The Sims Bustin' Out

Drømmer du om å tilbringe en fredelig og rolig sommer på en bondegård i utkanten av en idyllisk småby? Da burde du definitivt ikke gå til anskaffelse av dette spillet. For selv om utgangspunket for dette spillet er en rolig bondegårdsferie, er innholdet alt annet enn bedagelig.

The Sims-serien har utviklet seg til å bli en stor suksess for spillselskapet Electronic Arts, som siden år 2000 har pøst på med ekspansjonspakker og reproduksjoner av spillet til PC og de aller fleste andre plattformer. Nå har også Nokias N-Gage fått besøk av de kontaktsøkende simmene, og i spillet "The Sims Bustin' Out" får du muligheten til å tilbringe sommerferien i småbyen SimValley - en by som ikke på langt nær er like imponerende som nabobyen Sim City, men som til gjengjeld inneholder et persongalleri med personligheter som får de fleste andre byer til å blekne.

Ut på tur, aldri sur Det er din kjære onkel Hayseed som har invitert deg til SimValley, som har vært hjembyen hans i alle år. Hayseed er bonde, og han har tilbudt deg å innrede den gamle låven på tunet etter eget ønske. Takknemlig og høflig som du er, har du svart ja på din onkels forespørsel om å tilbringe sommeren sammen med han. Gamle onkel Hayseed bor nemlig alene på den gamle gården sin etter at kona forlot han. Du tenker kanskje at dette skal bli en avslappende og bekymringsløs sommer, men dette utvikler seg etter hvert til å bli et halsbrekkende og spennende eventyr du sent vil glemme.

Det aller første du må gjøre, er selvfølgelig å skape din egen sim. Du velger navn og kjønn til simmen din, bestemmer hvordan den skal se ut, og etterpå fordeler du et visst antall personlighetspoeng rundt om på forskjellige egenskaper som simmen din skal være i besittelse av. Det er et veldig begrenset antall personlighetspoeng man får tildelt, så det er viktig at man fordeler dem så bevisst som mulig, da personlighetspoengene danner et stort grunnlag for hvordan simmen din vil bli oppfattet av andre simmer. Når simmen din er ferdig, plasseres den på første buss med retning SimValley, og det store eventyret kan begynne.

Kunsten å skaffe seg nye venner Spillet inneholder en svært avhengighetsskapende og morsom handling. Det aller første man gjør etter å ha ankommet gården, er å gjøre seg kjent med omgivelsene. Din onkel hilser deg velkommen, og han gir deg samtidig et par enkle innføringer i de mest basiske kontrollfunksjonene. Spillet er oppdragsbasert, og ved hjelp av et par enkle begynneroppdrag - som for eksempel å flytte diverse utstyr opp på låven - lærer man seg hvordan spillet fungerer. Spillet inneholder i alt fem nivåer, og hvert nivå kan igjen inneholde opptil seks oppdrag, som igjen kan gå ut på å utføre opptil seks oppgaver. Lærekurven i spillet er meget god, og starter med meget lette oppgaver, som f.eks. å flytte sofaen fra bakhagen og inn i låven. Oppgavene blir etter hvert mye mer utfordrende, men mye takket være den gode læringskurven i spillet kommer du sjelden til et oppdrag du vil oppfatte som alt for vanskelig.

Et av hovedpoengene i spillet er å gjøre seg godt likt av de andre borgerne i SimValley, og det er også disse borgerne man mottar de forskjellige oppdragene fra. Hver enkelt sim har et eget målingsbarometer fra 0-100 som viser hvor godt de liker deg, og jo høyere score, jo bedre. En kommuniserer med de andre simmene i spillet ved hjelp av diverse tekstalternativer som dukker opp på skjermen. Man fører en samtale ved å velge blant en rekke ulike setningsalternativer, og mange av dem er i tillegg både morsomme og sarkastiske, slik at man med omhu må passe på å velge alternativer som ikke virker støtende eller nedverdigende på den simmen man snakker med. Mange av oppdragene går rett og slett ut på å få en sim til å like deg, og da er det ekstra viktig å være forsiktig med hvilke svar du kommer med. Et minus med samtalefunksjonen i spillet er at de samme svaralternativene ofte dukker opp flere ganger i samme samtale, slik at det blir veldig lett å score ekstra poeng ved å komme med samme smiger til en sim flere ganger.

Selvfølgelig har simmen din også en rekke daglige gjøremål som er uunværlige hvis den skal fungere. For eksempel må du passe på at simmen din får i seg nok mat, går på do, dusjer og sover tilstrekkelig. Man kan følge med på hvor sulten, trøtt og skitten simmen er ved å studere målebarometerne nederst på skjermen. Jo mer rødt som kommer til syne i et av barometerne, jo større behov har simmen for å gjøre nettopp den aktiviteten; enten det er å spise, å gå på do, eller noe annet. Simmen vil selv si fra om det virkelig begynner å røyne på, ved hjelp av at et symbol som representerer det nødvendige gjøremålet vil dukke opp over hodet dens. Skulle du likevel feile i jobben med å holde simmen din oppegående, vil simmen besvime. Det er altså ikke mulig å få simmen til å dø i dette spillet, noe som sikkert er til stor skuffelse for noen, men som tross alt er det beste med tanke på at dette er et spill med den yngre garde som en av målgruppene.