ANMELDELSE: Playstation Move
Anmeldelse

Playstation Move

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Det har vært mye prat om bevegelseskontroller i sommer. I kjølvannet av Nintendos massive suksess med Wii’en kommer nå både Sony og Microsoft med sine varianter av kontrollere som skal utfordre mer enn bare tommelmusklene våre.

Sonys Playstation Move lanseres om en liten uke, og vi har fått leke litt med godsakene hjemme i vår egen stue.

Pengemaskin

Vi kan like gjerne ta tyren ved hornene med en gang – det blir ingen billig handletur om du ønsker full Move-pakke for deg og en kompis. Eyetoy-kameraet trengs for å registrere hvor i rommet Move-kontrolleren befinner seg, og til enkelte spill trenger du den lille navigasjons-kontrolleren, selvsagt i tillegg til selve Move-kontrolleren. For at to stykker skal spille sammen samtidig, trenger du selvsagt dobbelt opp med kontrollere.

Men, når sant skal sies (og det skal det jo), utstyrskisten til konsoller flest har aldri vært direkte billig. Spørsmålet bør da heller være – hva får du for pengene, og er det verdt det?

Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa

Presisjon. Smak litt på ordet, det klinger da svært så lekkert. Vi streber etter presisjon på flere felt, ønsket om å være så nær det perfekte som mulig. I spillverdenen kan det oversettes til å ha et direkte forhold mellom hva du gjør foran skjermen i forhold til hva som skjer på skjermen.

Move-kontrolleren.
Move-kontrolleren.

Nintendo kom ganske nærme dette da de lanserte Motionplus-tilbehøret til Wiimoten. Det var rett og slett litt av et sjumilssteg fra Wiimoten alene. Men Motionplus-Wiimoten kan nå jafse i seg en hel pose kjøpeboller, for vi har fått en ny konge på presisjonshaugen.

Gjennom Eyetoy-kameraet vet nemlig Playstation-konsollen alltid hvor Move-kontrollen befinner seg. Så ikke bare registreres bevegelser, men også hvor i rommet bevegelsene finner sted. Dette muliggjør en presisjon i bevegelsesregistreringen som er intet mindre enn imponerende – dine bevegelser blir så å si identiske med bevegelsene som utføres på skjermen.

Dessverre er bruken av Eyetoy-kameraet da også et tveegget sverd. I motsetning til Wiimoten, som er relativt liberal på hvor den aksepterer at du befinner deg, forlanger Move at du holder deg på plass rett foran TVen. Gjerne to meter unna skjermen, og for all del ikke for langt opp eller ned.

For ikke å snakke om hvor plundrete det kan være å plassere Eyetoy-kameraet uten å måtte ty til en rull Gaffa, tretten binders og en telefon til MacGyver, takket være en svært lite fleksibel kabel og en fot som egner seg dårlig på toppen av TVen (hvor kameraet ideelt sett bør være).

Navigasjonskontrolleren.
Navigasjonskontrolleren.

Men, når du har ommøblert stua slik at du kan holde deg på den tildelte plassen og kameraet er superlimt på plass er det bare å lene seg tilbake og nyte. Det vil si, det er jo nettopp det du ikke gjør, for du må bruke hele mer enn bare fingrene for å spille – enten spillet krever at du står eller om det holder å veive med armene. Og det er nettopp slik det skal være.

Før du kan begynne å spille, må Move kalibreres. Dette gjøres gjentatte ganger i løpet av spillet, for å sikre at kameraet skal vite hvor du befinner deg hen. Dette er dog ikke verre enn at det er unnagjort på noen sekunder, og når belønningen er tilnærmet en-til-en-bevegelsesregistrering er det da en liten pris å betale.

Hva kan du spille?

Presisjon alene er ikke all verden, man må også få servert suverene spillopplevelser ved siden av. Og akkurat der har Move kanskje en innertier i ermet.

I mine øyne har nemlig Nintendos Motionplus enn så lenge ikke helt innfridd på den fronten. En rekke mer eller mindre interessante sportsspill har blitt sluppet med valgfri Motionplus-støtte, men vi har ennå til gode å se en skikkelig gromtittel som støtter Nintendos lille kloss, selv om det skal nevnes at det kommende Legend of Zelda: Skyward Sword kommer til å ha Motionplus-støtte.

Sony ser derimot ut til å snu på fjøla. De fleste stortitlene vi har i vente vil komme med Move-støtte; blant annet Infamous 2, Killzone 3, Littlebigplanet 2 og Sonys egenproduserte Sorcery. Dessuten vil flere titler som allerede er ute få en egen Move-oppdatering, som for eksempel det svært så omdiskuterte Heavy Rain. Med andre ord bør det ikke mangle på bruksmuligheter for Playstations nye blingting.

Vi har foreløpig kikket på tre Move-spesifikke titler som er tilgjengelige ved slipp 14. september og tar de for oss på neste side.

Kommentarer (30)

Forsiden akkurat nå

Til toppen