The Shoot

Action for de små

Ta opp kampen mot onde pappkartonger i Hollywood.

1991 var et stort år for meg. Etter flere års spilling bak stikkene til legenden som er Commodore 64, kom Nintendoen endelig i hus. I tillegg til obligatoriske Tetris og Super Mario Bros, fulgte også et lite spill kalt Duck Hunt med. Et enkelt og strengt talt middelmådig spill som stort sett gikk i å skyte ender på skjermen, ble en umiddelbar klassiker og favoritt. Hvorfor? Sammen med spillet fikk man med en nå ikonisk pistol, kalt Nintendo Zapper, som man siktet på skjermen med, og fyrte av. Det kunne ikke bli bedre.

Nintendo Zapper

Nitten år senere har teknologien riktig nok tatt noen steg fremover, men spillene gjenstår. En ny generasjon storøyde krabater får æren av å prøve pappas splitter nye Playstation 3 med Move for første gang. Inne i maskinen snurrer en skive med spillet The Shoot – klar til å åpenbare en ny verden av interaktiv underholdning.

Anmeldelse: Playstation Move - Målet om presisjon er i sikte

-Stille! Første tagning! Kjør!

The Shoot er en av flere titler som er tiltenkt å tråkke igang Sonys nye bevegelseskontroller, Move. Så langt ser lanseringen ut til å være en suksess, selv om den nye teknologien har manglet superspillet som virkelig dytter det over kanten og inn i bingen sammen med de store gutta. Kan dette spillet være med å tenne på lunten slik Duck Hunt gjorde tilbake på åttitallet?

I spillet inntar vi rollen som en spirende stuntmann i filmbransjen. Jobben vår blir å kjempe oss gjennom og mot ulikt tematiserte filmkulisser, bevæpnet med Move-kontrollen, og kjappe reflekser. Sjangeren er godt kjent fra spillserier som Time Crisis og The House of the Dead, og kalles rail shooter. Kameraet går med andre ord på skinner og du har dermed ingen påvirkning på hvordan du beveger deg gjennom spillmiljøet. Din eneste jobb er å sikte med Move-kontrollen på skjermen og fyre av, samt bøye deg til siden for å unngå missiler eller lignende. Et enkelt premiss, som kanskje er mer underholdende enn det høres ut som.

Skynet våkner til live

I motsetning til ovennevnte serier, har du ingen endelig mengde livskraft. Spillet baserer seg istedet på en Guitar Hero-lignende modell hvor du blir straffet hvis du begår for mange feil på rad, og regissøren får nok. Det sørger for en bedre flyt i spillet og gir oss et kjærkomment avbrekk fra masete "Continue"-nedtellinger.

Action for de små

Det blir fort veldig åpenbart at The Shoot er ment å skulle være et familievennlig spill. Sterke farger, vennlige norske stemmer vi kjenner fra tegneserieverdenen, og et minimalt bruk av vold med tanke på at alle fiender egentlig bare er pappfigurer og filmkulisser. Det eneste som bryter noe med denne røde tråden er såkalte hodeskudd som belønner spilleren med ekstra poeng.

Ved siden av ren sikting og skyting har du mulighet til å bygge opp kombinasjonsbonuser ved å treffe flere fiender på rad. Etter hvert som denne bonusen bygger seg opp, belønnes du med tre ulike typer spesialangrep som lar deg bremse tiden, utslette samtlige mål på skjermen og øke skuddfrekvensen. Dette er med på å krydre opplevelsen noe, men her kunne Cohort Studios godt tilbrakt enda litt mer tid i tenkeboksen for å gi oss enda fler leketøy.

Anmeldelse: Time Crisis: Razing Storm - Total Skivebom

Vanskelighetsgraden stiger noe utover spillet, men med litt øvelse på de mest utfordrende sluttkjempene vil det aldri bli så altfor vanskelig. En dreven spiller kan kanskje kjøre gjennom hele karrieremodusen på 2,5 time, da ikke medregnet innsamling av alle de skjulte skattene som ligger gjemt rundt omkring på de ulike brettene. Samler du inn nok av disse vil du kunne låse opp små minispill som igjen kan by på litt andre utfordringer, men vær forberedt på å sitte med øynene på stilker, da disse ikke alltid er like lette å få øye på.

Spøkelseskulisser

Som ethvert familiespill med respekt for seg selv, har vi også her mulighet til å spille flere samtidig. Har du to Move-kontrollere tilgjengelig kan du ta opp kampen mot pappzombier og frustrerte regissører sammen med et familiemedlem eller en god kompis. Her har dere også mulighet til å konkurrere mot hverandre i såkalt poengjakt for å se hvem som er den beste skarpskytteren på de ulike brettene.

The Shoot er et enkelt og pent lite spill. Ambisjonene er ikke skyhøye, men Cohort Studios leverer en polert opplevelse av det lille de har implementert. Det har fått utdelt mer enn sin rettmessige del av sjarmkaka, og lykkes til og med i få en garvet spillanmelder til å trekke litt på smilebåndet.

Du skal allikevel være klar over at dette ikke er et spill myntet på den ivrigste spillentusiasten. Fokuset har helt tydelig vært på å konstruere en tilgjengelig opplevelse for alle, noe som har gått utover både dybde og vedvarende underholdningsverdi. Innsamling av gjemte skatter og minispill kan være med på å forlenge gleden noe, men til slutt gjør man det samme om igjen og om igjen. Kanskje med litt mer tid og penger kunne det vært gjort mer ut av filmstudiokonseptet hvor spilleren selv kunne være med på å lage sine egne filmer.

Move-kontrollene er presise og gjør egentlig akkurat det de skal – kanskje enda bedre enn det gode gamle Nintendo Zapper gjorde i sin tid. Jeg er ikke i tvil om at dette spillet kan være med på å så et lite spillnerd-frø i en liten pode eller to slik det ble sådd i meg for 20 år siden. For alle oss andre vil det antakelig gli stille forbi før det forsvinner i tåken av spill som aldri tok steget inn i rampelyset.