Amy Hennig klandrer ikke EA for kanselleringen av Star Wars-spillet sitt

Uncharted-forfatteren mener det har blitt vanskelig å satse på enspillerspill.

EA/Twitter

For to uker siden ble det klart at tidligere Uncharted-forfatter Amy Hennig hadde forlatt EA for å starte sitt eget indiestudio. Hennig hadde siden 2014 arbeidet for EA-eide Visceral Games med et Star Wars-spill, men gikk på en smell da studioet ble lagt ned i oktober.

Viscerals Star Wars-spill ble lagt ned før vi fikk vite mye om prosjektet.
EA

EA hadde nemlig bestemt at det ikke var lønnsomt å lage lineære spill, og Viscerals Star Wars-prosjekt var det første som gikk dunken. For Hennig var det en vanskelig beskjed å få, men hun bærer ikke nag til sine tidligere arbeidsgivere.

– Jeg klandrer ikke EA for den beslutningen, selv om det var tøft for meg personlig. Jeg forstår at det er en utfordring, sa forfatteren på den nylig avholdte Gameslab-konferansen i Barcelona (via VentureBeat)

– Takk gud for Sony

Til de fremmøtte på konferansen sa Hennig seg uenig i at enspillerspill er i ferd med å dø ut. I stedet mener hun det er så enkelt som at forskjellige utgivere satser på forskjellige ting, men hun tror også at det har blitt vanskeligere å ta sjansen på de omfattende enspilleropplevelsene.

– Takk gud for Sony som støtter disse spillene, for de er utrolig skremmende å lage. De er veldig dyre, noe som ikke passer med modellen hvor man skal ha en gigantisk åpen verden, time på time med spilling eller spill som en tjeneste, som er det alle sikter mot i disse dager.

For å rette på skuta mener forfatteren at bransjen er nødt til å ta visse steg. For eksempel pekte hun på presset om å stadig inkludere mer og mer i spillet, samtidig som prisen skal være den samme. Problemet er at spillere rett og slett ikke kommer seg gjennom det de har betalt penger for, noe hun synes er veldig trist.

– Det er ikke bærekraftig, og jeg mener det ødelegger hele poenget med enspillerspill. Jeg spiller spill fordi jeg har lyst til å fullføre dem. Jeg har lyst til å se historien og jeg liker å se hvordan den utvikler seg, men jeg får ikke se slutten på de fleste spill. Det er galskap at vi legger sånn vekt på historier, men så lager vi spill som kun en brøkdel av publikummet får seg slutten av. Det er hjerteskjærende.

Hennig tror en løsning kan være å tilby kortere historiebaserte spill til en lavere pris. Dermed vil flere ta sjansen på dem, og man unngår at alle spill blir kloner av PUBG, Fortnite eller Destiny.

Andre utviklere er kjempefornøyde med å jobbe med EA.
A Way Out-studioet mener samarbeidet passer dem perfekt »

Siste fra forsiden