LEGO Marvel Super Heroes

Intet nytt under LEGO-solen

Marvel Comics' superhelter engasjerer bare delvis.

Nå som Luke Skywalker, Indiana Jones, Ringens Brorskap og Batman har fått LEGO-behandlingen av Traveller's Tales har turen endelig kommet til superheltene hos Marvel Comics. Spillet henter inspirasjon fra de nyeste kinofilmene om Iron Man, Captain America, Thor og resten av Avengers, i tillegg til resten av det omfattende tegneserieuniverset Marvel sitter på.

I omfang er nok LEGO Marvel Super Heroes det største LEGO-spillet som har blitt utgitt, med både kjente og ukjente figurer på rollelisten. Mange av dem må dessverre vike unna til fordel for de mer populære heltene, men utvikleren skal i det minste ha klapp på skulderen for å ha gravd såpass dypt i materien. Traveller's Tales kunne ha spyttet ut et enkelt Avengers-spill, men velger likevel å gjøre det lille ekstra i et forsøk på å appellere til tegneserieentusiaster.

Nerden i meg setter pris på omtanken, men selv om spillet kommer med sammenlagt 150 spillbare figurer er det veldig lite i Marvel Super Heroes som føles nyskapende. Det er enda et LEGO-spill, og skiller seg ikke ut fra alle de andre LEGO-spillene du finner i butikkhylla.

Helter, foren eder!

Silver Surfer krasjlander på jorda etter å ha blitt skutt ned fra himmelen av Doctor Doom. Surfebrettet hans knuses til firkantede LEGO-brikker som sammen inneholder en enorm kraft den stormaktgale skurken ønsker å utnytte. Doom slår seg sammen med Loki, Magneto, Red Skull og en rekke andre Marvel-skurker i et forsøk på å samle sammen de sølvfargede klossene og overta verden.

Dermed er det opp til LEGO-heltene i Avengers, Fantastic Four, X-Men, samt resten av Marvel-universet å stoppe dem. Nye helter låses opp etterhvert som du går fremover i historien, og selv om spillet skryter av over 150 spillbare figurer vil du kun ha bruk for omtrent 15 av dem. Hvert nivå låser deg dessuten til de spesifikke heltene du trenger for å kunne gjennomføre oppdraget som står foran deg.

Historien er som plukket rett ut av en stor tegneserie-crossover, der figurer og handlingstråder fra ulike serier føres sammen til en storslått hendelse. Kampen mot Marvel-skurkene er selvsagt bare barnemat i forhold til den virkelige trusselen som er på vei mot jorda. Der Silver Surfer befinner seg er planetspiseren Galactus aldri langt unna.

Nok et spill, nok en storby

Mellom hvert nivå står du fritt til å utforske Marvel-versjonen av New York City i velkledd LEGO-drakt. Her kan du besøke kjente landemerker som Empire State Building og Liberty Island, i tillegg til Stark Tower, Baxter-bygget, Dr. Stranges Sanctom Sanctorum og The Raft. Det er tydelig at Traveller's Tales har gjort hjemmeleksa si når det kommer til Marvel-universet, noe tegneserienerden i meg verdsetter.

Rundt om i byen finner du en rekke ekstraaktiviteter du kan bryne deg på om du ønsker å gi hovedhistorien en pause. Her kan du låse opp nye figurer, hjelpe borgere i nød, og delta i ulike kappløp på tid. Alle aktivitetene knyttes opp mot det samme målet: total, oppslukende samlemani.

Må ha alt!

Til tross for sin fargerike og lystige sjarm skjuler LEGO-spillene en velbrukt formel som begynner å føles utdatert. I hvert nivå skal du helst samle en bestemt mengde med såkalte «LEGO-studs», som fungerer som spillets valuta. Studs brukes til å kjøpe nye figurer du har låst opp, og om du samler mange nok studs i ett nivå blir du tildelt en gyllen LEGO-kloss. Har du mange nok av disse kan du åpne opp ekstranivåer og -oppdrag rundt om i New York. I tillegg finnes det spesielle røde LEGO-klosser som brukes til å aktivere forskjellige typer juksekoder.

Til tross for sin fargerike og lystige sjarm skjuler LEGO-spillene en velbrukt formel som begynner å føles utdatert.

Det finnes totalt 250 gylne klosser spredt rundt om i spillet. Omtrent halvparten er å finne i de vanlige nivåene, mens resten ligger skjult på forskjellige steder i New York. Du slipper likevel å lete altfor grundig, for alt du kan finne, låse opp eller aktivere blir markert på kartet ditt.

For å få tak i alt spillet har å by på trengs riktig figur til riktig tid for å kunne forsere de ulike hindringene du støter på. Her kommer heltenes spesielle ferdigheter inn i bildet. Alle heltene har forskjellige ting kun de kan gjøre, og disse kan blant annet brukes til å aktivere spesielle brytere, avsløre skjulte gjenstander, fryse vann, smelte gull eller sprenge sølv.

Å bytte mellom figurene du har tilgjengelig er ganske enkelt når du er ute i den åpne spillverdenen, men i de individuelle nivåene kan du fritt bytte figur kun når du har klart nivået fra før. Dette gjør at mye av ekstrainnholdet er noe du må finne og låse opp i ettertid, og ikke mens du beveger deg gjennom hovedhistorien. Det gjelder spesielt for sakene du finner rundt om i New York, som er langt lettere å få tak i når du har kjørt gjennom spillet én gang på forhånd og låst opp de viktigste figurene.

Sue Storm viser sine superkrefter.

Traveller's Tales har alltid vært flinke til å oppfordre til samlemani, noe som gjentar seg i LEGO Marvel Super Heroes, men om du ikke lar deg gripe av tvangstankene får du ikke særlig mye ut av spillet. Selv om de popkulturelle referansene, verbale krumspringene og humoristiske sleivsparkene i retning tegneseriene er morsomme, begynner den tradisjonelle knus/bygg/samle-formelen fra LEGO-spillene å bli utdatert. LEGO Marvel Super Heroes har ikke noe vi ikke har sett i tidligere LEGO-spill.

Heltemedaljens bakside

På den visuelle siden er spillet proppfull av små finurlige detaljer som virker utelukkende inkludert for tegneserielesernes skyld. Mange av figurene har forskjellige kostymer fra ulike deler av deres bakgrunnshistorier, og LEGO-versjonen av tegneserie-universet er velrealisert fra topp til bunn. Traveller's Tales har skjønt hvilken retning Marvel vil ta sine respektive filmer og har basert spillets visuelle stil rundt akkurat dette. Fargene er sterke, heltene er stort sett ikledd sine mest ikoniske antrekk, og de spilles av dyktige stemmeskuespillere som har traktert dem i diverse animasjonsserier.

Jeg stusser litt over det faktum at spillet ikke har blitt oversatt til norsk, da LEGO-spillene er perfekte for foreldre som ønsker å ta del i barnas spillinteresse, eller de som har småsøsken som ikke er kjempestødige i engelsk. Er du forelder og kjøper LEGO Marvel Super Heroes til poden må du nok regne med å jobbe som simultanoversetter.

Loki er like kjip som alltid.

Mye av kjedsomheten i spillet blir lettet om man får med seg en partner, og to spillere kan utforske den åpne spillverdenen slik de ønsker. Samarbeidet gjør det også lettere å løse noen av spillets gåter, da det kutter ned på den stadige byttingen mellom figurer.

Dessverre ble spillopplevelsen min titt og ofte preget av at spillet sporadisk frøs midt i bildet og sluttet å fungere. Opptil flere ganger faset figuren min gjennom både gulv og tak slik at jeg stod fast og måtte begynne på nytt igjen. Det hjalp heller ikke at de datastyrte partnerne du må løpe rundt med har hjernekapasiteten til nyfødte gullfisk, og satte seg fast på de merkeligste steder. Slåssingen er også like simpel og kaotisk som før, og det skal ikke mye til før du føler deg bortkommen i mylderet av LEGO-figurer som dæljer løs på hverandre.

LEGO Marvel Super Heroes gir deg nøyaktig det du kan forvente fra et LEGO-spill, både på godt og vondt. Traveller's Tales har gjort lite for å nyskape i spillserien sin, og selv om det absolutt ikke skranter på innholdet har morofaktoren minket betraktelig. Selv om jeg er glad for alle nerdereferansene, det vittige manuset og det gode stemmeskuespillet, har mekanikken spillet er bygget på blitt totalt uinteressant.

De kaotiske bruduljene mellom de fargerike LEGO-figurene er ikke morsomme lenger, og plattformersekvensene er fortsatt for ujevne og såpeglatte til å heve seg særlig høyt over røkla.

Om du fjerner all fanservice og fancy utsmykking fra spillet sitter du igjen med en helt grei spillopplevelse som beror i for stor grad på å fremkalle samlemani hos spilleren. LEGO Marvel Super Heroes kan lett hoppes over, selv om du er hardbarka tegneseriefan.

5
/10
LEGO Marvel Super Heroes