Xbox 360 fortsatt svak i Japan

Det har lenge vært kjent at Microsoft sliter med å appellere til japanske spillere. De fikk en uventet suksess med Halo 3, men Shane Kim, Microsoft Game Studios visedirektør, innrømmer at det fortsatt ser dårlig ut på det japanske markedet.

Rollespillet Lost Odyssey gav ikke den effekten Microsoft så for seg i Japan.
Rollespillet Lost Odyssey gav ikke den effekten Microsoft så for seg i Japan.

Under et intervju med nettstedet Kikzio ble han spurt om hvorfor Microsoft ikke løser det hele ved å betale Square Enix for å utvikle det neste Final Fantasy eksklusivt for Xbox 360. Kim mener selv Final Fantasy ikke er noen garanti for å nå japanske spillere:

– Jeg tror presedensen viser at det er like sannsynlig at de forlater serien. Jeg mener, hvis jeg jobbet i Square Enix ville jeg vært bekymret for at de forlater Final Fantasy til fordel for noe annet. Jeg vet vi snakker om Final Fantasy, men det spørs om det er nok til å overvinne japanernes motvilje mot Xbox 360. Forsøket ville blitt dyrt og risikabelt.

Microsoft har tidligere jobbet med rollespillstudioet Mistwalker i et forsøk på å fri til japanske spillere. Dette resulterte i Blue Dragon og Lost Odyssey, men Kim sier Microsoft nå er ferdig med prosjekter som appellerer spesielt til japanere:

– Vi vil fortsatt se etter nye muligheter i Japan, vi jobber med et par spennende ting, men du får nok ikke se oss gjøre noe spesielt for Japan igjen. Det er mye godt talent i Japan, men vi kommer til å vurdere det i et mer globalt perspektiv.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen