2010 FIFA World Cup South Africa

Oppvarmingen til den store fotballfesten er i gang.

Min drøm har gått i oppfyllelse. Jeg er verdens beste fotballspiller. Jeg er Diego Maradona. Riktig nok er det noen år siden karrieren var på topp og kroppen hadde godformen, men nå skal jeg lede landslaget mitt inn i verdens største fotballturnering.

Alle er spente før åpningskampen vår mot Nigeria. Et afrikansk lag på eget kontinent er ikke nødvendigvis en enkel motstander å overkomme. I det vi marsjerer inn på stadion høres et enormt jubelbrus. Det koker på tribunene. Publikum er malt med sine respektive nasjoners farger i ansiktet. Dommeren blåser i fløyta og VM-eventyret er i gang.

Publikum er i hvert fall klar for festen.

Selv om Nigeria gir alt de har, kan de ikke stå imot de offensive kreftene som det argentinske laget besitter. Den lille magikeren Lionel Messi og den litt kraftigere spissmakkeren hans Diego Milito putter hvert sitt mål og vi vinner oppskriftsmessig 2-0. Den umiddelbare nervøsiteten er borte og skuldrene senkes. Neste kamp i gruppespillet er mot Sør-Korea og det blir en frustrerende affære. Vi stanger mot et godt organisert forsvar gjennom hele kampen, men klarer ikke å trenge gjennom. I siste spilleminutt gjør Walter Samuel en stor forsvarstabbe og plutselig leder koreanerne 1-0. Dommerne blåser av og spillerne går i garderoben, skuffet over egen innsats.

Den siste og avgjørende gruppespillkampen skal stå mot Hellas og den taktisk kloke Otto Rehagel. Vi klarer oss trolig med uavgjort. Hellas går overraskende offensivt til verks og tar ledelsen, men etter det faller de bakpå. Da overtar vi og kjører over grekerne og vinner til slutt 4-1. Spillerne får vist frem mange nye målferiringer og publikum er fornøyde. Vi er heldige med trekningen videre og i de neste kampene slår vi ut Uruguay og Slovenia, begge med 3-0.

Det store øyeblikket er sekunder unna.

Så er det dags for semifinale og vår første kamp mot en nasjon som kanskje kan matche oss på kvalitet. Portugal er i slaget og moralen deres er høy etter at de banket ut Nederland med hele 5-0 i kvartfinalen. I kamp mot måltørste argentinere blir de likevel for små, og Christiano Ronaldo må ta den lange flyturen hjem med 5-1 i bagasjen. Vi har klart det. Vi er i finalen.

Kampen om den gjeveste fotballtrofeen på planeten skal stå mellom Argentina og den gamle europeiske fotballmakten Italia. Kjent for sitt disiplinerte defensive spill er det lite overraskende at italienerne ligger lavt i det dommeren blåser kampen i gang. Men de ligger for lavt, og min sterke angrepsrekke finner masse rom mellom forsvarsrekka og midtbaneleddet. Agüero, Tevez og Milito leker seg, og Messi dunker inn et hat-trick. Kampen er ikke over før det står 7-0! Marcelo Lippis menn må ta til takke med sølvet, for pokalen den går til Argentina og meg, Diego Maradona!

Se også: Videoanmeldelse av FIFA 10

Det er lett å la seg rive med når stemningen er god, og man har noe å glede seg til. Det er ikke lenge til fotball VM og Electronic Arts hjelper deg med å kutte ned ventetiden med 2010 FIFA World Cup South Africa. EA har tatt FIFA 10, tredd på det en landslagstrøye og gitt det noen fengende Sør-Afrikanske rytmer.

Hvilket lag ønsker du å lede til ære og berømmelse?

I bunn og grunn er altså FIFA World Cup 2010 det samme spillet som FIFA 10, bare at nå er fokuset på landslag og på det kommende verdensmesterskapet. Du kan velge blandt 199 nasjoner og lede dem hele veien fra første kvalifiseringskamp, til VM-finalen. Du har selvfølgelig også muligheten til å kutte ut kvaliken og hoppe rett til mesterskapet. Spillet kommer med det fulle faktiske oppsettet for turneringen. Men spillet byr også på andre spillmodier.

