Da Square Enix kunngjorde Lara Croft and the Guardian of Light i forrige uke, var det mange som lurte på hvorfor spillet ikke brukte det tradisjonelle Tomb Raider-navnet. Nå som vi har fått mer informasjon om spillet virker svaret klart.
Lara Croft and the Guardian of Light er nemlig langt fra noe typisk Lara Croft-eventyr. I stedet er det et actionspill der handlingen sees skrått ovenfra, og der Lara må kjempe seg gjennom labyrintaktige miljøer.
![](https://i.bo3.no/image/57271/screen003.jpg?c=0&h=281&w=500)
Selv om spillet fokuserer mye på skyteaction, har det også sekvenser hvor du må bruke de små grå for å komme videre. Lara må både manipulere eldgamle maskinerier og unngå intrikate feller for å overleve i ruinene.
Lara er imidlertid ikke den eneste helten i dette spillet. Hun har nemlig fått selskap av en indianer ved navn Totec. De to spillfigurene har ulike egenskaper, og må samarbeide for å komme seg helskinnet gjennom nivåene.
Samarbeidssystemet fungerer både over nettet og lokalt, og selv om du i utgangspunktet spiller i enspillermodus kan du når som helst få hjelp av en venn hvis du trenger det.
Utviklerne ser generelt ut til å ha hentet inspirasjon fra eldre arkadespill, men i motsetning til mange andre retroinspirerte utgivelser serveres Laras nyeste eventyr med lekker og moderne grafikk.
Spillet skal lanseres i nedlastbar form senere i år. Mer informasjon finner du hos GameSpot, som har fått en titt på spillet.
Utvikler Crystal Dynamics jobber også med et annet spill, som de ikke har annonsert enda.