Anmeldelse

Tiger Woods PGA Tour 08

Tiger Woods er et av få pattedyr som er verdens aller beste i det han gjør. Holder hans siste spill like høy kvalitet?

Høst betyr nye versjoner av Electronic Arts mange sportsspill. For undertegnede er Tiger Woods PGA Tour et av høydepunktene blant disse, da spesielt siden golfværet har vært elendig i sommer. EAs golfserie har liten direkte konkurranse på konsoll og faren for at monopolet kan forringe kvaliteten er reell. Likevel var 07-utgaven solide saker. Det virker som om EA Sports tar oppgaven med å formidle denne sporten svært seriøst. Derfor fremstår spillene som morsomme, omfattende og noenlunde realistiske. Spenningen var derfor stor da årets utgave skulle prøvekjøres på PlayStation 3 og Xbox 360.

Slik ble spillet til

Vis større

Utviklerdagbok: Tiger Woods PGA Tour 08

Stikkord:
  • spill
  • xbox 360
  • pc
  • playstation 3
  • sport
  • playstation 2
  • golf
  • tiger woods
  • pga tour


Nyhetsverdi

Når et spill kommer så ofte som Tiger Woods-serien legges det selvsagte fokuset på nyheter. Gjerne nyheter som hever spillopplevelsen. Disse finnes så absolutt i 08-utgaven, om ikke i en så stor grad som ønskelig. Et par nye baner og spillere er forventet, men muligheten for å bruke «draw» og «fade» har jeg etterlyst lenge – en funksjon som for øvrig er glimrende i ProStroke Golf på Xbox. I Tiger 08 har EA hørt på meg, og nå kan du endelig legge denne forsinkede skruen på ballen. «Draw» og «fade» er de kontrollerte versjonene av «hook» og «slice». Det vil si at du justerer litt på hvor du treffer ballen ved utslaget, slik at du får en fin og jevn bue på ballbanen. Dette er uhyre nyttige på baner med mange «doglegs». Det vil si hull som svinger dramatisk til høyre eller venstre.

Denne skrumuligheten er altså kjærkommen, men den er litt lite følsom i mine øyne. Skruen blir for rå og uforutsigbar i flere tilfeller, noe som gjør at ballen like gjerne havner i skogen som på «fairway». Likevel er det herlig når du lykkes til det fulle med «draw» eller «fade», da føler du deg virkelig som en proffgolfer. Du vil også merke forskjell i kvaliteten på disse slagene avhengig av hvilken spiller du styrer. Prosentsjansen for at du lykkes er naturligvis mye større om du svinger kølla til Tiger Woods, fremfor den tilhørende din egenkomponerte amatør.

Det er også verdt å nevne at du kan bruke bevegelsesfølsomheten i Sixaxis-kontrolleren for å styre den konvensjonelle ballskruen på PS3. Dette er den skruen som avgjør hvilken retningen ballen går når den lander på bakken. I mine øyne er ikke dette noe annet enn en gimmick fra utviklerne. Sixaxis-kontrolleren har potensial, men må hver eneste spillmaker legge samtlige funksjoner inn i sine titler? I Tiger Woods 08 kunne de i hvert fall latt være. Jeg bruker knappen fremfor å lene meg fra side til side når jeg skal skru.

En annen nyhet i år er at selvtilliten din spiller inn på hvordan du presterer. Hver kølle og bane har dette knyttet til seg. Et eksempel er hvis du stadig vekk driter deg ut med driveren. Dette vil føre til at det blir vanskelig å treffe presist med denne kølla senere – du kommer inn i en ond sirkel.

Denne funksjonen er etter min mening et tveegget sverd. På den ene siden må du ofte spille mer defensivt for å lykkes, noe som i de fleste tilfeller betyr mer realisme. Men dette går på bekosting av å gå for helt ville slag, der du eksempelvis slår deg inn på greenen rett fra utslaget på et par 4-hull. Balansen mellom realisme og underholdning er uhyre vanskelig, og dette systemet klarer ikke helt å ro seg selv i land. Spinnville prestasjoner er jo noe av det som gjør golf sjarmerende, og da bør dette fremheves i spillet – ikke dysses ned.

Følsom sving

En annen endring i samme gate, er svingen. EA har gjort denne noe mer følsom i år, noe som fører til at den minste utskeielse på den analoge stikka fører til helbom. Igjen er dette realistisk, men ikke når det rammer de aller beste spillerne med jevne mellomrom. Jeg synes svingen på 07-utgaven var perfekt i forhold til ferdigheter og underholdningsverdi – hvorfor endre på denne nå? Tilfeldighetene får spille en for stor rolle når du skal slå, og det gjør seg ikke i et spill med så små marginer som dette. Svingen virker å være mest følsom på PS3, noe som gjør det vanskelig å prestere på et jevnt, høyt nivå. Tre trykkers-svingen er et greit alternativ, men det å slå et skikkelig slag i Tiger Woods skal henge sammen med en rytmisk bruk av styrestikk – ikke at du kan time trykkingen av tre knapper. Følelsen blir liksom ikke den samme.

Når du er vel fremme ved hullet skal det puttes. Her er det også gjort noen små justeringer. Personlig var jeg ingen tilhenger av å bruke puttinghjelp i de forrige versjonene, men i Tiger 08 er dette elementet kraftig forbedret. Best av alt er det at man kun kan bruke det én gang per putt. Dermed tvinges spilleren til å lese greenen og bruke hodet i puttingfasen. Dette synes jeg er godt nytt, siden de tidligere puttingkameraene oppfordret til bruken av skriptet intelligens for å klare brasene. I år er det altså mer opp til deg hvordan det går i spillets finalerunde, noe som øker spenningen betraktelig.

En av de mest sjarmerende elementene i Tiger Woods er at du kan lage din helt egne spiller. Alt kan stilles på, fra øynebryn til neseelevasjon. Mitt mål er alltid å få en spiller som er så stygg som overhodet mulig. For meg ble denne oppgaven bli lettere enn normalt i år, siden man kan importere bilde av seg selv inn i systemet. Rent teoretisk skal man dermed få en spiller som er nærmest prikk lik seg selv. Her feilet imidlertid jeg. Mine bilder ble tolket dit hen at jeg var en dame, og EAs servere for opplasting virker ustabile. Webkamera er i så måte den beste løsningen, noe som også gir det beste resultatet. Jeg er kanskje i god kontakt med mine feminine sider, men at det skal bety at jeg er en halvsnasen dame – det aksepterer jeg ikke. Men jeg fikk jo pupper, så noe positivt kom det ut av glippen.

Etter at spilleren din er fiks ferdig, bærer det ut på banen for å bli en bedre idrettsmann. Ferdigheter utvikler du rett og slett gjennom å trene, men det er hele tiden et tak på hvor god du potensielt kan bli. Dette taket kan du heve ved å vinne i nye «Tiger Challenge». Årets utgave sikrer mer variasjon, selv om du bare får betalt for å slå enkelte av spillerne. Det ultimate målet er å beseire selve Tiger, noe som alltid er uhyre tilfredsstillende.

Likevel er ikke alle duellene like interessante, mye på grunn av sviktende kunstig intelligens på alle vanskelighetsgrader. Meritterte spillere tabber seg selvsagt ut i virkeligheten også, men her blir det i overkant ekstremt. Når John Daily går i vannet tre ganger på rad fra samme sted, er ikke det bare fordi han var på rangel dagen før – det vitner om en lite tilpasningsdyktig kunstig intelligens. Videre er datamaskinen uhyre dårlig til å putte. Dermed er det nesten alltid slik at du har overtaket om dere har spilt dere likt inn på greenen. Tilskuerne kunne også ha dratt fordel av større kunstige hjerner. Disse idiotene er så ofte i veien for dine skudd at det er latterlig. Følger de ikke med på spillet, eller? Har EA bare betalt dem for å stå og kikke tomt ut i luften? Slipp til animerte figurer med større sportsinteresse neste gang, takk.

Når ferdighetene dine etter hvert når et akseptabelt nivå kan du ta med spilleren din ut på PGA-touren for å vinne heder og penger. Touren er for øvrig litt endret i år, og det er positivt at du kan velge hvor mange runder hver turneringen skal bestå av. Det er jo ikke alle som kan avse tid til å spille 72 hull hver på hver eneste turnering. Nå kan du altså velge hvor omfattende pengejakten skal være.

Mye gammelt for øye

Visuelt sett er det ikke mye nytt i dette spillet. Med unntak av ferske menyer og noen nye baner, ligner Tiger 08 svært mye på den pene fjorårsutgaven. Dessverre betyr dette også at du får en del småfeil med på kjøpet. Hakking er for eksempel litt for vanlig i Tiger 08 på PS3, da spesielt når kameraet følger en ball gjennom luften. Videre skjer det stadig vekk at kameraet havner bak trær og andre hindringer når du skal slå. Jeg vet ikke med deg, men blindegolf har aldri vært min sterke side.

Lagring- og lastetider er også en kilde til irritasjon, det blir mye venting når ferden skal gå fra spill til for eksempel menyer. På den positive siden får du servert en rekke lekre og autentiske baner, i tillegg til at de kjente spillerne er svært like seg selv – både når det gjelder bevegelser, lyder og utseende.

Lydbildet har fått en liten oppussing i år. Miljølydene virker i hvert fall å ha enda mer dybe og variasjon enn tidligere, og dette gjør faktisk mer med spillopplevelsen enn man skulle tro. Det er herlig å kunne gå rundt på banen med lyden av fly, insekter, tilskuere og diverse andre krypdyr rundt deg – noe som blir spesielt merkbart om du har et skikkelig anlegg. Musikken har også blitt litt endret, uten at den markerer seg nevneverdig. Kommentatorene har man stort sett latt være i fred. De er fortsatt småmorsomme og spydige, men feilmarginen er for stor. Flere av kommentarene bommer helt på skiva, noe som tar litt av fokuset vekk fra det du faktisk driver med.

Tiger Woods PGA Tour 08 er som skapt for flerspiller, både lokalt og over nett. Modusrikdommen er såpass stor at man aldri blir lei av å kjempe mot et knippe venner i stua. Klassisk «strokeplay» er en sikker vinner, der man går 18 hull mot hverandre – mann mot mann. Det eneste negative er at en full runde tar tid, men slik er jo sporten. Dag blir fort til natt og morgengry når golfinteresserte skal kjempe om hegemoniet på PGA Touren.

Spill over nett blir ikke like intenst, men det er alltid morsomt å denge en utlending eller to med sin norske spiller. Dessuten opplevde jeg overraskende lite forsinkelse i 08-utgaven. La oss håpe denne flyten holder seg utover høsten.

Konklusjon

Nyhetene er så absolutt på plass i Tiger Woods PGA Tour 08, og enkelte av dem er faktisk ganske gode også. Likevel er det ikke nok til å overgå fjorårsutgaven av spillet på en overbevisende måte. Satt opp mot hverandre er det omtrent like moro med Tiger 07 som 08, og da er det ikke sikkert at et nytt kjøp er nødvendig. Muligheten til å bruke «draw» og «fade» er kanskje den største nyvinningen i år. Den er ikke helt finpolert, men gud så herlig det er når en skikkelig skru sitter. En ny «Tiger Challenge» er også kjærkommen. Totalinntrykket blir dermed positivt, med versjonen på Xbox 360 som den beste – denne fremstår som mest polert og helhetlig når det gjelder det visuelle og kontrolleren.

Siste fra forsiden