Sniktitt Might & Magic: Heroes VII

Heltene gjør full retrett

Neste Heroes of Might & Magic skal utvikles for fansen, og bli lokomotivet i spillserien.

KØLN (Gamer.no): Med sin unike blanding av strategi, taktikk, og rollespillelementer har Heroes of Might & Magic, senere omdøpt til Might & Magic: Heroes, blitt en kjent og kjær spillserie for mange PC-gamere. Under årets Gamescom ble neste utgave av serien annonsert, og vi kan forvente oss mange endringer.

På tross av å være absolutt godkjent av Gamer.nos anmelder, var det et aldri så lite fanopprør mot forrige utgave av spillet. Utviklerne i Black Hole Entertainment eksperimenterte en del med oppskriften i spillet, noe som ikke falt særlig godt i smak. Black Hole skal ha gått konkurs som følge av utviklingen, og Ubisoft vil nå gjøre full retrett på en rekke av endringene som ble gjort i Heroes VI.

Magikerne isolerer seg gjerne, og beskytter byen sin med magi.
Magikerne isolerer seg gjerne, og beskytter byen sin med magi. (Skjermbilde: Ubisoft)

Limbic Entertainment, som senest ga ut Might and Magic X: Legacy, skal nå forsøke å ta serien tilbake til gamle høyder. Deres uttalte mål er å gjøre Heroes VII til lokomotivet i Might and Magic-franchisen, og de ønsker å ha fansen med på laget.

Tilbake til røttene

Handlingen i Heroes VII kommer til å finne sted mellom spill fem og seks i serien. Vi får bli med på overgangen fra Falcon- til Griffindynastiet, og spillet startet ti år etter at Keiserinne Maeve Falcon blir snikmyrdet. En lang og blodig borgerkrig bryter ut og Ivan Griffin ønsker å gjøre slutt på konfliktene og forene landet ved å sette seg selv på tronen.

Det gjøres mange endringer i Heroes VII fra forgjengeren. Når du er inne i bymodusen ville alle byggene du har konstruert bli vist i 2D slik de gamle spillene gjorde, noe i hvert fall jeg har savnet. Måten heltene dine oppgraderes vil også ligne mer på systemet i Heroes III og IV, og eksempelvis hvilke magiske formler helten din lærer avhenger av hva som dukker opp i magikerlauget du bygger i byen din. Man gjeninnfører også en del ressurser slik at man er tilbake til totalt syv, i motsetning til Heroes VI som bare hadde fire.

Alle disse endringene er gjort basert på tilbakemeldinger fra fansen, og i følge Limbic selv ønsker de å plukke det beste fra hver utgave i spillet. De forkaster også den gamle 3D-motoren og Heroes VII utvikles i Unreal-motoren.

Et levende eventyrkart

En av de få nyvinningene de har valgt å beholde fra forgjengeren er såkalte kontrollsoner. Slik jeg forstår det så betyr det at du må ta kontroll over visse bygninger for å kunne utnytte gruver og andre taktiske bygg inne i en kontrollsone.

Eventyrkartet ser nydelig ut i Heroes VII. (Skjermbilde: Ubisoft.).
Eventyrkartet ser nydelig ut i Heroes VII. (Skjermbilde: Ubisoft)

Eventyrkartet vi fikk se var av det lekre slaget og her er den tredje dimensjonen kommet for å bli. Det var et frodig og friskt skue med vindmøller i bevegelse, gruvemaskineri som surret og gikk, og generelt levende stemningsfulle omgivelser. En del av det strategiske spillet blir at eventyrkartet nå vil kunne endres under spill. Vi fikk se broer som kunne bli sabotert og reparert, snøskred som blokkerte fjellpassasjer, og krigsmaskiner som slynget store steiner mot intetanende helter.

Ressurser, skattekister og forskjellige bygg og skapninger var også spredd utover eventyrkartet, som seg hør og bør. Heltene kan bevege seg både på de store åpne områdene på overflaten, og i trange tunneler under jorda. Eventyrkartet var imponerende, og spesielt spennende er det med de mulighetene som ligger i å blokkere passasjer og korridorer. Dersom de klarer å lage gode kart som utnytter dette kan de ha funnet en god ny dynamikk som gir ekstra taktisk dybde til denne delen av spillet.

Varierte kamper og fraksjoner

Når man går inn i selve kampene vil man også kjenne seg igjen. Rutenettet viser enkelt hvor de forskjellige soldatene dine kan bevege seg, og spillet kommer til å legge inn bonuser for angrep som kommer bakfra og fra siden. Det kunne også se ut som om helten din ikke vil bevege seg på selve rutenettet, men stå stille på sidelinjen og bidra med magi eller andre egenskaper.

Det skjer ting også under bakken. (Skjermbilde: Ubisoft.).
Det skjer ting også under bakken. (Skjermbilde: Ubisoft)

Rutenettene vi fikk se var krydret med forskjellige hinder. Det så ut til å være flere av disse enn jeg har observert i tidligere spill i serien, og utviklerne ønsker med disse å variere slagmarkene i et forsøk på å gjøre kampene mindre repetitive. Krigsmaskiner gjenintroduseres, men de skal angivelig få en ny vri som utviklerne ikke enda vil avsløre hva er. Det ble også hintet til at det kan bli kamper med andre seiersmål enn bare å drepe alle fiender.

Spillet kommer til å ha seks ulike fraksjoner og fire av dem er allerede klare. «Haven» består av riddere og prester som tilber lyset og drageguden Elrath, «Academy» er magikere som virker å være lett inspirert av arabisk estetikk, «Stronghold» ser ut til å være barbarer som fokuserer på styrke og råskap, mens «Necropolis» bruker mørke krefter for å hviske ut grensene mellom liv og død.

Hvilke fraksjoner som tar de to siste plassene i spillet kan fansen selv være med å avgjøre. På spillets offisielle nettsted er det nemlig avstemninger om dette, og det vil også senere være mulig å påvirke forskjellige elementer av spillet. Akkurat nå står valget mellom alvefraksjonen «Sylvan» og dvergegjengen i «Fortress». I skrivende stund har alvene en sterk ledelse.

Kampmaskinene dukker opp igjen i Heroes VII. (Skjermbilde: Ubisoft.).
Kampmaskinene dukker opp igjen i Heroes VII. (Skjermbilde: Ubisoft)

Konklusjon

Det lille glimtet vi fikk av Heroes VII var svært oppløftende. Det virker som om utviklerne ønsker å ta spillet tilbake til røttene og later til å høre på de tilbakemeldingene som fansen har kommet med. Å få byene dine ordentlig vist frem i vakre tegninger, sammen med en bedre progresjonsmodell for heltene er to vitale endringer som nok vil få mange fans til å glede seg.

Samtidig er det en fin linje å gå med å gi spillere de gjenkjennende elementene, samtidig som man klarer å tilføre mer taktisk dybde og nye utfordringer. Dette forsøker utviklerne å få til blant annet ved å legge inn flere strategiske muligheter på eventyrkartet, og å gjøre spillets slagmarker mer varierte.

Dersom de lykkes med denne balansegangen kan Heroes VII fort bli en ny favoritt. Den totale retretten på mange elementer fra forrige spill levner liten tvil om at utviklerne heller ønsker å rendyrke Heroes-tradisjonen, i stedet for å ta serien i en ny retning. Det er fortsatt tidlig i utviklingsfasen, men så langt ser Might & Magic: Heroes VII svært lovende ut.

Might & Magic: Heroes VII kommer til Windows i 2015.

Might & Magic Heroes VII Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2015
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Ubisoft Entertainment
  • Utvikler: Limbic Entertainment

Beste priser

Nedlasting 269,- Til butikk
Nedlasting 279,- Til butikk
På leverandørlager 329,- Til butikk
På lager 528,- Til butikk

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen