt skjerm et stort steg fremover, det er noe fansen har ønsket lenge og vil nok løse mange problemer mellom folk som spiller. Nå kan du farte rundt på egenhånd uten å hele tiden ta hensyn til partneren din, sier Eanes.

Du skal også kunne bygge egne brett i dette spillet, ut i fra en rekke parametere. Disse kan igjen limes sammen til hele eventyr, som du kan dele med venner både lokalt og over nett.

Grafisk tar serien stadig flere steg fremover, og bakgrunnene til enkelte brett var nærmest fotorealistiske i de seksjonene vi spilte. Er det ingen grenser for hvor langt man kan dra grafisk nyvinning i Lego-spillene?

– Nei, man har riktignok tatt realismen et steg videre i dette spillet, spesielt når det kommer til bakgrunnene. Alt rundt kan imidlertid godt være realistisk, men det du driver med og kan påvirke vil alltid være i Lego, avslutter prosjektlederen.

Ja, kloner digger visst Wii. Spesielt om de kan spille seg selv. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Konklusjon

Selv om LucasArts neppe slår noen i bakken med sine titler denne høsten, er det ingen tvil om at det vil bli en innbringende førjulsperiode for amerikanerne. Star Wars-spill selger som regel seg selv, og Indiana Jones er fortsatt en kultfigur – også i spillmiljøet. Av de titlene vi testet er det nok Republic Heroes som er mest lovende, det kan bli et særs bra samarbeidsspill.

Vi har nemlig sett mye fra før når det kommer til de tre andre titlene. Ultimate Sith Edition av The Force Unleashed blir nok mest interessant for de som vil teste det på Mac og PC. Det er tross alt ikke mye ekstrainnhold vi snakker om her. Så blir det spennende å se om nye Lego Indiana Jones klarer å skille seg ut i forhold til forgjengeren. Og til sist, hvordan blir nettmiljøet rundt bærbare versjoner av Star Wars: Battlefront?

Én ting er sikkert. Anmeldelsene av spillene leser du her på Gamer.no.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden