Tekstspill - en reise i fantasien

Hva er et tekstspill? Hvordan fungerer det? Og viktigst av alt, hvordan begynner jeg med det? Gamer.no tar en titt på oldtidens spill hvor fantasi og gåter sto i fokus.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Før spillopplevelsene våre begynte å bli illustrert gjennom tegninger, og etter hvert gjennom dagens supergrafikk, var det bokstaver som regjerte store deler av spillverdenen. Enkle eventyrspill formidlet gjennom tekst var blant de første interaktive spillopplevelsene som fantes, og la grunnlaget for mange spillsjangere som skulle følge i årene etter. Spill hvor målet var å skyte ned firkanter med andre firkanter var absolutt en realitet, men når utviklerne ville skape en dyp og detaljert verden som oppfordret til eventyr og utforsking var det kun tekst som kunne gjøre jobben skikkelig. Og dermed begynte tekstspillenes tidsalder.

Historien begynner
På sytti- og åtti-tallet kom tekstspillenes absolutte glansperiode, og mens spillere godtet seg med enkle arkadespill presentert i enkel og detaljløs grafikk, måtte de som var interessert i dypere eventyropplevelser ty til tekstspill. Problemet var maskinvaremessig. Før nitti-tallet var teknologien begrenset og de fleste spill som tok i bruk grafikk benyttet seg av enkle farger og firkanter, vanligvis blottet for animasjon. Disse spillene kunne ikke tilby den dype, involverende og detaljerte atmosfæren mange spill krevde – da spesielt eventyr- og rollespill. Løsningen for mange var derfor å lage interaktive bøker – tekstspill – programmer der alt ble fortalt i tekst, som en åpen bok hvor spilleren bestemte hva som skulle skje med hovedpersonen.

Slik ser tekstspillene i Zork-serien ut.

Blant de første tekstspillene finner vi Will Crowthers Adventure som han skapte i 1975, og hvis vi følger historien videre dukker det opp selskaper slik som Sierra og Infocom som begge produserte tekstspill mens de enda var populære. Selv den dag i dag er det mange tilhengere av Infocom, utviklerne som blant annet stod bak de kjente Zork-spillene. I dag står Infocom som et slags fyrtårn som våker over tekstspillenes arv, og i første halvdel av nitti-tallet ble det utgitt en rekke samlepakker med ”de gamle Infocom-spillene”, der i blant Lost Treasures of Infocom som kom i hele to kompilasjoner. Disse vil av mange sikkert anses som ekte skatter.

De mest kjente tekstspillene som bærer Infocoms navn er utvilsomt Zork-serien. Disse spillene finnes i en myriade av etterfølgere og ”spin-offs”, og har sett dagens lys på alt fra Commodore 64, til Apple II og PC. Zork var et typisk eventyrspill om utforsking av ukjente land og mørke ganger, og Infocom pustet liv i det hele gjennom deres særegne bruk av litterære virkemidler og bokstavenes makt. Selskapet gikk selv ut og sa at de skapte sin grafikk fra de ubegrensede bildene i deres egen fantasi, som i følge dem var en så kraftig teknologi at det fikk grafikken i datidens spill til å se ut som grafitti. Hvor vidt dette stemmer er nok opp til enhver å bedømme, men det er ingen tvil om at Infocom var de ukronede kongene over tekstspill, og at deres historier har trollbundet mange eventyrlystne spillere.

Per i dag er det Activision som holder rettighetene til Infocom-spillene, men de tre første Zork-spillene kan lovlig lastes ned fra nettet, blant annet fra dedikerte sider slik som dette. På Internett generelt bugner det over av sider dedikert til å gi deg tilbake Infocom-opplevelsene, og som tilbyr detaljerte guider på hvordan du skal få tak i de gamle klassikerne. Infocom som et produksjonsselskap ble oppløst på åtti-tallet, og det Activision sitter på i dag er kun rettigheter til tidligere spill produsert av selskapet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden