The Secret of Monkey Island

The Secret of Monkey Island stod for sjørøvernes glansperiode i spill

En kronjuvel fra spillhistorien.

The Secret of Monkey Island var starten på stilen som hele sjangeren orienterte seg etter i lang tid etterpå.
Rolf Riisnæs

Magi og myter, legendariske skatter, og anarkisk frihet på det åpne hav. Sjørøverne på slutten av 1600-tallet har blitt høyt romantisert i lang tid — det er få perioder som er blitt mer opphøyd i folkelig fantasi. Fra Treasure Island av Robert Louis Stevenson, til Pirates of the Caribbean med Johnny Depp, har seilskipets tidsalder blitt like sagnomsust som vikingtid og middelalderens riddere.

Men et tiår før Depps Jack Sparrow ble ansiktet til den karibiske piraten var det LucasArts som stod for sjørøvernes glansperiode — begynnende med pek-og-klikk-eventyrspillet The Secret of Monkey Island.

Nyutgivelsen er trofast til ikoniske scener.
Rolf Riisnæs

Jeg har en dyp forkjærlighet for de gamle spillene til LucasArts. Men, enn så mye som jeg elsker Indiana Jones and the Fate of Atlantis, og hvor mye det spillet har satt preg på livet mitt, er det Monkey Island-serien som alltid har vært min personlige favoritt. The Secret of Monkey Island var antakelig det første spillet jeg prøvde meg på.

LES OGSÅ: Spillet som inspirerte meg til å bli arkeolog

En stjerne fra LucasArts begynnelse

The Secret of Monkey Island ble utviklet av LucasArts da de fortsatt het Lucasfilm Games Group — underlagt Lucasfilm Computer Division, sammen med det som senere ble til Pixar og Industrial Light & Magic. Spillet var blant de siste gitt ut under det gamle navnet, mens oppfølgeren Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge var det første som ble utgitt under det nylig dannede LucasArts Entertainment Company.

Spillet gav opphav til fire (snart fem) andre titler i serien: LeChuck’s Revenge, The Curse of Monkey Island, og Escape from Monkey Island. I tillegg fikk vi det episodiske Tales of Monkey Island utviklet av Telltale Games, og snart et nytt spill — Return to Monkey Island — som er forventet senere i år. De to første spillene er vanskelig å få til å fungere på moderne maskiner, men har senere blitt gitt Special Edition-nyutgivelser. Dermed er alle spillene tilgjengelig på Steam og GOG.

Disse spillene, og spesielt de tidlige titlene, var sentrale i å plassere LucasArts som en av de viktigste spillprodusentene, sammen med konkurrenten Sierra On-Line. Monkey Island-serien kan nok sees som mesterverket fra LucasArts, og deres største egenutviklede suksess etterfulgt av Sam & Max og Grim Fandango.

Selve apen på Monkey Island
Rolf Riisnæs

Oppussingen av en klassiker

Den opprinnelige utgivelsen fra 1990 ble laget med full utnyttelse av datidens teknologiske kapasitet — men hvor enn vakkert det er for de av oss som setter pris på stilen, så har vi som oftest høyere forventning til spill i dag. Så når The Secret of Monkey Island fikk en digital nyutgivelse gjennom en Special Edition i 2009 var dette med oppdatert grafikk, lyd, og brukergrensesnitt. Kjernen av spillet er fremdeles det samme, men gitt en helhetlig oppussing som setter spillet mer i samme stil som det tredje spillet i serien, The Curse of Monkey Island.

Den største forskjellen er et redesign av utseendet til hovedpersonene, til et mer tydelig tegnet utseende, istedenfor en blanding av tegneserie- og portrett-stil. Spillet er ellers trofast gjenskapt med ny, og ofte mer detaljert grafikk. Musikken og effektene er nyinnspilt uten å måtte ta høyde for begrensningene som var vanlig på tidlig 90-tall. Alle karakterene er også gitt stemmer, noe originalen ikke kunne håndtere. Replikkene er lest av samme skuespillere som har stått for stemmene i de senere spillene i serien, inkludert Dominic Armato som Guybrush Threepwood, og Earl Boen som G.P. LeChuck.

Rolf Riisnæs

Nyutgivelsene av Monkey Island 1 og 2 ble laget for iOS, Windows og Xbox, men har siden forsvunnet fra Apples Appstore. Dette er visst fordi spillene er laget for 32-bit systemer, men iOS har siden oppgradert til 64-bit og ikke lenger støtter dem. I tillegg er LucasArts (nå Lucasfilm Games) blitt kjøpt av Disney. De så nok utviklingen av spillene som ferdig, og syntes å ikke ville investere i flere oppdateringer, når de la ned utviklingen av egne spill til fordel for en ren lisensholdermodell for selskapet. Men dette kan kanskje være i endring, gitt at et nytt spill i serien er på vei.

For de som foretrekker originalen kan man fortsatt veksle mellom det opprinnelige utseendet og oppussingen med et bare tastetrykk. I tillegg har det i senere år blitt skapt et program kalt ScummVM (etter den opprinnelige spillmotoren SCUMM skapt og brukt av LucasArts) som evner å tolke den opprinnelige kodingen til mange spill fra denne perioden for moderne maskiner og plattformer.

«Jeg visste det ville være sopp i Hælvete» —Tim Schafer
Rolf Riisnæs

Humor som definerte sjangeren

Konseptet ble laget av Ron Gilbert, sjefsprodusenten i begge de første spillene, som også står for det kommende innlegget i serien som kommer i år. Han designet og skrev spillet sammen med Dave Grossman og Tim Schafer. Schafer gikk senere videre til å grunnlegge Double Fine Productions, kjent for spill som Psychonauts, Brütal Legend og Broken Age. Man kan se likhetstrekk i humoren mellom disse spillene som mange gjerne tillegger Schafers egen sans, formet av erfaringene med LucasArts som startet med Monkey Island.

The Secret of Monkey Island har en høyst selvironisk og ekstremt selvbevisst pirat-tematikk. De er ikke redd for å gjøre narr av hverken piratmyter eller eventyrspill, og kan lett bryte den fjerde veggen for å kommentere seg selv. Så godt som alle figurer i spillet er karikaturer, og synes å vingle over grensen til å innrømme at det hele er en påtatt opptreden. Dette passer likevel godt med stilen, og utvikleren har fortalt at de heller ønsket å basere seg på stilen til Disney-parkenes «Pirates of the Caribbean»-attraksjoner, enn å avbilde historiske sjørøvere.

Hvor ellers ville et spøkelsesskip slå anker.
Rolf Riisnæs

Dette gjør det gjør det forresten til det andre verket basert på Disneys versjon (og før filmen med Depp, Bloom og Knightley), og det er mange flere koblinger mellom de to, men det hullet er altfor dypt til å begynne å jakte hvite harer.

Spillet var på mange måter gjennombruddet for den typen humor som betegnet pek-og-klikk-sjangeren i mange år, både i LucasArts og hos konkurrentene. Vi finner ekko av denne typen tegneserie-aktig, selvbevisst og tørr absurdisme i mange spill de neste tiåret og utover, fra de senere Monkey Island-spillene og Grim Fandango, og i Sierras Kings Quest, Space Quest og Torin’s Passage, til Psychonauts, og Hades. Hvorvidt det var LucasArts’ arbeid som definerte sjangerens humor, eller om de også var preget av samtidens smak og behag — The Secret of Monkey Island var startskuddet for stilen som hele sjangeren orienterte seg etter i lang tid etterpå.

Fra så enkel en begynnelse…
Rolf Riisnæs

«And I want to be a pirate!»

Hovedpersonen i spillet er Guybrush Threepwood, en ung mann med en stor drøm om å bli en ekte sjørøver. Det er derfor han ankommer Mêlée Island når spillet starter, for å møte andre pirater og bevise at han har det som trengs. Deretter møter han en rekke personer som viser seg sentrale for plottet, og gjennom hans iver utløser han hendelsene som driver historien framover.

Det er ikke kjent hvor gammel han er, annet enn at han bemerkes som særdeles ung og uerfaren. Navnet hans er ellers også en løpende vits i spillet, med mange som kommenter at det ikke er et ordentlig navn. Noe som ikke er feil. Guybrush ble gitt navnet når spilldesignerne begynte å referere til bildefilen (en Deluxe Paint «brush»-fil) for «han fyren»: «guybrush.bbm»

Tunga må alltid være like skarp som sverdet.
Rolf Riisnæs

Videre blir vi kjent med legenden om den fryktinngytende spøkelsespiraten LeChuck, som terroriserer farvannet vi befinner oss i, og fort presenterer seg som hoved-skurken i fortellingen. Ryktene forteller også om guvernøren på øya, Elaine Marley. Vi får høre at disse to hadde en anspent historie, at LeChuck var forelsket i Guvernør Marley, men ble avvist. LeChuck bestemte seg angivelig for å bevise sin verdighet ved å finne den store hemmeligheten skjult på Monkey Island, og lyktes — men døde i forsøket, noe som bare gjorde ting verre derfra.

Vi får også møte et helt register av underlige karakterer som i varierende grad hjelper oss nå slutten av spillet. Vi møter Carla, den mektigste sverdfekteren i de karibiske øyer, som senere velger å reise sammen med oss på eventyret. Vi møter bruktbåtselgeren— unnskyld, selgeren av «lett tidligere eide» skip — Stan, som har den beste jakka i spillet. Og vi møter en mektig voodoo-prestinne som vet alt Guybrush har tenkt å gjøre og si, selv før han gjør det. Hun forteller oss, i mystiske formuleringer, alt som kommer til å skje i spillet, fra første stund.

Vis respekt for de som vokter drømmen.
Rolf Riisnæs

Med drømmen nesten innen rekkevidde

Legenden om Guybrush Threepwood begynner med at han må bevise at han er god nok til å bli en sjørøver ved å fullføre tre store prøver for piratlederene på øya. Han må vise at han, som alle gode pirater, kan håndtere en skattejakt ved å finne den Legendariske Skatten På Mêlée Island (en kjent, men skjult turistattraksjon, husk å la det være nok igjen til nestemann). Han må også vise at han behersker fektingens edle kunst ved å bekjempe Sverdmesteren som bor på øya (det viktigste er den kjappe utvekslingen av bitende replikker).

Og sist, men ikke minst, plyndring. Vi møter Elaine Marley når Guybrush blir bedt om å stjele en statue fra guvernørens tungt bevoktede bolig og hun blir umiddelbart den romantiske interessen i spillet. Etter en lang og dramatisk kamp mot øyas sheriff, kommer vi ansikt til ansikt med Elaine, som av uforklarlig grunn også faller for Guybrush. Hun blir deretter hovedmotivasjon for Guybrush i spillet, når hun kort tid etter bortføres av LeChuck og blir tatt med til hans skjulte base under Monkey Island. Dette gir oss kursen for resten av spillet, hvor Guybrush må anskaffe et skip, oppdage hvordan man når fram til øya, redde Elaine, og finne en måte å bekjempe spøkelset LeChuck.

Når vi endelig finner veien til Monkey Island finner vi en øy preget av et kranglete naboforhold verdig av det bitreste boligsameie. En langvarig krangel mellom LeChuck, kannibalene på øya, og den bukseløse eremitten Herman Toothrot, må destabiliseres til vår fordel, slik at vi kan finne veien inn i hjertet av øya hvor spøkelsespiratskipet gjemmer seg.

Elaine Marley har nok fått spillets største make-over.
Rolf Riisnæs

Absurd stil og et fantastisk, latterlig spill

Spillet er en herlig farse av selvironi, sjangerromantikk, og overopphøyde piratkarikaturer. Den absurde stilen gjennomsyrer alt vi møter på veien og gir oss et fantastisk spill, som jeg synes vel fortjener den serien av oppfølgere som kom i kjølvannet. Jeg tror ikke det kan overvurderes hvor mye dette spillet har bidratt til å forme min egen sans for humor, og jeg husker fortsatt mesteparten av de latterlige øyeblikkene spillet byr på.

Seieren er like søt i nyversjonen som i den gamle.
Rolf Riisnæs

The Secret of Monkey Island gav meg (og sikkert en skare andre som kom over spillet) en dyp forkjærlighet for den romantiserte sjørøveren. Det er ikke usannsynlig at LucasArts med dette spillet holdt piraten i live, og bidro til å legge grunnlaget for filmserien som dominerer piratverdenen i dag. Uten Guybrush Threepwood, ingen Captain Jack Sparrow. Det ville nok svidd i lommeboka til Disney. Tenke seg noe så trist.

The Secret of Monkey Island

Les også

Siste fra forsiden