World of Warcraft stagnerer

Er dette starten på slutten?

Fem år har passert siden de dødelige rasene stod sammen og underga seg makten til Blizzard. Selvom Azeroth er vakkert, har ikke Blizzards avtale med kundebasen opplevd økning siden 2008. Trommene av krig tordner nok en gang.

I skrivende stund er det nøyaktig fem år siden Blizzards (nå Activision Blizzard) megahit World of Warcraft ble lansert her til lands. Selv om veien hittil har vært en dans på roser, ser det nå ut som om kundebasen svikter Blizzard.

På Activision Blizzards konferanse om kalenderåret 2009 i dag avslørte Mike Morhaime, president av Blizzard Entertainment, at spillet hadde rundt 11,5 millioner abonnenter, "rundt det samme som sist gang vi annonserte antall spillere". Problemet er imidlertidig at forrige gang de gikk ut med informasjon var i Desember 2008, rett etter slippet av tilleggspakken Wrath of the Lich King.

Man skulle tro at slippet av tilleggspakken skulle øke antall abonnenter, men hvis det en gang var slik har de kundene nå forsvunnet. Hvis man velger å stole på Vivendi, hadde spillet rundt 12 millioner abonnenter i starten av 2009, dette vil si at World of Warcraft har opplevd en nedgang med rundt 500 000 spillere siden den gang. Vivendis tall må allikevel bli tatt med en klype salt, det kan godt hende at de vært på den generøse siden og rundet tallet opp i anledning pressemeldingen.

De dårlige nyhetene slutter dessverre ikke der, Mike Morhaime melder samtidig om at 70 prosent av spillerne som tar i bruk en prøvekonto ikke kommer seg forbi nivå 10. Når dette kun tar et par timer og maksnivået er på 80 indikerer jo dette at spillerne ikke blir særlig lenge i Azeroth.

Er dette starten på slutten for World of Warcraft?

Siste fra forsiden