Emerald City Confidential

Eventyrlig kriminalhistorie

Det magiske landet Oz er åsted for nye og spennende eventyr.

Emerald City Confidential tar oss med til eventyrlandet Oz, men dette er ikke Oz slik vi kjenner det fra de populære bøkene. Utvikler Wadjet Eye Games (tidligere kjent for Blackwell-spillene) har nemlig gjenskapt Emerald City (Smaragdbyen) og landområdene rundt i film noir-stil, og gitt historien og figurene i bokserien en ny vinkling. Spillet foregår 40 år etter hendelsene i bokserien, og følger Emerald Citys eneste privatdetektiv – den hardbarkede krigsveteranen Petra.

Eventyr i Oz.

Krim i eventyrland

Som privatdetektiver flest, sliter Petra med å få endene til å møtes. Hun er stadig på jakt etter den slue advokaten Lion, men mangler bevisene som skal til for å få ham bak lås og slå. Andre jobber er det dårlig med, men lykken hennes er nå i ferd med å snu. En mørk kveld får hun besøk av Dee, en mystisk kvinne som har massevis av penger og en interessant jobb å by på. Dee har nemlig mistet sin forlovede, og Petra må finne ham.

Dette er selvsagt bare begynnelsen – Emerald City Confidential tar oss med på et episk eventyr gjennom hele Oz, hvor vi ender opp med en avgjørende rolle når skjebnen til den fantastiske verden skal avgjøres. Ingrediensene i eventyret inkluderer onde hekser, eventyrlige skapninger med menneskekropper og dyrehoder («phanfasms») og, selvsagt, et gjensyn med den avdankede trollmannen som hersket over landet i gamle dager.

Emerald City Confidential er et pek-og-klikk-eventyr med enkel, håndtegnet 2D-grafikk. Spillet er utviklet med tanke på det stadig voksende markedet «casual»-spillere, men det betyr slett ikke at mer erfarne eventyrspillere ikke vil finne glede i det. Folkene bak dette spillet har nemlig stor kunnskap om hva som skal til for å lage gode eventyrspill, og de har faktisk gjort en langt bedre jobb enn mange mer etablerte eventyrspillutviklere har klart i de siste årene.

Magisk action.

Velskrevet historie

Spillets sterke ryggrad er en historie som engasjerer fra første minutt, og som holder seg spennende hele tiden. Handlingen er full av overraskelser og spenning, og det er alltid noe nytt som lurer bak neste hjørne. Etter som spillet foregår i en videreutviklet utgave av en verden som har blitt etablert gjennom en lang serie bøker, har historien og handlingene et veldig solid fundament som gir opplevelsen ekstra dybde. I tillegg får vi stifte bekjentskap med en haug av spennende og unike figurer – flesteparten er kjent fra bøkene, men noen er helt nye.

Historien er kanskje rimelig familievennlig, men tro ikke at den er barnslig. Spillets utgave av Oz er preget av harde tider, og mysteriet tar deg rett inn i landets kriminelle underverden. Et forbud mot magi har ført til en oppblomstring av smuglervirksomhet, mens myndighetene slår hardt ned på alt de oppfatter som farlig. Oz er ikke noe demokrati, og det merker du raskt. Samtidig blir det snart klart at gamle fiender lurer i utkanten, og er snart i ferd med å skape ytterligere trøbbel i og rundt den grønne smaragdbyen.

Emerald City Confidential er ikke spesielt vanskelig. Dette er sannsynligvis et resultat av at spillet primært er ment for massemarkedet og ikke erfarne eventyrspillere, og at «konvensjonell visdom» sier at dette markedet ikke søker utfordrende spillopplevelser. Men dette betyr heldigvis ikke at spillet er helt hjernedødt, og selv om nøttene du må løse ikke vil sette deg fast i lange tider, er flere av dem veldig intelligente, med fantasifulle løsninger som likevel virker fullstendig logiske innenfor spillets rammer.

Kjente ansikter.

Langsom start

Dessverre bruker spillet litt for lang tid på å komme i gang med gåtene. I begynnelsen får du fryktelig mange hint (i form av det som ofte er rene instruksjoner om hva du må gjøre for å komme videre), og dette gjør at gåteløsningen i den tidligere delen av spillet ikke føles særlig tilfredsstillende. Du gjør det du får beskjed om, og det er det. Etter hvert som du slippes løs blir det langt mer spennende, og når du også begynner å få et relativt bredt arsenal av magiske formler som kan brukes legges forholdene til rette for mye fantasifull moro.

Nøttene er stort sett av den klassiske «bruk riktig ting til riktig sted»-typen. Magi følger samme formel, men her er løsningene ofte svært fantasifulle, og hadde det ikke vært for at jeg er redd for å røpe løsninger du helst bør komme frem til selv, skulle jeg gjerne ha gitt noen eksempler. Emerald City Confidential inneholder faktisk flere nøtter som fortjener å omtales sammen med de aller beste i sjangeren, til tross for den lave vanskelighetsgraden.

Som i LucasArts-klassikerne fra nittitallet er det umulig å «dø» i dette spillet, og det skal heller ikke være mulig å sette seg fast slik at man må laste inn et tidligere lagret spill for å fortsette (det går faktisk ikke an å laste inn et tidligere lagret spill – all lagring og lasting foregår automatisk). Det er med andre ord bare å eksperimentere – det verste som kan skje er at det du forsøker å gjøre ikke fungerer og du må prøve på noe annet.

Fæle dyrevesener.

Sammenlignet med flesteparten av eventyrspillene fra nittitallet er Emerald City Confidential rimelig kort, men i dagens marked har det mindre å skamme seg over når det kommer til varighet. Dette er ikke noe episodebasert spill, så det tar en god håndfull timer å komme gjennom det hele. Samtidig varer det ikke såpass lenge at man blir lei før man når slutten.

Spillet er ganske pent å se på, selv om det teknisk sett er svært enkelt utført. Tegningene er stilfulle og fargerike, og du får en god følelse av særpregene til de forskjellige stedene du besøker. Animasjonene er også greit utført. Alle figurene i spillet har egne stemmer, som seg hør og bør, og skuespillerne gjør en god jobb med å gi liv til de mange varierte personlighetene. Jeg opplevde imidlertid et teknisk problem som ofte kuttet av siste del av snakkingen, og selv om spillet automatisk lastet ned flere oppdateringer i løpet av spilleperioden min ble aldri dette fikset.

Jeg nevnte tidligere at spillet ditt lagres automatisk. Av en eller annen grunn lagres spillet kun når du går fra et sted til et annet, så for å unngå å måtte gjøre ting om igjen bør du avslutte umiddelbart etter at du har gått til et nytt sted. Dette er ikke et veldig merkbart problem, men det er litt underlig og spillet burde strengt tatt ha lagret situasjonen nøyaktig slik den er når du avslutter.

Emerald City Confidential leverer en overraskende spennende og velfortalt historie satt til en fascinerende videreutvikling av en klassisk eventyrverden. Historien hekter allerede i starten, og trekker deg gjennom det som rent spillmessig er en litt treig start, med lette og relativt uinteressante gåter. Når vanskelighetsgraden økes litt og spillet begynner å stole på at du kan klare brasene selv, uten å bli fortalt nøyaktig hva du skal gjøre, blir Emerald City Confidential en enda bedre opplevelse – med massevis av fantasifulle nøtter og situasjoner. Ikke la deg lure av den enkle presentasjonen, den lave vanskelighetsgraden og den litt tamme starten, dette er et eventyr du bør få med deg.

Emerald City Confidential kan kjøpes fra nettutgiveren PlayFirst.

Diskutér artikkelen i forumet