Pro Evolution Soccer 2011 3D

Bærbar fotball blir ganske så interessant i tre dimensjoner.

Jeg har aldri latt meg fange helt av forballspill på bærbare konsoller. De har som regel forsøkt å gjøre nøyaktig det samme som sine storebrødre på stasjonære formater, bare med dårligere grafikk, veikere kamera, slettere kontrollmuligheter og mindre databaser. Utviklerne har ikke tatt hensyn til at det er umulig å gi den samme opplevelsen på PSP, DS og iPhone. Vel, det kan virke som om Konami har tatt hintet, for Pro Evolution Soccer 2011 til 3DS er så absolutt et par steg i riktig retning.

Messi, Messi, Messi.

Skinnvester og bart

Så hva er det du får når du kjøper PES 2011 3D? Du kan selvsagt spill kjappe treningskamper med ditt favorittlag, i den grad det laget finnes i spillet. Som vanlig er det hull når det kommer til lisenser. Du har spanske lag, franske lag, nederlandske lag og enkelte engelske lag. Dessuten er det jo alltid moro å kunne bryne seg på landslagsfotball. Likevel er det en del mangler, og Rosenborg alene fra Tippeligaen er jo småkjipt for oss her på berget. Spillet kommer med et kurant redigeringsverktøy, men det er liksom ikke helt nok for å få en 100 prosent autentisk følelse.

Da er det trøst å finne i for eksempel fyldige Master League, eller en offisiell lisensiert Champions League. PES er det eneste spillet med sistnevnte lisens, og for oss fotballfans er det noe helt spesielt å prestere i verdens ypperste fotballturnering. Det er også mulig å spille over lokalt, trådløst nett – noe som gir kampene det lille ekstra. Menneskelig motstand i denne typen spill, spesielt når rivalen er rett ved siden av deg, gir spillopplevelsen en ekstra dimensjon. Likevel er jeg skuffet over at man ikke kan spille over nett, dessuten savner jeg en treningsmodus.

Men nå er det mulig å øve mens du spiller også, for her er det nok av finesser å lære seg. Banespillet fremstår nemlig ganske så solid, og det er hovedsakelig takket være synsvinkelen. Kameraet er nemlig flyttet ned på matta, og følger dynamisk ballen og dine spillere rundt på banen. Selv om man vil oppleve noen feilskjær innimellom, noen mer irriterende enn andre, er totalinntrykket av denne løsningen positiv.

Stakkars keeper.

Den gir deg en bedre kontroll over situasjoner, i hvert fall offensivt, og er meget behagelig når du skal få til kule finter og flotte pasningskombinasjoner. Jeg liker hvordan lette bevegelser med styrespaken i seg selv er nok til å sende en motspiller ut i pølsebua, og det er deilig å se hvordan spillere helt intuitivt sender 45 graders-pasninger med hælen når det er naturlig. Slikt blir det flotte scoringer av, vær du sikker.

Skikkelig dybde

Nå er det en annen, veldig åpenbar, grunn til at Konami har valgt å senke kameraet: 3D-effekten. Her skal japanerne ha skikkelig skryt, for det er trolig et av de slippspillene på 3DS med den aller beste 3D-følelsen. Dybden er fantastisk, både under selve spillingen og ved mellomsekvenser. Dette har sine åpenbare fordeler. Det blir blant annet mer naturlig å sette sammen pasningskombinasjoner og lese medspilleres løp. Du føler deg også en del av spillet i større grad, du er liksom der nede på det grønne gresset.

Dessuten blir fine mål enda penere, når ballen suser i krysset fra 20 meter er det intet annet enn svært sentralstimulerende å se på. Likevel er det et forbedringspotensial. Taklingene kunne med hell vært råere og mer involverende, dessuten synes jeg kamera går litt vel langt unna når det kommer til duellspillet på offensiv dødball – eksempelvis hjørnespark. Det er imidlertid en glede å nyte PES i full 3D, og det skader heller ikke at spillet ser meget lekkert ut i 2D også.

Ryan Giggs holder koken.

Fotballopplevelsen er stort sett ganske god, takket være både det grafiske og kontroller som sitter relativt godt. Alt er imidlertid ikke rosenrødt. Den kunstige intelligensen er noe sviktende. Medspillerne dine er ikke alltid like heldige med posisjoneringen, og de sliter litt med å gå på skikkelig meningsfylte løp uten at du gir streng beskjed. Motstanderen slipper heller ikke unna, og det er mange mål som renner ut i sanden på grunn av at man legger inn når man egentlig burde skutt ballen rett i nota.

Dommeren er heller ikke helt god. Han blåser for de minste forseelser, mens klare hektinger og sklitaklinger blir oversett. Dette er irriterende, fordi en spiller som meg blir straffet dobbelt. Jeg takler konservativt, men blir avblåst. Samtidig dribler jeg mye offensivt, men blir hektet – uten å få noe som helst.

Taktikk og strategi

På plussiden igjen har vi en aktiv underskjerm, som er litt mer enn en ren gimmick. Her kan du nemlig, kjapt og sømløst, skifte lagets strategi. Du kan ha opptil fire valg her nede. Eksempler er kontring og angrep på en av sidene. Trykker du inn et slikt valg vil du umiddelbart se en reaksjon fra spillerne, og det er herlig at man har en «stemme» på banen – og at lagkompisene faktisk reagerer på det du driver med.

Alt skjer nede på banen.

Kommentatorene i PES-spillene har egentlig aldri holdt nivået jeg forventer av denne typen spill. Jon Champion og Jim Beglin er således ikke noe unntak i 3DS-utgaven. De holder mer kjeft enn ellers, og det er egentlig like greit. Frasene de lirer av seg er for det meste generelle og bidrar uansett ikke til å heve stemningen under kampene. Lyden for øvrig er helt kurant, uten at man detter av bussetet på grunn av tilskuernes dynamikk eller smellet når ballen treffer stolpen.

Det er masse av muligheter til å score flotte mål og kombinere sammen fine angrep i dette spillet, og da er det positivt at man har med en knallbra reprisefunksjon. Det hele blir enda mer interessant når spillet er i 3D, da har du lyst til å se de flotte målene om og om igjen. Derfor skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor man ikke kan lagre repriser på SD-kortet. Plass er det jo nok av, så at den støtten er borte er og blir et mysterium. Jeg vet ikke med dere, men jeg er i hvert fall veldig glad i å skryte – la oss få lov til å gjøre det i neste versjon, Konami.

Driblefant.

Alt i alt synes jeg Pro Evolution Soccer 2011 på 3DS er et ganske friskt pust i den bærbare fotballsjangeren. Spillet forsøker ikke å kopiere sine storebrødre på stasjonære plattformer, og spiller heller på styrken til 3DS som format. Den aller største oppturen er en 3D-effekt som står veldig sterkt, i hvert fall i forhold til de andre slippspillene. Det er noe eget ved å score flotte mål i 3D!

Nå er det mer enn nok av svakheter i denne tittelen også. Den kunstige intelligensen er meget begrenset, selv om du til en viss grad kan styre hva lagkompisene foretar seg. Dessuten er dommeren en soleklar kime til frustrasjon. Videre er mangelen på lisenser fortsatt irriterende, og for meg er det en fattig trøst at det følger med et kurant redigeringsverktøy. Men, i sum bør sportsfans med en 3DS mellom hendene så absolutt vurdere Pro Evolution Soccer 2011 3D til sin nye konsoll.