Sam & Max: Abe Lincoln Must Die

Beste episoden sålangt

Frilanspolitiet har funnet formen igjen, og gir oss et flott eventyr med tonnevis av herlig humor.

Etter sin flotte debut har Telltales Sam & Max-serie langsomt men sikkert mistet en god del av piffen. Episodene er blitt både kortere og lettere, og de har i tillegg vært kraftig preget av gjenbruk, både i forhold til omgivelser, figurer og design. I det forrige spillet var spesielt store deler av handlingen preget av en følelse av deja-vu. Det føltes som jeg hadde gjort det meste før.

Skikkelig snuoperasjon

Derfor er jeg glad for å kunne fortelle at Abe Lincoln Must Die tar et kraftig skritt i riktig retning. Både i forhold til lengde og nytt innhold er dette den beste episoden siden Sam (den snakkende hunden) og Max (haren med sylskarpe tenner) møtte Brady Culture i seriens debut, og dessuten vil jeg påstå at dette er den morsomste episoden til nå. Men alt er dessverre ikke positivt; gjenbruken er til tider enda mer tydelig siden sist, etter som dette er fjerde gangen flere av seriens tradisjonelle elementer gjentar seg.

I Abe Lincoln Must Die må våre to venner i frilanspolitiet ta steget inn på den politiske arenaen. Den amerikanske presidenten har tydeligvis mistet forstanden, og innført obligatoriske gruppeklemmer, forbud mot pudding og planer for våpenkontroll. Det er selvsagt sistnevnte Sam og Max har problemer med, og derfor tar de turen til det Hvite Hus for å se om de kan snakke litt fornuft med presidenten. De finner imidlertid raskt ut at situasjonen er langt mer alvorlig enn den virket i utgangspunktet.

Det hele begynner svært godt. I stedet for å starte i det nedslitte kontoret vi begynner å bli litt vel lei av nå, starter spillet på gressplenen utenfor Det Hvite Hus. Her må våre to pelskledde venner finne ut hvordan de skal komme forbi presidentens dørvakt, som uheldigvis tar jobben sin litt for alvorlig. Det tar dessverre ikke lang tid før de støter på en liten smell, og må dra tilbake til mer hjemlige trakter for å komme videre. Der venter Sybil, som har fått ny jobb, og Bosco, som har fått ny forkledning (og kraftig behov for nye hundre millioner dollar).

Vi havner altså raskt i et mønster som minner om de tre forrige episodene, men siden spillet også har mye nytt å by på, blir det ikke like irriterende som tidligere. Dessuten er Sybil genial i denne episoden – hun driver et kontaktbyrå, og ved hjelp av en "datamaskin" finner hun ut hvem som passer for hvem. Som vanlig er hun fullstendig mislykket, og denne gangen går det så ille at hun ikke orker å vente til neste episode før hun skifter jobb igjen.

Mye nytt å glede seg til

Det nye innholdet teller ikke mer enn tre skjermer og en håndfull figurer, men disse skjermene og figurene har til gjengjeld svært mye for seg. Jeg har egentlig ikke lyst til å røpe hva som skjer i løpet av spillet, men tro meg, de nye områdene er åsted for noen av eventyrspillhistoriens artigste sekvenser. I forhold til nytt innhold er Abe Lincoln Must Die den mest innholdsrike episoden så langt (med unntak av den første episoden, hvor alt var nytt), og på tross av gjenbruken føles det faktisk som du har spilt gjennom et genuint nytt spill når du er ferdig her.

Som sagt er Abe Lincoln Must Die også litt mer utfordrende enn de forrige Sam & Max-episodene, men Telltale Games har fortsatt en del å gå på før det begynner å bli vanskelig. Flere av gåtene er heldigvis såpass fantasifulle at de er morsomme å løse, selv om du ikke akkurat setter hjernen på prøve. Et lite irritasjonsmoment er at deler av spillet inneholder en del labbing frem og tilbake – et klassisk eventyrspillproblem Telltale Games har vært flinke til å unngå så langt, på grunn av de begrensede miljøene spillene deres har foregått i.

Både gjenbruken, den lave vanskelighetsgraden og de få designmessige svakhetene blir uansett raskt tilgitt, rett og slett fordi humoren er så utrolig vellykket denne gangen. Uansett hva du synes om politikk (og politisk satire) garanterer jeg at du kommer til å le høyt flere ganger under spillingen. Om ikke spillets fantastisk kreative musikknummer får deg til å skratte, er det noe seriøst galt med humoren din, og du burde seriøst vurdere å oppsøke lege.

Presentasjonen holder seg fortsatt på et høyt nivå. I forhold til antall polygoner og fancy shadereffekter, er grafikken helt klart ganske primitiv, men både omgivelsene og figurene ser ut som de har blitt revet rett ut fra et tegneseriehefte. Med tanke på at dette også i stor grad er tilfelle, er det ikke tvil om at spillet lykkes med grafikken. Figurene og animasjonene er dessuten svært godt laget, og oser kreativitet. Lyden er også god, med flotte skuespillerprestasjoner og herlig musikk.

Sam & Max: Abe Lincoln Must Die er sannsynligvis den beste episoden så langt i serien. Den er lengre og litt mer utfordrende enn de to forrige episodene, og føles genuint tilfredsstillende å spille gjennom. I tillegg treffer humoren midt i blinken, og du skal være en kald og trist person for ikke å la deg more av eskapadene til Amerikas nye helter. Serien sliter riktignok fortsatt med litt vel mye resirkulering av gammelt innhold, og dessuten oppbyggingen ganske lik den vi finner i de forrige episodene, men jeg vil uansett ikke nøle med å anbefale eventyrspillere å kjøpe Sam & Max: Abe Lincoln Must Die.

Merk: Sam & Max: Abe Lincoln Must Die er til salgs direkte fra Telltale Games, enten som selvstendig produkt (for 8,95 dollar, cirka 55 norske kroner) eller som en del av hele sesongen (totalt 34,95 dollar, cirka 215 kroner). Karakteren spillet får her på Gamer.no tar ikke hensyn til den lave prisen, som rent økonomisk sett veier noe opp for den korte spilletiden.