"Captain your country" er en alternativ spillmodus som lar deg styre en spiller på laget. Du kan velge en spiller som allerede spiller på ditt ønskede landslag, lage deg en egen "Virtual Pro" eller importere en spiller du tidligere har laget i FIFA 10. Her må du spille deg inn på laget gjennom vennskapskamper og spiller du bra nok kan du belønnes med kapteinsbindet og lede laget ditt i VM.

Det er god stemning både på tribunene og foran tv-skjermen.
Ubisoft får kjenne piratenes vrede

"Story of qualifying" er en samling scenarier fra kvalifiseringsgruppene. Eksempelvis leder Portugal 2-1 over Danmark når det gjenstår tre minutter av ordinær tid. Kan du snu kampen for Danmark? Spillet lover også at det vil komme flere scenarier fra selve verdensmesterskapet etter hvert som det spilles.

Det finnes også flere online-muligheter, blant annet kan du konkurrere i VM med andre spillere. Rent spillemessig er det likevel lite som er nytt. Straffesparkmodusen er forbedret og gjør det nå mer spennende når en straffesparkkonkurranse må avgjøre utfallet av en kamp. Du opplever også at spillere blir skadet på trening og dermed må stå over kamper.

Se også:Anmeldelse av FIFA 10

Jeg savner litt mer fokus på det å komponere et landslag. En tilpasset utgave av Ultimate Team-utvidelsen til FIFA 10 hadde vært på sin plass, hvor spillere som kjenner hverandre og som utfyller hverandre spiller bedre sammen. Selv om FIFA 10 er et bra spill så har også dette svakheter og forbedringspotensiale som overføres til World Cup-utgaven.

Ingen har en så potensielt avgjørende rolle som keeperne.

Det er fortsatt et problem å få kontroll over den spilleren du ønsker, spesielt når motstanderen stormer i angrep. I tillegg må de gjøre noe med duellspillet. Hodeduellene er kjedelige og i en virkelig kamp er det i disse det oftest blåses frispark, noe som aldri forekommer i FIFA-spillene. Jeg opplever også at det tidvis hakker, spesielt under repriser, og når en spiller feirer en scoring med å løpe inn i motstanderens mål går fysikken bananas.

Selv om det finnes potensiale for forbedring, og på tross av at dette er et spill som hovedsakelig er et gammelt spill i ny innpakning, så er det mye moro å hente i 2010 FIFA World Cup. EA har lykkes godt med å skape god stemning og forventing til det kommende mesterskapet. Som så ofte før disker de opp med mye god musikk, og ved å legge til animasjoner for trenere, publikum og flere feiringer blir det mer fest når ballet sparkes i gang. Et raskt søk i vår prisguide viser at prisen også er overkommelig for et nytt spill å være.

Se også:Hva venter oss i mai?

2010 FIFA World Cup South Africa er i bunn og grunn en ny innpakning av FIFA 10. Det betyr at du får de gode opplevelsene fra FIFA 10, nå inkorporert i en VM-pakke. Nye spillmodier er lagt til og enkelte småting er forandret, men det meste av dette er kosmetiske endringer.

Det beste med spillet er den stemningen og de gode opplevelsene og følelsene man får av å spille. Du er nok avhengig av å kunne leve deg inn i spillet og glede deg til VM for å få maksimalt ut av endringene som EA har gjort, men klarer du dette så har du mye underholdning i vente.

Spillet kan anbefales til alle som gleder seg VM og som liker gode fotballspill. Eier du allerede FIFA 10 bør du kanskje tenke deg om en gang før du blar opp for dette spillet også, men prisen er ikke spesielt avskrekkende, og de endringene som er gjort kan etter min mening rettferdigjøre dette spillet som en separat tittel.

Spillet finnes til Xbox 360, PS3, PSP, Wii og Iphone. Vi har testet Xbox 360-utgaven.